1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Verloning en loonkosten>

Solidair in coronatijd: steun je werknemers én de lokale handelaars met consumptiecheques

-Leestijd:: 3 Minuten
consumptie

Terwijl sommige bedrijven noodgedwongen de deuren moesten sluiten als gevolg van de coronamaatregelen, was het bij andere net alle hens aan dek. Veel werknemers gingen tot het uiterste om de crisis te bekampen. Werkgevers waren vragende partij om die inzet op een voordelige manier te kunnen vergoeden. Het antwoord kwam er in de vorm van consumptiecheques, waarmee je je medewerkers tot 300 euro extra koopkracht schenkt.

Niet verplicht, wel voordelig

De consumptiecheque kreeg meteen veel tegenwind. Dat het niet het moment was voor cadeautjes, was daarbij de voornaamste kritiek. Toch hield de maatregel stand, ook om de lokale economie een duw in de rug te geven. Een goede zet: bij kmo’s blijkt de cheque nu al een succes. Of je als werkgever cheques toekent én hoeveel, beslis jij. Wie erop intekent, geniet wel een aantal voordelen. De consumptiecheques zijn namelijk niet onderworpen aan sociale bijdragen, aftrekbaar als beroepskost en bovendien belastingvrij voor je medewerker.

    Wist je dat … ?

    … de consumptiecheques niet in aanmerking komen om na te gaan of de werkgever de maximale loonkoststijging van 1,1% respecteert. Dat is ook logisch. Veel bedrijven vulden die marge al in met sectorale of bedrijfseigen loonsverhogingen.

      Mosterd gehaald bij maaltijd- en ecocheques

      Naar analogie met die andere extralegale voordelen, gelden ook voor deze nieuwe verloningsvorm specifieke criteria. Wil je consumptiecheques vrij van sociale bijdragen en belastingen toekennen aan je werknemers, hou dan rekening met de volgende verplichtingen:

      Toekenning bovenop het bestaande loonpakket

      De consumptiecheques zijn bedoeld als extraatje. Je mag ze dus niet toekennen ter vervanging of omzetting van loon, premies, voordelen of aanvullingen daarbij. In dat geval schieten ze immers hun doel voorbij en krijg je nadien toch nog de rekening gepresenteerd.

      Mits collectieve of individuele overeenkomst

      De toekenning van de consumptiecheques gebeurt via een cao op sectoraal of op ondernemingsvlak. De werkgever kan dit ook regelen via een schriftelijke individuele overeenkomst wanneer er geen syndicale delegatie is of voor een personeelscategorie die normaal niet door een cao wordt gevat. In de publieke sector ligt de beslissing in handen van het bevoegde onderhandelingscomité.

      Maximale waarde

      De cao of individuele overeenkomst bepaalt de hoogste nominale waarde van de cheque. Deze bedraagt maximum 10 euro. Per werknemer geldt ook een bovengrens van 300 euro per jaar. Voor halftijdse of 4/5 medewerkers is een pro rata berekening mogelijk.

      Beperkte geldigheidsduur en bestedingsmogelijkheden

      Je kunt de cheques toekennen tot 31 december 2020. Jouw werknemers kunnen ze tot 7 juni 2021 besteden in de horeca, sport- en cultuursector én in kleinhandelszaken die langer dan een maand de deuren moesten sluiten. Denk daarbij aan kapsalons en bloemenzaken. Voor de retail (fysieke vestiging) geldt wel dat:

      • ze gemiddeld max. 10 werknemers per jaar tewerkstellen;
      • hun jaaromzet max. 700.000 euro (exclusief btw) bedraagt;
      • hun balanstotaal de 350.000 euro niet overschrijdt.

      Op naam van de werknemer

      Je kent de consumptiecheques persoonlijk toe aan je werknemers. Op de individuele rekening vermeld je het totale bedrag van de toegekende cheques.

      Nu al op papier, straks ook digitaal

      Je kunt al vanaf 17 juli 2020 papieren consumptiecheques bestellen. Hiervoor neem je contact op met de erkende leveranciers voor maaltijd- of ecocheques. Of je koopt ze zelf aan bij lokale besturen, restaurants, sportclubs, theaterzalen … In dat geval moeten de gebruikers ze verzilveren bij die specifieke uitgever.

      Ook is een elektronische versie mogelijk. Hiervoor gelden wel nog bijkomende voorwaarden om ze vrij van sociale bijdragen en belastingen te kunnen toekennen. Digitale cheques kunnnen enkel aangekocht worden bij daartoe erkende uitgevers. Informeer bij je vertrouwde leverancier of hij deze mogelijkheid aanbiedt.

      Heb je nood aan verheldering?

      Neem een kijkje op onze corona FAQ-pagina voor een antwoord op andere coronavragen.

        Geert Vermeir
        DoorGeert Vermeir-Juridisch Expert

        Geert Vermeir werkt voor het juridisch kenniscentrum van SD Worx. Met zijn rechtendiploma op zak (KULeuven), begon hij te werken als Legal Advisor en later als Knowledge Manager bij Securex. Na een decennium bij Securex trad hij in april 2008 in dienst bij SD Worx als Senior Legal Advisor. Sinds juli 2014 werkt hij voor het juridisch kenniscentrum. Als expert op vlak van arbeidsrecht en sociale zekerheid deelt hij zijn kennis onder andere als trainer in sociaaljuridische opleidingen.

        Aantrekkelijk en motiverend Ebook NL
        Ebook

        Aantrekkelijk en motiverend verlonen in België | The Perfect Match

        Een professionele relatie is net als een puzzel. Om succesvol samen te werken moet het ‘klikken’, vanaf de eerste kennismaking maar liefst ook lang daarna. Wat is het geheim achter die klik?

        Wij vonden de 7 puzzelstukken die -indien juist gelegd- zorgen dat een werkgever aantrekkelijk kan zijn en een perfecte match kan creëren met zijn werknemers.
        Dit ebook behandelt het eerste puzzelstuk  “aantrekkelijk en motiverend verlonen”.
        Wij zochten uit hoe je in de war for talent met verloning het verschil kan maken.

        webinarFlexIncomePlan
        Event

        Het Flex Income Plan van de toekomst

        De tijd staat niet stil en de ontwikkelingen binnen ons Flex Income Plan™ ook niet. Recent is er dan ook een voordeel bijgekomen: Gezondheid, beweging en welzijn. Zo kan je als werkgever individuele coachingsessies of -pakketten aanbieden voor: Mentaal welzijn, beweging, rookstop, voeding. Ontdek er alles over in deze webinar.

        2021-12-07
        onkost
        Event

        Onkostenbeheer fiscaal-juridisch nader bekeken

        De huidige hybride manier van werken heeft ook zijn impact op onkostenbeheer. Niet alleen zullen er nieuwe onkosten - die voor de pandemie niet eens bestonden - moeten verwerkt worden, het zal er ook op aankomen de juiste tool te kiezen die dit proces voor jouw organisatie ondersteunt. Alvorens je de beste tool kan kiezen, moet je er eerst voor zorgen dat de basis van je onkostenbeleid goed zit. Tijdens deze webinar gaan we dieper in op het fiscaal-juridisch kader, de verplichte spelregels en de mogelijkheden voor jouw organisatie .

        2021-06-01