In 2018 had ongeveer één op drie (33,4%) van de bedienden een bedrijfswagen. Dat is nauwelijks minder dan vijf jaar geleden: in 2013 kreeg 34,9% van de bedienden een bedrijfswagen. De mediaan-cataloguswaarde van de bedrijfswagen was in 2018 € 31.959 (incl. opties en btw, excl. korting). Concreet: de helft van de wagens is duurder dan dit bedrag, de helft goedkoper.
Bij de startende bedienden (jonger zijn dan 25 jaar), krijgt zelfs minder dan één op vijf (17,7%) een bedrijfswagen. De mediaan van de cataloguswaarde ligt in deze groep ook lager: € 25.706.
Brigitte Oversteyns en Wout Dejaeghere, Reward consultants bij SD Worx: “In de ‘war for talent’ willen bedrijven de bal niet misslaan. Ze werken aan een marktconform loonbeleid en vergelijken ook het toekennen van bedrijfswagens, zowel naar wie er recht op heeft als naar cataloguswaarde. Niet verwonderlijk hebben functies zoals vertegenwoordigers en consultants vaker een bedrijfswagen. Zij hebben die wagen doorgaans nodig voor werkgerelateerde verplaatsingen. Maar ook project managers, ICT consultants, ICT developers/ingenieurs en heel wat functies op kader- en managementniveau zijn goed vertegenwoordigd in de bedrijfswagenmarkt. Je kan stellen: hoe meer commercieel, gespecialiseerd of strategisch de rol, hoe meer kans dat een bedrijfswagen tot de mogelijkheden behoort. Heb je een zuiver uitvoerende taak (waarvoor je je niet moet verplaatsen), dan is de kans dat je met een bedrijfswagen rijdt minder dan 10%.”
De meeste bedrijfswagens vinden we bij organisaties tot 50 medewerkers: 43,4%. Bij grote bedrijven van meer dan 500 medewerkers valt dit percentage terug: procentueel geven minder functies er recht op een wagen. De grootste verschillen qua cataloguswaarde binnen hetzelfde bedrijf zien we dan weer bij organisaties met 1000 werknemers en meer. De cataloguswaarde van de wagens schommelt er van €14.518 (PCT 10) tot €47.897 (PCT 90).
Bron: SD Worx Reward profiler 2018
Wout Dejaeghere besluit: “Je kan de bedrijfswagen, meestal leasewagens die om de vier à vijf jaar vervangen worden, niet zomaar wegdenken. Door de ‘war for talent’ blijft de bedrijfswagen vaak een ‘vaste waarde’ in het salarispakket bij heel wat functies, enerzijds omdat verplaatsingen bij de job horen en anderzijds als een van de verschillende verloningselementen waarmee de werkgever de werknemer wil belonen en binden. Al krijgen steeds meer werknemers hierin ook inspraak via flexibele beloningsplannen. Lang niet iedereen houdt vast aan een grote en dure bedrijfswagen. Het kunnen inruilen van die wagen voor een kleiner model en dat aanvullen met andere extralegale voordelen, leidt ook tot grote tevredenheid.”