Huishoudhulpen van BalDeMo stellen zelf hun verloningspakket samen

24 mei 2018

De huishoudhulpen bij het dienstenchequebedrijf BalDeMo kunnen voortaan zelf een deel van hun verloningspakket invullen, een primeur in de sector, die nog achterop hinkt als het om flexibele verloning gaat. Onder meer via innovatieve verloningsalternatieven wil BalDeMo zich als aantrekkelijke werkgever positioneren, tot grote tevredenheid van de medewerkers die zich zo extra gewaardeerd voelen. Zonder extra kost kunnen de huishoudhulpen voortaan zelf kiezen hoe ze hun supplementaire eindejaarspremie invullen, bijvoorbeeld met extra voordelen of met extra vakantiedagen.

Job zo aantrekkelijk mogelijk maken

In een sector die blijft groeien en inzet op lokale tewerkstelling in de regio Balen, Dessel, Mol en Retie, is er grote concurrentie om huishoudhulpen aan te trekken en te behouden.

Met extra voordelen wil BalDeMo tegemoet komen aan de noden van het personeel in elke levensfase. Directeur Marleen Vanlingen legt uit: “De vraag naar huishoudhulp is groter dan we kunnen bijhouden. We bieden onze huishoudhulpen via SD Worx nu extra flexibiliteit in hun verloning. Meer dan de helft (53 %) van de werknemers heeft een keuze gemaakt via het Flex Income Plan, iets wat we vanaf nu jaarlijks aanbieden. We zijn heel tevreden met dat eerste resultaat. We verwachten volgend jaar nog meer instappers. De meerderheid (62 %) koos voor extra betaalde vakantiedagen, met een maximum van vijf per jaar. Andere opties zijn een bruto cash premie, extra kinderbijslag, kilometervergoeding, een terugbetaling van pensioensparen of van een gezondheidsplan. Maar ze kunnen ook kiezen voor een nieuwe fiets.”

Ook interessant voor kleinere budgetten?

Is het wel haalbaar voor bedrijven met kleine budgetten om flexibele verloningssystemen te integreren?

Kim Van Houtven, HR consultant KMO bij HR-dienstenverlener SD Worx is ervan overtuigd dat dit het geval is. “Flexibele verloning is zeker een haalbare kaart voor bedrijven met kleinere budgetten of voor medewerkers die deeltijds werken. In het geval van BalDeMo is het de extra eindejaarstoelage van 4,33% die de medewerker flexibel mag invullen. Voor de werknemer levert de keuze extra waarde op. Voor de werkgever is het budgetneutraal. Wij ondersteunen in de analyse, juridische onderbouw en communicatie van het project. Via de ‘Flex Income Plan webshop’ van SD Worx maakten de huishoudhulpen van BalDeMo gemakkelijk hun keuze. Gedurende het hele project hebben we een grote interesse en betrokkenheid van de medewerkers ondervonden.”

Extra gemotiveerde medewerkers en sollicitanten

Nicy Vankrunckelsven werkt sinds zeven jaar bij BalDeMo en is zeer blij met het initiatief van haar werkgever: “Ik vind het super dat BalDeMo ons die extra keuze wil geven. Zelf heb ik niet gekozen voor extra vakantiedagen, maar voor een terugbetaling van mijn pensioenplan en extra kilometervergoeding. Tweehonderd euro extra cash per jaar is toch mooi meegenomen, zeker als het de werknemer én werkgever niks extra kost,” glimlacht Nicy.