Twee derde van handelaars stapte al naar e-commerce

30 maart 2017

Hoe ervaren handelaars de impact van e-commerce? Die vraag stelde HR-dienstverlener SD Worx aan bijna vijfhonderd handelaars met vijftig tot duizenden werknemers in Belgiƫ, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanniƫ en Nederland. Uit de rondvraag blijkt dat twee op de drie handelaars al e-commerce omarmt, weliswaar vrij recent: 70% van de handelaars deed dat pas in de laatste vijf jaar. Zes op de tien van de respondenten is ervan overtuigd dat wie niet in e-commerce investeert, op termijn in moeilijkheden komt.

Helft Belgische handelaars zet stap naar e-commerce

E-commerce kende de afgelopen jaren een sterke groei, wat voor heel wat uitdagingen zorgt in de retail-sector. Handelaars blijken wel het belang van e-commerce te herkennen. Toch schakelen ze, in tegenstelling tot hun klanten, minder snel over naar nieuwe technologieën.

Uit de steekproef blijkt dat 62% van de handelaars een webshop heeft. Kleding- en schoenenwinkels zijn de voortrekkers, terwijl doe-het-zelf handelaars amper gebruik maken van e-commerce. Nederland is koploper: ruim 76% heeft er een webshop. Bij de Belgische handelaars heeft slechts de helft (52%) een online winkel. Van de ondervraagde landen scoort alleen Frankrijk nog lager, met 48%.

De webshop is nog te weinig mobiel: slechts 31% heeft een website die zich specifiek aanpast aan smartphones. Voor alle landen samen heeft gemiddeld een op de vijf handelaars een eigen app voor zijn webshop (21%). Er zijn grote verschillen tussen de landen: Belgische handelaars zijn duidelijk in de minderheid hier (9%), de Britten maken de beste beurt hier (30% heeft een speciale app).

Gelieve hier de infographic met de belangrijkste cijfers te vinden.

Omnichannel strategie loont

Handelaars zien een positieve impact van e-commerce op hun verkoop en bijna drie op vier (70%) verwacht dat dit nog zal groeien. Meer dan 60% denkt dat wie niet in e-commerce investeert, in de problemen zal geraken. De traditionele retail-sector mag dan de toegenomen concurrentie van grote e-commerce winkels voelen, winkelen in een fysieke winkel blijft belangrijk voor de klant. De meerderheid van de handelaars zijn er dan ook van overtuigd dat de combinatie van een fysieke winkel met een online winkel noodzakelijk is om in de toekomst succesvol te blijven.

“Bij Esprit geloven we sterk in een duidelijke Omnichannel strategie waarbij online en offline in elkaar overgaan en waarbij het draait om de beleving en behoeftes van onze klanten”, zegt Dieter Messner, General Manager Europe bij Esprit. “In België en Nederland samen, bieden we op dit moment in 80% van onze winkels onze Omnichannel services aan, zoals Click & Collect en Click & Reserve. Tegen het einde van dit seizoen zullen bijna al onze BNL winkels aan boord zijn. Het blijkt een succes te zijn. In België zijn de resultaten zelfs boven verwachting. Vijftien jaar geleden waren we bij Esprit al bezig met online verkopen, we hebben hier dus wel wat ervaring in opgebouwd. Evengoed blijven we ook investeren in fysieke winkels en in het trainen van onze store teams om een uitzonderlijke service te bieden.”

Geen bedreiging voor werkgelegenheid

Dat een bloeiende e-commerce de tewerkstelling in de sector negatief zou beïnvloeden, gelooft Peter Van Ostaeyen, retail-expert bij SD Worx, niet. “In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door e-commerce mogelijk achteruitgaan. Daartegenover staat dat andere segmenten net meer mensen zullen nodig hebben, zoals nieuwe online ketens of flagship stores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling. Vergeet niet dat e-commerce ook heel wat jobs creëert in de logistiek, zoals de opslag en distributie. Wie als retailer inzet op een omnichannel strategie en de online- en offline klantenervaringen in elkaar laat samenvloeien, wint. De fysieke en de webwinkel vullen elkaar aan en versterken zo de beleving van de klant. Uit onze steekproef blijkt dat slechts 60% van de ondervraagde handelaars zo’n omnichannel strategie toepast. Er is dus nog een lange weg te gaan.”

Slim plannen

Nog een uitdaging voor retailers, is hun personeel slim inzetten. Niet verwonderlijk neemt ook de online verkoop in november en december sterk toe. Zo steeg die in Europa tijdens de eindejaarsperiode met 25%. “Door hun personeel flexibel in te zetten waar en wanneer het nodig is, kunnen retailers heel wat aan efficiëntie winnen. Via analyse van big data kunnen zij heel nauwkeurig voorspellen waar en wanneer het druk zal zijn, zodat de klant nog beter bediend wordt”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime.