Webinar: Sociale verkiezingen: klaar voor de start Nieuw

De verkiezingsprocedure van de start tot het indienen van de kandidatenlijsten

Tijdens deze zeer praktische training leer je wat je op welke dag in de procedure moet doen en welke dagen er bijzonder belangrijk zijn. Deze webinar behandelt de procedure tot en met de dag waarop de kandidatenlijsten moeten ingediend worden. Ook bespreken we uitgebreid de nieuwe mogelijkheden rond elektronisch stemmen en wat je moet doen om dit in te voeren. Deze webinar wordt uitgebreid gestoffeerd met praktische voorbeelden.

  • € 115
  • Nederlands
    Frans
  • Webinar
  • 1 sessie
  • KMO portefeuille
Meer info & inschrijven

Doel

Na deze webinar ben je:

  • Vertrouwd met de basisbegrippen
  • Op de hoogte van de kieskalender
  • Voorbereid op de stappen die je in 2019 alvast zal moeten zetten
  • Klaar voor de start

Doelgroep

Deze webinar is ideaal voor *:

  • werkgevers die al dan niet voor de eerste keer sociale verkiezingen moeten organiseren en zich grondig willen voorbereiden,
  • werkgevers die in het verleden reeds sociale verkiezingen hebben georganiseerd en op zoek zijn naar een stevige opfrissing,
  • iedereen die een rol opneemt bij de organisatie van de sociale verkiezingen en goed geïnformeerd wil zijn.

* Deze webinar is niet bedoeld voor klanten van onze dienstverlening “Sociale verkiezingen met SD Worx 2020”, omdat deze webinar hier reeds deel van uitmaakt.


Aanpak

Een webinar is de opname van een opleiding die je download waar, wanneer en zoveel je wil, gedurende één jaar na aankoop. 

Dankzij onze interactieve trainingen kun je de link leggen tussen wat je leert en wat er in de praktijk binnen je onderneming gebeurt. Uiteraard kan je nog steeds beroep doen op onze expertise indien bepaalde vragen waar jij mee zit niet aan bod kwamen. Wij kijken dan samen naar de gepaste oplossing.

Programma

  • Welke verkiezingen worden er georganiseerd?
  • Wie moet verkiezingen organiseren?
  • Welke ondernemingen moeten sociale verkiezingen organiseren?
  • Het begrip "technische bedrijfseenheid": Welke criteria worden gehanteerd om een technische bedrijfseenheid te bepalen? Wanneer gebeurt de vaststelling van het aantal technische bedrijfseenheden?
  • Het begrip "werknemer": Wie mag wel en wie mag niet meegerekend worden bij de bepaling van het aantal werknemers? Hoe zit de relatie tussen het aantal werknemers? Wat is de invloed op de procedures?
  • Wat met leidinggevend- en kaderpersoneel? Hoe verloopt de procedure van dag X-60 tot X+35?
  • Wanneer start de verkiezingsprocedure?
  • Welke stappen moeten gezet worden in de periode voorafgaand aan de aanplakking van de verkiezingsdag? (=dagX)
  • Wanneer start de bescherming van de kandidaten? Is een reeds werknemer beschermd vooraleer hij zijn kandidatuur heeft gesteld?
  • Welke invloed hebben de overlegorganen bij de bepaling van het aantal technische bedrijfseenheden, het aantal mandaten, ...
  • De aanplakking van de verkiezingsdag:

    • Wie moet het bericht uithangen?
    • Hoe worden de kandidatenlijsten samengesteld?
    • Hoe worden de mandaten verdeeld?
    • Overzicht van de verschillende data in de verkiezingsprocedure
    • Lijst van leidinggevenden en het kaderpersoneel
  • Indienen van de kandidatenlijsten
  • Stopzetting van de procedure
  • Elektronisch stemmen:

    • In welke gevallen kan het? En onder welke voorwaarden wordt het ingevoerd?
    • Wat zijn de mogelijke opstellingen?
    • Zijn er valkuilen en hoe kan je die best vermijden?

Trainer(s)

Jan Van Thournhout

Jan Vanthournout - manager Tax & Legal

Jan Vanthournout is legal manager bij SD WORX en als academisch consulent verbonden aan de vakgroep sociaal recht van de Universiteit Gent.