Vraag naar flexibele verloning ruim acht keer hoger dan aanbod

16 oktober 2015

Flexibele verloning vormt voor steeds meer werknemers een bepalende factor in de jobkeuze. Maar hoewel 64,6% van de Belgische werknemers zijn loonpakket graag zelf wil samenstellen, biedt slechts 7,4% van de Belgische bedrijven die mogelijkheid. Van het beschikbare budget dat de werknemer binnen het loonpakket zelf kan besteden, gaat 59% naar een bedrijfswagen, wat veruit de meest populaire keuze is. Uitbetaling in cash (14%) en extra vakantiedagen (8%) sluiten de top drie af. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstenleverancier SD Worx.

Dat bedrijfswagens een populaire keuze zijn, verbaast niet. Toch is het verschil met de andere voordelen groot. Vullen het rijtje aan: aandelenopties (8%), tankbudget (3%), pensioensparen (2,5%), extra kinderbijslag (2%) en toestellen als smartphones, tablets of laptops (1,5%).

De toenemende individualisering van de werknemer, de strijd om talent aan te trekken en te behouden of duurzaam ondernemen. Het zijn maar een paar redenen waarom de vraag naar flexibele verloning stijgt. Een jonge werknemer met kinderen die buiten de stad woont, zal bijvoorbeeld eerder kiezen voor een kleinere leasewagen en meer vakantiedagen. Een alleenstaande twintiger die in de stad woont, heeft misschien voldoende aan een abonnement op openbaar vervoer en wil meer cash aan het einde van de maand. Terwijl een oudere werknemer opteert voor individueel pensioensparen en een grotere leasewagen. Al in 2007 lanceerde SD Worx het Flex Income Plan, een systeem om een loonpakket op maat van de werknemer samen te stellen. Dat omvat begeleiding en advies bij het samenstellen van het plan, het implementeren ervan, de nodige software om de hele procedure te automatiseren en de opvolging tijdens het hele traject. Door de verregaande automatisering is er geen administratieve last. Zowel kleinere, middelgrote als grote bedrijven stappen in het Flex Income Plan.

Verschillen in leeftijd en geslacht

Het budget waarover medewerkers beschikken om hun loon vrij in te vullen, bedraagt gemiddeld 1.650 euro. Vrouwen kiezen opvallend meer voor extra vakantiedagen (goed voor 10,86% van het budget) dan mannen (6,41%). Over het algemeen kiezen mannen dan weer vaker voor puur monetaire voordelen zoals uitbetaling in cash (14,3% van het budget, tegenover 12,5% bij de vrouwen) en aandelenopties (8,17% van het budget, tegenover 6,75% vrouwen).

In alle leeftijdscategorieën neemt de bedrijfswagen de grootste hap uit het budget. Medewerkers tussen 25 en 30 jaar spannen de kroon: zij besteden bijna 67% van hun budget aan een bedrijfswagen, terwijl dit bij starters (werknemers jonger dan 25 jaar) het minst is: 44,6%. Starters halen dan weer wel de hoogste aandelen in extra vakantiedagen (9,89% van het budget), pensioensparen (12,17%) en toestellen als smartphones of tablets (4,52%). De keuze voor pensioensparen neemt logischerwijze af naarmate de werknemer ouder wordt. Bij 50-plussers is het aandeel hiervan in het budget amper 1,7%. Zij kiezen liever voor een uitbetaling in cash, een optie die goed is voor 27,3% op het totale budget dat flexibel kan worden ingevuld.

Flexibele verloning zorgt voor meer instroom en minder uitstroom

Uit het jaarlijkse Engagement onderzoek van SD Worx bij 2.500 Belgische bedrijven blijkt dat flexibele verloning meer en meer een must wordt voor werknemers en de keuze om ergens te starten of te blijven rechtstreeks beïnvloedt.

De intentie om bij een werkgever te blijven stijgt van 75,4% naar 79,6% als werknemers zelf hun loonpakket kunnen samenstellen.
“Sinds we voor het Flex Income Plan gekozen hebben, is de personeelsuitstroom sterk gedaald, terwijl we duidelijk ook meer instroom hebben. Onze medewerkers ervaren CTG als innovatief en competitief en voelen zich sterker gewaardeerd omdat ze inspraak en meer flexibiliteit en autonomie krijgen”, zegt Ferdi Claes, MD HR Europe bij CTG.

“Steeds meer werknemers willen hun loonpakket voor een deel zelf kunnen samenstellen volgens hun behoefte: sommigen vinden een bedrijfswagen belangrijk, anderen kiezen voor een kleinere auto, of laten hun bedrijfswagen helemaal vallen en kiezen voor het openbaar vervoer of een elektrische fiets, wat ze financieren met het vrijgekomen budget. Met het Flex Income Plan reiken wij werknemers en –gevers een eenvoudige tool aan en waken we uiteraard over de juridische consequenties, zodat we gegarandeerd in orde zijn met de wet”, besluit Sige Mariën, Director Consulting bij SD Worx.