Bemiddeling bij conflicten op het werk

Hoe conflictbemiddeling duurzaam inzetten op de werkvloer

Productiviteitsverlies, demotivatie, ziekteverzuim, stress, ontslag of dure rechtszaken, … vinden vaak hun oorzaak in conflicten. Als bedrijfsleider of verantwoordelijke ben je niet altijd op de hoogte van onenigheden en spanningen die leven op de werkvloer. Vaak wordt het resultaat pas zichtbaar wanneer de jaarcijfers worden opgemaakt: hogere personeelskosten, extra aanwervingskosten, ontslagvergoedingen, advocaatkosten, … Allemaal zaken die je graag had willen vermijden.


Nog niet ingepland. Hou me op de hoogte van nieuwe datum.
  • € 2680
  • Nederlands
  • Opleiding in groep
    Opleiding op maat
  • 5 dagen
  • KMO portefeuille

Deze opleiding op maat van uw bedrijf?

Vraag een offerte

Doel

Na deze opleiding ben je in staat om op te treden als bemiddelaar en collega’s aan te moedigen om met elkaar in dialoog te gaan en zelf oplossingen te bedenken. Zo komen ze samen tot een duurzaam resultaat met een breed draagvlak.

Doelgroep

  • Hr-managers
  • Hr-businesspartners
  • Hr-professionals
  • Leidinggevenden

Voor deze opleiding is geen voorkennis vereist.


Aanpak

Tijdens onze interactieve opleidingen staan we zo dicht mogelijk bij de werkpraktijk van elke dag. Praktijktips, handige schema’s en herkenbare cases staan centraal.

Programma

Wat is bemiddeling/een bemiddelaar?

  • Visie op bemiddeling
  • De basisprincipes van bemiddeling
  • De meerwaarde van bemiddelingsgerichte gesprekken
  • De positionering van de bemiddelaar
  • De rol van de bemiddelaar
  • Het proces van conflictbemiddeling in 3 stappen

Werken met verschillen en conflicten

  • Wat is een conflict? Definitie van conflicten.
  • Hoe ontstaat een conflict?
  • Escalatie van conflicten
  • Conflictstijlen
  • Hoe ga je zelf om met conflicten?
  • Het kernkwadrant als model om verschillen te verduidelijken
  • Praktijkoefeningen

Meerzijdige partijdigheid als basishouding

  • Onpartijdig of meerzijdig partijdig zijn?
  • Sponsorend werken: aanwezig zijn, erkenning geven, empathie
  • Verbindende taal spreken
  • Op een interactieve manier inzichten opbouwen
  • Vragen stellen
  • Onrecht en roulerende rekeningen
  • Oefeningen

Het bemiddelingsgesprek - de voorbereidende fase

  • Methode en technieken
  • De technieken van het pendelen
  • Engagement en vertrouwen
  • Oefeningen

Het bemiddelingsgesprek - de verbindende fase

  • Verbindend werken
  • Meerzijdig partijdig werken
  • Relationeel werken
  • Belangen exploreren
  • Methode en technieken
  • Oefeningen

Het bemiddelingsgesprek - de resultaatsfase

  • Methode en technieken
  • Onderhandelingsmethoden
  • Brainstormtechnieken
  • Opties vinden
  • Het resultaat formaliseren; verslaggeving en rapportering
  • Oefeningen

Een conflictbeleid opstellen

  • De basiselementen van een conflictbeleid
  • Werk maken van een feedbackcultuur om conflicten te vermijden

Trainer(s)

Sandra Peeters

Sandra Peeters - Trainer voor SD Worx

Haar specialiteiten zijn strategisch HR beleid, project management, business process management. Maar ook conflicthantering, bemiddeling en change management kennen voor haar geen geheimen.


Prijs: € 2680

Prijzen exclusief btw.

Documentatie, koffie en lunch zijn inbegrepen.

Nog niet ingepland. Hou me op de hoogte van nieuwe datum.

Subsidies

Geniet tot 30% of 40 % korting via de KMO-portefeuille
Deze opleiding komt in aanmerking voor bovenstaande aantal opleidingsuren. Vergeet niet uw aanvraag bij de KMO-portefeuille in te dienen binnen de 14 dagen na de startdatum van de opleiding. Ons erkenningsnummer: DV.O105496. Meer info en de voorwaarden: www.kmo-portefeuille.be