Hefboom naar beter communiceren: van contact tot impact

Communiceren in 3 dagen teruggebracht tot zijn pure essentie

Deze grondige opleiding communicatie brengt alle communicatie terug tot haar zuiverste essentie. Je ontdekt je persoonlijke communicatiestijl en de basistechnieken van effectieve communicatie, en leert ze in je werkomgeving toepassen.

Inschrijven
  • Beveren
  • 29 jan 2019
  • € 1925
  • Nederlands
    Frans
  • Opleiding in groep
    Opleiding op maat
  • 3 dagen
  • KMO portefeuille

Deze opleiding op maat van uw bedrijf?

Vraag een offerte

Doel

Na deze intensieve 3-daagse training:

  • heb je inzicht in je persoonlijke communicatiestijl, sterktes, blinde vlekken en valkuilen;
  • heb je inzicht in de basistechnieken van effectieve communicatie en weet je deze in je werkomgeving toe te passen (zowel in individuele gesprekken als in groepscommunicatie, zowel in formele als informele contexten);
  • leer je omgaan met kritiek en weerstand;
  • ben je in staat je eigen belang en dat van je omgeving een plaats te geven in je communicatie;
  • heb je meer impact in een groep (zowel als leider als in de rol van teamlid);
  • heb je de mogelijkheid gehad tot concreet inoefenen van gesprekstechnieken.

Voor professionals die zich enkel in één bepaald communicatieaspect willen verdiepen, verwijzen we naar onze specialisatietrainingen. Deze trainingen zijn gebaseerd op dezelfde communicatiefundamenten en zoomen specifiek in op één bepaald facet van het communicatieproces. Klik hier voor het volledige aanbod!

Doelgroep

Deze training richt zich tot de professional

  • voor wie mondelinge communicatie een wezenlijk onderdeel is van het takenpakket;
  • die zich een grondige basis in gesprekstechnieken eigen wil maken om ze toe te passen in vertrouwde maar ook minder vertrouwde communicatie- en gesprekssituaties;
  • die zijn of haar huidige communicatietechnieken (buikgevoel) wil aftoetsen aan de theorie en zo de eigen sterktes en blinde vlekken in kaart wil brengen.

Aanpak

Eén model, geïnspireerd op de filosofie achter de bejegeningskringloop (Nand Cuvelier), vormt de rode draad doorheen deze driedaagse. Complexe communicatiesituaties herleiden we hiermee terug tot hun essentie om zo weer inzicht in en vat op elk communicatieproces te krijgen. Stap voor stap bouwen trainer en deelnemers dit model op.

Je wordt permanent gecoacht in je communicatie op basis van dezelfde principes. De trainer begeleidt je daarom zowel in herkenbare als nieuwe praktijksituaties die je leren om steeds dezelfde communicatieinzichten te herbruiken in verschillende contexten. Daarbij zullen deelnemers naast een karrenvracht aan oefeningen ook uitgenodigd worden om elkaar feedback te geven en te reflecteren op elkaars leersituaties.

Programma

Het programma wordt opgebouwd rond volgende thema’s:

Communicatie in haar zuivere essentie: hoe werkt het?
  • Contact maken, beeldvorming en erkenning
  • Toegankelijkheid en omgaan met beïnvloeding
  • Zelfexpressie en positionering
  • Beïnvloeden, communiceren met impact
ERKENNING, contact maken en beeldvorming
  • Afstemmen op de gesprekspartner
  • Actief luisteren
  • Gespreksstructurering door vragen te stellen  
  • Aandacht voor non-verbale communicatie
  • Filters en oorzaken van miscommunicatie
  • Checken van interpretaties
  • Individueel versus groepscontact
TOEGANKELIJKHEID, omgaan met beïnvloeding
  • Openheid voor de communicatie van anderen
  • Afschermen voor 'destructieve' beïnvloeding
  • Omgaan met feedback
  • Omgaan met eigen emoties en overtuigingen
  • Klik-zoemreacties onderkennen
  • Belemmerende gedachten bevragen via de RET-methode
ZELFEXPRESSIE en positionering
  • Eigen standpunt duidelijk maken
  • Helder formuleren
  • Agressief, passief of assertief communiceren
  • Authenticiteit (practise what you preach)
  • Ik-boodschappen brengen
  • Congruente communicatie (verbaal en non-verbaal)
  • Inzicht in de eigen communicatiestijl
BEINVLOEDEN, communiceren met impact
  • Manipulatie of beïnvloeding
  • Communicatiedoelen bepalen
  • Overtuigen en motiveren
  • Communicatieposities en -patronen
  • Effectbesef
  • Feedback geven
  • Omgaan met weerstand
  • Individuele versus groepscommunicatie
Toepassingen op 'jouw maat'

Op basis van jouw specifieke vragen en 'probleemgebieden' werken we maximaal met cases, rollenspelen en gesprekssituaties uit je dagelijkse praktijk. Enkele voorbeelden: feedback geven en krijgen, werkoverleg, slechtnieuwsgesprek, een conflict bespreekbaar maken, een presentatie geven, een collega coachen, een vergaderpunt dat uit de hand liep,…


Prijs: € 1925

Prijzen exclusief btw.

Documentatie, koffie en lunch zijn inbegrepen.

Inschrijven

Subsidies

Geniet tot 30% of 40 % korting via de KMO-portefeuille
Deze opleiding komt in aanmerking voor bovenstaande aantal opleidingsuren. Vergeet niet uw aanvraag bij de KMO-portefeuille in te dienen binnen de 14 dagen na de startdatum van de opleiding. Ons erkenningsnummer: DV.O105496. Meer info en de voorwaarden: www.kmo-portefeuille.be


Getuigenissen

Dit is een zeer leerrijke, goed gegeven en concrete training. Zeer veel cases uit de eigen leefwereld. Bovendien toepasbaar zowel in werkomgeving als privé (kinderen).

Bart Motmans Voka - Kamer Halle
Deze opleiding was zeer praktijkgericht en liet genoeg ruimte om specifieke of persoonsgebonden onderwerpen te behandelen. Filip Audenaert Westerlund Distribution
Deze training geeft zeer veel nuttige informatie, praktijkvoorbeelden en toegepast op concrete werkinstrumenten. Freek De Witte VOKA-Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde
Deze cursus is heel goed gegeven. Ik heb er veel van opgestoken. Het was interessant. Johan Bonne Icotel
Deze training is heel bruikbaar in elke omgeving. Communicatie is dan ook een heel moeilijke materie en het begrip ervan maakt alles veel eenvoudiger. Bijzonder pluspunt aan deze training is dat er gewerkt wordt met 2 opleiders. Door te werken met verschillende cases kon ieder van de deelnemers op voldoende aandacht en bijsturing rekenen. Martine Verhelst SD Worx
Dit is een zeer praktische training met veel bruikbare tips. Nu volgt de grootste uitdaging: alle tips in de praktijk gebruiken! Wouter Vandecappelle Procap Hoboken