3. Pers>

Brits supertalent Anna Shackley kiest voor SD Worx Cycling Team

Com_British top talent Anna Shackley joins the SD Worx Cycling Team_1200x869_1

De 19-jarige Britse Anna Shackley heeft een tweejarig contract getekend bij het SD Worx Cycling Team (huidige Boels-Dolmans). Vanaf 2021 zal het jonge talent de kleuren van de beste vrouwenwielerploeg ter wereld verdedigen.

“Ik ben supertrots dat dit topteam met mij wil werken. Ik had nooit verwacht dat ik al op zo’n jonge leeftijd de overstap naar een WorldTour-team kan maken”, vertelt de Schotse renster.

Via de goede contacten met British Cycling volgde ploegleider Danny Stam de prestaties van Shackley al enige tijd. Testresultaten wijzen uit dat zij het potentieel heeft om tot een topwielrenster uit te groeien. “We hebben haar een contract voor twee jaar met daarbovenop een optie voor twee extra jaren gegeven. We zijn ervan overtuigd dat zij een zeldzame motor in zich heeft. Het is een mooie uitdaging om aan de ontwikkeling van zo’n talentvolle renster te gaan werken”, aldus sportief manager Danny Stam van het Boels-Dolmans team.

Vorig jaar werd Shackley als 18-jarige tussen de elite-vrouwen dertiende in de Ronde van Schotland. Op het WK voor junioren eindigde ze als twaalfde. In het voorjaar, voor de COVID-19 uitbraak, werd ze tweemaal Brits kampioene in het baanwielrennen, zowel bij de puntenkoers als de teamachtervolging.

Ambitie om te klimmen

Het spreekt Shackley aan dat de huidige Boels-Dolmans ploeg, die vanaf volgend jaar met SD Worx een nieuwe hoofdsponsor heeft, al vijf jaar lang de beste vrouwenwielerploeg van de wereld is. “Dat bewijst dat deze ploeg een goed beleid heeft, anders hou je die ranking niet jarenlang vast. Ik wilde heel graag op WorldTour-niveau uitkomen. British Cycling heeft me geholpen om deze stap te zetten. Daar ben ik ze dankbaar voor.”

Shackley hoopt zich vooral als klimster te ontwikkelen: “Ik heb nog niet veel ervaring in het echte hooggebergte, maar wil vooral een wielrenster worden die goed presteert in rondes als de Giro Italia. Ja, ik wil in die rittenkoersen een goed klassement neerzetten. Verder hoop ik goed te presteren in de heuvelachtige eendagskoersen zoals Luik-Bastenaken-Luik.”

Het spreekt de 19-jarige Britse wielrenster aan dat huidig olympische kampioenen op de weg Anna van der Breggen en voormalig wereldkampioene Chantal Blaak in de toekomst ploegleider van het SD Worx team worden. “Ik heb hen nog niet persoonlijk ontmoet, maar ik heb de afgelopen jaren veel vrouwenwedstrijden op televisie bekeken, dus ik weet wat zij allemaal al gepresteerd hebben. Ik hoop de komende jaren veel te leren van hun enorme ervaring.”

“Het is van belang om te investeren in de carrière van jong talent, zodat we onze titel als beste vrouwenploeg ter wereld kunnen blijven verdedigen”, zegt Kobe Verdonck, CEO van SD Worx. “We zijn bovendien heel blij dat met de komst van Anna de samenstelling van onze ploeg weer wat internationaler kleurt. Ons bedrijf heeft kantoren in elf landen, waaronder de UK. Ik ben er zeker van dat onze collega’s en klanten ginder heel erg opgetogen zijn met dit nieuws en dat Anna er meteen heel wat supporters bij krijgt. We wensen haar alle succes en heten haar van harte welkom in onze ploeg.”

Eerder verlengden reeds Anna van der Breggen, Chantal Blaak, Jolien d’Hoore, Amy Pieters, Christine Majerus en Lonneke Uneken hun contract bij de ploeg.