Positieve start voor kmo-tewerkstelling met hoogste kwartaalstijging sinds zes jaar

13 mei 2016

Antwerpen – 13 mei 2016. De driemaandelijkse kmo-jobindex van SD Worx toont aan dat kmo’s 2016 zeer positief inzetten op vlak van tewerkstelling. Zo noteert de HR-dienstenverlener de hoogste kwartaalstijging sinds zes jaar met een stijging van 0,7%. Meer nog: de jobindex bereikt haar hoogste peil (113 punten) sinds de start van de metingen eind 2005. Net zoals vorig kwartaal kleurt de kmo-tewerkstelling positief voor alle gewesten, met Vlaanderen als uitschieter (+1,1%). Opvallend is ook dat de kleinste kmo’s (minder dan 20 werknemers) een inhaalbeweging doen in het 1ste kwartaal van 2016 na enkele maanden stagnatie.
  • Kmo-tewerkstelling steeg met 0,7% in eerste kwartaal 2016
  • Kmo-tewerkstelling op hoogste peil sinds 2006
  • Extra voordelen doen kleinste kmo’s aanwerven
  • Positieve cijfers voor drie gewesten, met Vlaanderen als uitschieter (+1,1%)

Jobindex op hoogste peil sinds begin van de metingen

Sinds eind 2005 werken er 13% meer mensen bij bedrijven met maximaal 100 werknemers en dat was dus nog nooit zo hoog. “Het is vooral de laatste opvallende kwartaalstijging met 0,7% die optimistisch stemt. Vorig kwartaal was de stijging amper 0,1% en voor heel 2015 was deze 1,1%. Na jarenlange stagnatie ziet het ernaar uit dat er een nieuwe structurele stijging zit aan te komen. Het is van 2010 geleden dat we zo’n hoge kwartaalstijging kenden en het is nu toch al het vijfde kwartaal op rij dat er positief nieuws is”, zegt Johan Van Duyse, strategisch adviseur kmo’s bij SD Worx.

In Vlaanderen werven vooral (heel kleine) bedrijven aan

In Vlaanderen steeg de tewerkstelling bij kmo’s vooral bij de allerkleinste bedrijven, met maar liefst 1,2%. Een opvallende trend want deze bedrijven gaan niet over één nacht ijs om aan te werven. De groei is vooral terug te vinden in de bouw- en IT-sector. Een mogelijke verklaring is dat deze bedrijven nieuwe werknemers aangeworven hebben omdat er vanaf het eerste kwartaal van 2016 in het kader van de taxshift extra voordelen zijn voor wie voor het eerst een tot zes medewerker(s) in dienst neemt.

Wie werd er aangeworven tijdens het voorbije kwartaal?

Op de profielfoto van de nieuwe kmo-werknemer staat een deeltijdse bediende tussen 25 en 29 jaar oud. Er werden immers bijna drie keer zoveel bedienden aangeworven dan dat er arbeiders bijkwamen, en van de vier nieuwkomers hebben er drie een deeltijds contract. Het zijn vooral de 25 tot 29-jarigen die nieuw zijn in het bedrijf. De aanwezigheid van 55 tot 59-jarigen stijgt in onze kmo’s, aangezien deze groep nu eenmaal langer in dienst blijft.

Drie gewesten kleuren positief met Vlaanderen als uitschieter

Net zoals in het laatste kwartaal van 2015 stegen de drie gewesten ook het voorbije kwartaal. Vlaanderen behaalde met een stijging van 1,1% wel een uitzonderlijk hoge score. Brussel steeg met 0,4%, Wallonië met 0,1%. Wanneer we de drie regio’s samen bekijken, was het vooral de quartaire sector die het leeuwendeel van de extra tewerkstelling op zich nam (+1,03%).

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Johan Van Duyse, SD Worx,

Tel. 0476/55 28 94 en e-mail: johan.vanduyse@sdworx.com