Sportclubs betalen ook hun vrijwilligers via SportsPay

8 juni 2017

Sportclubs die betalingen aan vrijwilligers niet registreren, riskeren fikse boetes. Daarom voegde HR-dienstverlener SD Worx enkele nieuwe functies toe aan zijn online software SportsPay. Die werd in 2015 gelanceerd om sportclubs te helpen hun premies voor spelers en trainers eenvoudig en wettelijk uit te betalen.

Sportclubs die hun vrijwilligers vergoeden, moeten rekening houden met strikte voorwaarden: de betaling moet geregistreerd worden, de vrijwilliger mag niet meer dan 33,336 euro per activiteit verdienen en maximaal 1.334,55 euro per jaar. Clubs die zich hier niet aan houden, riskeren boetes die hoog kunnen oplopen. Op vraag van enkele clubs die SportsPay al gebruikten om de premies voor hun spelers en trainers te regelen, voegde SD Worx daarom een nieuwe functie toe voor vrijwilligersregistratie.

Clubs kunnen via Sportspay het werk van vrijwilligers registreren: wie heeft wanneer welk vrijwilligerswerk uitgevoerd. De toepassing geeft aan hoeveel betaald moet worden en duidt aan wanneer er effectief betaald is. Clubs kunnen ook hun software voor ledenadministratie eenvoudig verbinden met SportsPay, zodat ze er hun gegevens rechtstreeks in kunnen importeren.

Vijf miljoen euro aan premies

Nog nieuw is dat clubs het bedrag van de premies en vergoedingen voortaan zowel in bruto als in netto kunnen invoeren. De toepassing rekent dan zelf om. Tot slot breidt SD Worx zijn dienstverlening nog uit wat betreft de aangifte aan de overheid.

“Oorspronkelijk hadden we SportsPay als een volledige doe-het-zelf toepassing ontworpen, met een digitale assistent als eerstelijnshulp. Maar heel wat sportclubs vroegen ons of ze hun meldingsplicht aan de overheid, zoals voor de Belcotax of de bedrijfsvoorheffing, niet aan ons konden overlaten. Daarom bieden we dit nu ook als extra dienst aan”, zegt Sofie Noyens van SportsPay.

Vandaag werkt al een kwart van de voetbalclubs in Antwerpen en Oost-Vlaanderen met SportsPay. Zij berekenden hiermee de vergoedingen van meer dan 6.700 spelers en trainers in totaal, goed voor een kleine vijf miljoen euro aan premies.

Meer informatie over SportsPay staat in dit persbericht en op www.SportsPay.be. Een video staat hier.