Omzet SD Worx stijgt in 2011 met 16% tot 234 miljoen euro

12 juni 2012

In 2011 zette SD Worx sterk in op bewust ondernemen en realiseerde het in zijn drie activiteitenpijlers (Payroll, HR en Tax & Legal) een sterke groei, zowel in Belgiƫ als in zijn andere Europese vestigingen. De omzet van SD Worx steeg in 2011 met 16% tot 234 miljoen euro, de internationale omzet nam toe met 10%. Dit resulteerde in een winst van 3,3 miljoen euro. De geconsolideerde autonome groei bedroeg 8,5%, terwijl dit in 2010 nog 5,3% was. Ook de klantenbasis groeide met 6% tot bijna 50.000.
SD Worx verzorgt nu elke maand meer dan 1,3 miljoen loonberekeningen in Europa en 5,7 miljoen loonberekeningen in samenwerking met de Payroll Services Alliance, die onlangs werd uitgebreid met Cintra, de partner voor de Britse markt.

Jan van den Nieuwenhuijzen, Afgevaardigd Bestuurder SD Worx, verklaart: “SD Worx zette in 2011 sterke prestaties neer in moeilijke economische omstandigheden, door bewuster te ondernemen. We zetten in op de lange termijn en blijven systematisch investeren in kennis, in vernieuwing van het aanbod en in uitbreiding van de markt.”

België: sectorspecifieke insteek loont

In België blijft SD Worx marktleider in een consoliderende markt. De historisch lage rente drukt op de winstgevendheid van de sector, terwijl de vele wetswijzigingen stevige investeringen vergen. Hans Joris, Algemeen Directeur SD Worx België: “Daarom is het realiseren van groei noodzakelijk: we moeten voortdurend kunnen reageren op nieuwe omstandigheden én anticiperen op de toekomst. In België beschikken we nu over een portefeuille van 45.500 klanten en verzorgen we maandelijks 886.000 loonberekeningen. Ook in het KMO segment verstevigen we onze marktpositie met meer dan 250.000 loonberekeningen. Om groei te verzekeren, zijn we een paar jaar geleden gestart met een sectorspecifieke aanpak, en we merken nu dat dat loont.”

In de retailsector kan SD Worx mooie groeicijfers voorleggen met nieuwe klanten als Steve Madden, Kwantum, s.Olliver en Albert Heijn België. Dit is het resultaat van gerichte investeringen in kennisopbouw en kennisdeling via netwerking, publicaties en eigen rondetafels.

Ook in de socialprofitsector (zorg- en welzijnssector) is SD Worx marktleider met 133.000 loonberekeningen per maand. Hier ligt een zwaar accent op sectorspecifieke oplossingen, onderzoek (o.a. naar in-, door- en uitstroom) en kennisdeling via adviescirkels en het eigen Socialprofitcongres. In de interimsector zet SD Worx dan weer een sterke footprint neer, door Adecco als payrollklant te verwelkomen.

In het topsegment van de publieke sector heeft SD Worx met haar payroll services een marktaandeel van 27%. Dat vertegenwoordigt een groei van 37%. Vanaf 2014 zal ook de payroll van bpost via SD Worx verlopen.

Over alle sectoren heen is er een tendens tot Payroll Business Process Outsourcing. Nieuwe klanten voor Payroll BPO zijn onder meer Mobistar en Albert Heijn België. RPO, Recruitment Process Outsourcing is dan weer relatief nieuw op de Belgische markt. Infrax doet hiervoor een beroep op SD Worx.

Europa: actief in maar liefst 27 landen en een toename van de internationele omzet met 10%

SD Worx ziet zijn internationale omzet toenemen met 10%. De eigen kantoren in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland doen het goed en ook de grensoverschrijdende oplossing SD Worx Connect slaat aan. SD Worx verzorgt nu maandelijks 450.000 loonberekeningen voor klanten buiten België.

Steven Van Hoorebeke, algemeen directeur SD Worx International: “We hebben een enorm groeipotentieel: de graad van outsourcing ligt in vele landen nog lager dan bij ons en zal nog sterker groeien. Bovendien creëert de combinatie van onze drie expertisedomeinen Payroll, Tax&Legal en HR een graad van dienstverlening die moeilijk te evenaren is in Europa.”

Via de Payroll Services Alliance, waarvan ze mede-oprichter is, bestrijkt SD Worx nu 27 Europese landen. Sinds de toetreding in mei dit jaar van Cintra, de partner voor de Britse markt, is de Payroll Services Alliance actief in Centraal-, Noord-, Zuid-, West- en Oost-Europa, Rusland en Turkije. Ze verwerkt elke maand 5,7 miljoen loonbrieven voor meer dan 63.000 klanten in heel Europa. In elke regio worden lokale expertise en best-of-breed oplossingen gecombineerd met Europese grensoverschrijdende expertise, diensten en toepassingen. Dit maakt van de Payroll Services Alliance een volwaardige Europese provider.

“Elke partner is een toonaangevende provider in zijn eigen regio en alle partners samen vormen een betrouwbaar geheel van Europese payrollexpertise en -oplossingen”, zegt Steven van Hoorebeke. “We kunnen met overtuiging stellen dat de Payroll Services Alliance één van de weinige providers is in Europa met een dergelijk sterk aanbod.”

Consulting-omzet groeit meer dan 11%

De Consulting-omzet groeide in 2011 met meer dan 11%. Internationale Tax&Legal consulting behoort tot de sterkste stijgers, maar ook legal consulting doet het zeer goed. Maar liefst 1.120 bedrijven deden een beroep op SD Worx voor het organiseren van hun sociale verkiezingen. In het segment van de KMO’s groeit de consulting omzet zelfs met 14%, onder andere door de blijvende sterke interesse in loonbeleid.

Filip Dierckx, voorzitter SD Worx: “Op het vlak van staffing zien we een verschuiving naar interne vacaturestelling en meer aandacht voor talentontwikkeling. Omwille van een grotere behoefte aan flexibiliteit bij werkgevers en anderzijds de verzelfstandiging van de arbeidsmarkt, geloven we sterk in HR detachering. Hier zetten we dan ook voluit op in. Ook bij werknemers zien we een stijgende behoefte aan flexibiliteit en individualisering. Het is één van de kenmerken van de Future of Work. Het gaat om tijd- en plaatsonafhankelijk werken, maar ook om een flexibele verloning. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in Flex Income Plan-trajecten bij CTG en bij Stad en OCMW Gent.”

Future of Work, voor klanten en eigen medewerkers

SD Worx wil een trendsetter zijn in Future of Work, door in de komende jaren te evolueren naar een organisatie waar de autonomie van de medewerkers hoog ligt, waar jobs en carrières vertrekken vanuit de sterktes van de mensen en waar een maximale flexibiliteit in werken geboden kan worden.

“Momenteel nemen onze payrollconsulenten deel aan een pilootproject”, zegt Jan van den Nieuwenhuijzen. “Zij krijgen de mogelijkheid om één dag per week van thuis uit te werken, wat niet evident is voor interne functies in een procesgestuurde organisatie. Toch willen we dit in de toekomst waar kunnen maken voor elke SD Worx-medewerker.”