1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Wellbeing & gezondheid>
Workplace

Hoe maak je van je werkplek een ontmoetingshub voor de werknemersbeleving?

In het licht van de coronapandemie hebben Europese bedrijven hun werknemers (opnieuw) centraal gesteld. Uit een internationaal onderzoek van SD Worx blijkt dat bijna 6 op de 10 werkgevers actief bezig zijn met het verbeteren van de werknemersbeleving hetzij met lopende projecten, hetzij met projecten die in de komende twaalf maanden moeten worden uitgevoerd. Nog eens 20% heeft plannen op middellange of lange termijn om dit probleem aan te pakken.

    De drie lagen van de werknemersbeleving

    Bij het aanpakken van de werknemerbeleving hebben we het eigenlijk over drie componenten:

    • cultureel: organisatieroadmap (missie, visie en strategie en cultuur (leiderschapsstijl, interacties, waarden …)
    • technologisch: digitale hulpmiddelen, apparaten, samenwerkingsplatformen, interne netwerken enz.
    • fysiek: de feitelijke werkplek met bureaus, kunst, vergaderruimtes, collega's enz.

    Op het eerste gezicht is het volkomen normaal dat bedrijven zich concentreren op de culturele en technologische aspecten als tegengewicht voor de plotselinge verschuiving die COVID-19 heeft teweeggebracht. Want uiteindelijk zullen fysieke kantoren binnenkort overbodig worden. Of niet? Wij zijn zo vrij om daar anders over te denken.

      De fysieke werkplek leeft!

      Thuiswerk is een blijvertje. En ja, het biedt ongetwijfeld heel wat voordelen, zowel voor de werkgever als voor de werknemers. Maar laten we eerlijk zijn, we willen niet alle dagen de hele dag van thuis uit werken. Echt sociaal contact op fysieke werkplekken blijft een belangrijk onderdeel van de werknemersbeleving.

        Werknemersbeleving gaat over het creëren van een ruimte waar uw medewerkers zelf graag naartoe komen in plaats van zich daartoe gedwongen te voelen.

          Kortom, de fysieke werkpost is nog steeds belangrijk – misschien meer dan ooit! Het is de plek die de werknemers stimuleert en inspireert. De plek waar mensen zich creatiever, meer betrokken en verbonden voelen met de bedrijven waarvoor ze werken, terwijl fysieke werkplekken ook fungeren als symbool voor de organisatie en onze keuze om daar te werken – iets wat werknemers misschien wel vergeten wanneer ze aan hun keukentafel werken.

            Vijf trends voor de werkplek

            Bedrijven moeten hun werkplekechter aanpassen aan de tijdsgeest waarin we leven. Pas dan kunnen ze echte centra voor de werknemersbeleving worden. Hierna vijf ideeën:

            • #1 Flexibele inrichting functies en teams veranderen vaak, kies dus voor aanpasbare, modulaire werkposten in plaats van vaste werkplekken. Dat maakt het gemakkelijker om zich aan te passen aan de behoeften van nieuwe medewerkers, projecten en bedrijven in het tijdperk van het 'nooit normale'.
            • #2 Juiste stijl: voeg wat kleur en stijl toe aan je werkplek om je merk kracht bij te zetten en maak je werknemers duidelijk dat dit hun tweede thuis is. Mensen moeten zich geïnspireerd voelen om productief, creatief en innovatief te zijn zodra ze een voet over de drempel zetten.
            • #3 Gemengde kantoren: de aankomende generaties gedijen in een sociale, samenwerkende omgeving. Let wel voldoende op de privacy. Gemengde kantoren bieden een mix van individuele, half-individuele en open werkplekken – ideaal voor Activity Based Working. Een welkome afwisseling met het isolement van thuis.
            • #4 Ergonomische functies: welzijn is een lastige kwestie in thuiskantoren, dus zorg ervoor dat uw werknemers het goed hebben wanneer ze naar kantoor komen. In de hoogte verstelbare tafels, natuurlijk licht, plantenwanden, mogelijkheden voor lichaamsbeweging … kunnen allemaal het verschil maken.
            • #5 Veilige en gezonde ruimtes: kantoren moeten veel aandacht schenken aan een goede hygiëne in het COVID-19-tijdperk. Zo geven ventilatie, plaatsing van handgeldispensers en naleving van de afstandsregels uw werknemers een veilig gevoel op het werk.

              Benieuwd naar andere feiten en cijfers over de werknemersbeleving?