Een krappe arbeidsmarkt en een sputterende economie stellen kmo’s voor de nodige uitdagingen in 2025. Dit is niet het moment om bij de pakken te blijven neerzitten. Integendeel. Nu moet je focussen op de juiste dingen en vooral: dóén! Aantrekkelijk, transparant en competitief verlonen is essentieel als je de ‘employer of choice’ wil zijn en blijven. Maar hoe houd je tegelijk de loonkost onder controle?
Competitief verlonen in economisch onzekere tijden
De krapte op de arbeidsmarkt houdt nu al enkele jaren aan. De fikse loonindexering maakte de zaken er niet eenvoudiger op. Ze kan de mogelijkheden voor kmo's beperken om talent aan te trekken en te behouden. “Bijkomend probleem is dat werknemers de verplichte en collectieve indexering niet als een loonopslag ervaren. Het is namelijk geen ‘beloning’ voor bijzondere prestaties,” aldus Isabelle Cornelis (legal consultant). “Terwijl de bedrijven wel een extra deel van hun budget naar de loonkosten zien gaan. En dus minder overhouden om precies individuele werknemers te belonen of voordelen toe te kennen.” Hoe kan je waardevolle kandidaten dan overtuigen om voor jouw kmo te kiezen? Volgens Isabelle focussen veel werkgevers te veel op het competitief verlonen. ‘Ik betaal het hoogste brutoloon, en dan zullen de witte raven wel komen aanvliegen’ “Maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk. Er zal altijd iemand op de proppen komen met een beter aanbod.”
De employer of choice heeft vooral de juiste visie
Als competitief verlonen niet volstaat, welke wapens heeft de onderneming dan wel tot haar beschikking? Isabelle: “Het klinkt misschien wat wollig, maar persoonlijk geloof ik sterk dat de kmo een duidelijke visie moet uitdragen. Mijn advies voor het management: denk goed na wat voor bedrijf je wil zijn voor je werknemers. Het loonpakket maakt daar vanzelfsprekend deel van uit. Maar het gaat net zo goed over de bedrijfscultuur, de manier van werken, de sfeer onder collega’s. Ik sprak onlangs een werkgever die veel aandacht schenkt aan structuur. Iedereen werkt van 9 tot 5 op kantoor. Na de kantooruren is de deconnectie totaal. Hij verwacht niet dat de teams deelnemen aan allerlei activiteiten. Kandidaten krijgen deze waarden en verwachtingen helder toegelicht. Wie houdt van flexibiliteit zal er niet solliciteren. Maar dergelijk talent zou er zich toch niet thuis voelen. Deze benadering heeft op zijn minst het voordeel van de duidelijkheid.”