1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Personeelsadministratie>
flex

Werkdruk opvangen: welke opties hebben bedrijven in niet-essentiële sectoren?

Heeft je onderneming nood aan flexibele arbeidstijden tijdens deze coronacrisis? Van flexibele uurroosters over variabele uurregelingen tot ploegenarbeid: we doen de bestaande spelregels nog eens uit de doeken.

Terwijl in sommige sectoren het werk door verplichte sluiting helemaal is stilgevallen – denk aan de horeca en eventsector – kreunen andere onder een uitzonderlijk hoge werkdruk, soms afgewisseld met rustigere dagen. Om je als bedrijf te helpen de werkdruk zo goed mogelijk op te vangen, lijsten we je opties nog eens op. Naast deze algemene maatregelen, zijn er ook heel wat zaken per sector geregeld, dus check zeker eerst ook wat mogelijk is volgens de sectorale afspraken.

1. Vang piek- en dalmomenten op met flexibele uurroosters

Kamp je met piek- en dalmomenten, dan kun je overschakelen op alternatieve roosters, met respectievelijk meer of minder werkuren. Dankzij deze zogeheten ‘kleine flexibiliteit’ kun je flexibele uurroosters toevoegen aan je arbeidsreglement, waarbij de arbeidsduur maximaal over één jaar wordt gespreid.

 

    Enkele zaken om rekening mee te houden bij flexibele uurroosters:

    • de wekelijkse arbeidsduur mag maximaal schommelen tussen 5 uur boven en 5 uur onder de normale wekelijkse arbeidsduur;
    • de dagelijkse arbeidsduur mag maximaal 2 uur boven en 2 uur onder de normale dagelijkse arbeidsduur liggen;
    • de daggrens ligt op 9 werkuren;
    • bekendmaking van de uurroosters minimaal 7 kalenderdagen op voorhand;
    • de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur moet over 12 maanden gerespecteerd worden.

      2. Voer ploegarbeid in om overuren te vermijden

      Als er in je bedrijf  de klok rond wordt gewerkt, dan biedt ploegenarbeid een budgetvriendelijkere oplossing dan je medewerkers massaal overuren te laten kloppen. Zo kun je de arbeidsduur verlengen tot 11 uur per dag en 50 uur per week.

        Aan ploegenarbeid zijn een aantal wettelijke voorwaarden verbonden, zoals:

        • je werkt met minimaal twee ploegen;
        • elke ploeg bestaat uit minstens twee werknemers;
        • de shiften moeten elkaar opvolgen;
        • de dagtaak mag hoogstens een kwart van de tijd overlappen;
        • je moet alle uurroosters in het arbeidsreglement opnemen.

          3. Stem werkdruk en -tijd op elkaar af met variabele uurregelingen

          In samenspraak met je medewerkers kun je de arbeidstijden van week tot week – of zelfs van dag tot dag – aanpassen aan de werkdruk. Zo laat een volledig variabele uurregeling grote schommelingen in arbeidsduur toe. De werktijd wordt berekend op kwartaal-, halfjaar- of jaarbasis.

          Zo’n volledig variabele uurregeling is wettelijk alleen voorzien voor deeltijdse medewerkers, maar wordt gedoogd voor voltijdse medewerkers.

            Wat je zeker moeten weten

            Bij variabele uurregeling komt wat papierwerk en administratie kijken, zoals wekelijks uurroosters uithangen en afwijkingsregisters bijhouden.

              4. Maak gebruik van de fiscaal voordelige overuren

              Werknemers in de privésector mogen jaarlijks 180  overuren presteren tegen een fiscaal gunstig tarief. Dat houdt in dat jij als werkgever 41,25% van de bedrijfsheffing niet hoeft door te storten aan de fiscus én dat je werknemer 57,75% belastingvermindering geniet op de gepresteerde overuren.

                Rekenvoorbeeld

                werkdruk

                Stel: je medewerkster Christine presteert deze maand 20 overuren en kiest er zelf voor om ze te laten uitbetalen. Zonder de fiscale korting levert haar dat op het einde van de maand in totaal 1523 euro netto op, of 103 euro meer dan haar nettoloon zonder overuren. Mét de fiscale korting op overuren krijgt zij echter 1661 euro op haar rekening. Zo klokken we op het einde van de maand af op 241 euro extra voor Christine.

                 

                Tegelijk liggen ook je kosten als werkgever een pak lager. Op Christine haar brutoloon met 20 overuren stort je normaal 293,67 euro bedrijfsvoorheffing door. Maar dankzij de fiscale korting moet je slechts 194,67 euro ophoesten: goed voor 99 euro minder loonkosten.

                  5. Voer glijdende werkroosters in

                  Een glijtijdregeling zorgt ervoor dat werknemers hun dagindeling zelf kunnen organiseren. Ze bepalen zelf het begin- en einduur om een beter evenwicht te vinden tussen hun privéleven en het werk. Al leg jij als werkgever wel het kader op waarbinnen iemand de werkdag start en stopt.

                    Waar moet je rekening mee houden:

                    • de arbeidstijd bedraagt maximaal 9 uur per dag en 45 uur per week;
                    • de normale wekelijkse arbeidsduur moet binnen de referteperiode gerespecteerd worden. Deze referteperiode bedraagt normaal 3 maanden, tenzij anders bepaald in het arbeidsreglement of ondernemings cao, maar wel maximaal 1 jaar;
                    • binnen dit kader is er geen overloon verschuldigd;
                    • zijn er toch overuren gepresteerd op het einde van de referteperiode, dan kun je er maximaal 12 overdragen naar een volgende referteperiode;
                    • het kader van de glijtijdregeling en alle mogelijke uurroosters moet je in het arbeidsreglement opnemen;
                    • syteem van tijdsopvolging is verplicht.

                      6. Overweeg uitzendarbeid

                      Kies je voor een interimkracht, dan levert je dat deze voordelen op:

                      • Tijdbesparing: het interimkantoor doet de screening en bekommert zich om de hele papierwinkel.
                      • Snelheid: een uitzendbureau heeft steevast een poule van kandidaten klaar.
                      • Kostenbeheersing: jij bepaalt de duur van het contract en kunt je kosten perfect beheersen.

                        SD Worx staat voor je klaar

                        Heb je een vraag over een van deze mogelijkheden? Bel of mail je vaste contactpersoon. Nog geen klant?

                          Stel ze dan via dit formulier
                          BE_Annelies-Rottiers_-Manager-KMO-Consultancy_-SD-Worx_300x300

                          Annelies Rottiers

                          kmo-adviseur

                          Annelies Rottiers is 10 jaar werkzaam bij SD Worx. Ze is manager van een team Legal- & HR-experts met een passie voor KMO. Samen met haar team inspireert én begeleidt ze bedrijven bij het uitbouwen van een 'werkend en wervend' personeelsbeleid. Want mensen maken nu eenmaal het verschil, zeker als ze met 'goesting en passie' in hun job staan!