Het Grote Loondebat

14 maart 2014

Op donderdag 13 maart stelde SD Worx de nieuwe editie van zijn jaarlijkse loonhandboek voor: “Beter verlonen. De loonbijbel voor werknemers en bedrijfsleiders 2014”. Het 500 pagina’s tellende boek toont enerzijds de complexiteit van de Belgische arbeidsmarkt aan en laat anderzijds ook duidelijk de evolutie naar flexibel verlonen zien. Het boek bevat dit keer ook uiteenzettingen rond de loonnorm, het IPA, de historiek van verlonen, de pijlers van een loonbeleid en total reward en biedt zo een hedendaagse kijk op het volledige loonbeleid.
Meer informatie over het boek kan u vinden in het persbericht als bijlage. U kan dit boek rechtstreeks bestellen via De Standaard Uitgeverij Professional.

Volgend op de boekvoorstelling & in aanloop naar de verkiezingen vond gisteren ook het “Grote Loondebat”, georganiseerd door SD Worx, plaats. Aan de hand van vijf stellingen debatteerden Hendrik Bogaert (CD&V), Yasmine Kherbache (sp.a), Johan Van Overtveldt (N-VA), Bart Buysse (VBO) en Erwin De Deyn (BBTK) onder meer over loonkost & tax shift, de zin van loonnorm en het oerwoud aan doelgroepverminderingen. Opvallende stellingen waren onder meer de uitspraak van Bart Buysse (VBO) die aangaf dat de huidige regering erkent dat er een loonhandicap bestaat. Of nog Erwin De Deyn (ABVV – BBTK) die stelde dat hij niet van het woord ‘loonlast’ houdt en Hendrik Bogaert (CD&V) die aankaartte dat de ‘chequering in het Belgische loonbeleid de spuigaten uitloopt’. Meer toelichting bij deze highlights kan u in dit document terugvinden.

U kan het volledige debat herbekijken via de website van Kanaal Z.

Voor meer informatie, aarzel niet om contact op te nemen met Dirk Van Bastelaere van SD Worx (0498/94.69.52 of dirk.vanbastelaere@sdworx.com)