De juiste hr-oplossing verlaagt de kosten, garandeert compliance en geeft je controle over je hr- en payrollprocessen
Na bijna twee jaar van lockdowns, reisbeperkingen en thuiswerken lijkt het nieuwe normaal erg veel op het oude, hoewel er toch veel is veranderd. Op het gebied van hr heeft de coronacrisis de bestaande trends versneld, waardoor de druk op hr-leiders om de bedrijfsdoelstellingen van hun bedrijf te ondersteunen toeneemt.
In de praktijk betekent dit dat de pre-pandemische focus op mensen nog sterker is geworden en dat hr-leiders op zoek zijn naar nieuwe manieren om talent aan te trekken en te behouden dat nodig is om hun bedrijf weer te laten groeien.
"De war for talent sluimerde op de achtergrond tijdens de coronacrisis, maar is zeker nooit verdwenen", zegt Mieke Guns, Solution Marketeer bij SD Worx, dat people solutions biedt aan meer dan
70.000 bedrijven wereldwijd.
"En nu zien we dat het aantrekken en behouden van mensen, het welzijn en de veerkracht van werknemers, het engagement van de werknemers, talentontwikkeling en interne mobiliteit allemaal hoog op de prioriteitenlijst van hr-leiders staan."
Het laatste onderzoek van SD Worx bevestigt dat prestatiebeheer, aanwerving, evenwicht tussen werk en privéleven en hr-dienstverlening aan werknemers tot de top vier van hr-uitdagingen behoren. Dat betekent echter niet dat operationele efficiëntie niet langer van belang is – verre van. Inzichten van bijna 3.000 hr-leiders in heel Europa tonen aan dat operationele efficiëntie cruciaal wordt geacht om de uitdagingen op het vlak van mensen aan te gaan, waarbij bedrijven zowel de tijd- als kostenefficiëntie willen verhogen door middel van digitale transformatie en hr-automatisering.
Mieke beschrijft die dubbele focus op strategische people issues en operationele efficiëntie als twee kanten van dezelfde medaille. "Hr-leiders hebben tijdens deze crisis geleerd dat digitalisering en operationele efficiëntie nog altijd essentieel zijn om hen in staat te stellen al die strategische people projecten te realiseren", zegt ze.
"Als je de operationele basis niet op orde had vóór COVID-19, dan kreeg je problemen tijdens COVID-19. Want als je mensen geen verlof konden vragen of je hr-afdeling niet konden contacteren via digitale weg, als alles nog op papier moest gebeuren, dan had je het lastig om deze crisis te overleven."
De kosten van een gebrekkige basis zijn enorm. Als bedrijven hun mensen niet tijdig en correct betalen, neemt het engagement af en kunnen complianceproblemen hen in lastige papieren brengen.