Oplichting via internet neemt toe. Steeds meer bedrijven melden ons dat ze het slachtoffer zijn van sluwe cybercriminelen. Hun doel? Het loon van de medewerkers opstrijken.
Vroeg of laat krijgt iedereen te maken met het probleem van valse e-mails. Criminelen doen zich voor als overheidsinstellingen, banken of bedrijven om je aan te zetten een zogenaamd openstaand saldo te betalen. En het wordt met de dag moeilijker om valse e-mails van echte te onderscheiden.
Phishing is ook sterk verspreid in de hr-wereld. De oplichters vragen je in naam van een – vaak hoog geplaatste – medewerker om zijn rekeningnummer te wijzigen. Soms gebeurt de aanvraag op naam van een dienstchef of de CEO. En als hr-medewerker doe je wat er van je gevraagd wordt, toch?
Neem zo snel mogelijk contact op met het fraudebestrijdingsteam van je bank. Het kan de storting blokkeren binnen 24 tot 48 uur na een transactie. Vergeet het probleem niet te melden aan de politie. Het nummer van het proces-verbaal is meestal nodig om een geblokkeerd bedrag opnieuw vrij te geven. Vergeet ten slotte niet: hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat de fraudeurs worden gevat.