1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
Crowe Spark

Crowe Spark: “Mensen begeleiden om hun ondernemersdroom waar te maken”

The only way to do great work, is to love what you do.”. Dat vertelt Steve Jobs van op de muur aan wie de vergaderzaal binnenkomt. Werkplezier, dus. Het is de rode draad in het gesprek met Tom Zajtmann, partner accountancy bij Crowe Spark. En digitalisering, als sleutel tot de échte rol van de accountant: ondernemersadviseur.

Samen met zijn vier collega-vennoten trok Tom Zajtmann enkele jaren geleden met Crowe Spark resoluut de overnamekaart. Momenteel staat de teller op drie overnames in evenveel jaar tijd. De accountants en belastingadviseurs van Crowe Spark zijn intussen met 75, verdeeld over vestigingen in Antwerpen, Mechelen, Bornem en Brussel. Crowe Spark maakt ook deel uit van Crowe Global, een wereldwijd accountantsnetwerk.

    Talentschaarste zet rem op organische groei

    Hoe ver de groeiambities precies reiken? Daar doet Tom geen uitspraken over. “Mochten we nog zo een stap nemen, dan zoeken we specifiek naar kantoren die al gedigitaliseerd zijn”, legt hij uit. “Voor accountants die nog volledig op papier werken, is de transformatie te moeilijk, zowel voor de klanten als voor het team.”

    “Overnames maken het mogelijk om sneller te groeien”, vervolgt hij. “Je haalt immers een klantenportefeuille én personeel aan boord. De enorme krapte op de arbeidsmarkt zet steeds meer een rem op onze organische groei.”

      Bouwen op sterke familiale bedrijfscultuur

      Maar als organisatie drie overnames op korte tijd verteren, slokt veel energie. Daarom krijgt het team dit jaar een adempauze. Tom: “Je hebt werkprocessen en softwaretoepassingen om te integeren of migreren, maar dat is het minste. De nieuwe collega’s ‘aansteken’ met ons DNA, is veruit het meest uitdagende. Dat doen we door teams meteen te mengen en intensief samen te laten werken, zo voelen ze snel onze positieve vibe.”

      Naast positief typeert Tom de bedrijfscultuur van Crowe Spark als familiaal, collegiaal en helpend. En dat zit in kleine, dagelijkse dingen: “Bij ons ontdekt niemand na een ziektedag of vakantie een stapel onafgewerkte dossiers op zijn bureau, want we herverdelen het werk binnen de teams. Net omdat we wat groter zijn, hebben we die mogelijkheid. Voor collega’s die van een klein kantoor overkomen, is dat wel een eyeopener.”

        Veel meer dan verticale groei alleen

        De organisatie wordt opgedeeld in de afdelingen Legal, Tax, HR, Global Mobility en Accountancy. De medewerkers werken binnen een hiërarchische structuur van directors, managers, seniors, consultants en juniors. “Ons organigram mag dan oerklassiek en verticaal lijken, carrièrepaden binnen Crowe Spark staan absoluut niet in steen gebeiteld”, benadrukt Tom. 

        “Twee keer per jaar zitten we met elke medewerker aan tafel om te horen hoe ze het maken. Welke taken doen ze graag? Welke jobs zijn ze liever kwijt dan rijk? Hoe ziet hun ideale volgende stap eruit? Zo schuiven we met taken in functie van vaardigheden en vooral goesting. Want het allerbelangrijkste is dat onze mensen hier gelukkig zijn.”

          Marktconforme verloning zonder uitschieters

          Tenzij ze blijven voor het verloningspakket? Tom schudt het hoofd: “We betalen onze mensen marktconform, zo blijkt keer op keer uit de loonbenchmarking. We volgen verschillende salarisbenchmarks op de voet om ons te meten met de concurrentie.”

          Wel investeert het bedrijf fors in een aangename en boeiende werkomgeving. Tom: “Onze drie hr-medewerkers zijn er fulltime mee bezig om iedereen te soigneren. Met succes, want er is weinig verloop.”

            Tom Zajtmann
            We werken al jaren goed en graag samen met SD Worx.
            Tom Zajtmann
            Tom Zajtmann, Partner accountancy, Crowe Spark

            Digitalisering maakt accountancy toekomstgericht

            Naast de sterke bedrijfscultuur onderscheidt Crowe Spark zich van veel andere accountancykantoren met zijn ver doorgedreven digitalisering. “De switch naar digitaal boekhouden zetten we tien jaar geleden in”, herinnert Tom zich. 

            “De softwarepakketten stonden nog niet zo ver, maar de voordelen voelden we wel meteen. Doordat onze toepassing  in de cloud draaide, hadden wij bijvoorbeeld al flexibele werkplekken, toen nog zeer ongebruikelijk in onze branche.”

            Vervolgens gingen de jaarafsluitingen digitaal – aanvankelijk op de server, vervolgens via Silverfin – en alle klantendossiers. “De mappen bezorgden we netjes terug aan onze klanten. Ook alle aan- en verkoopfacturen digitaliseren we via een scan- en herkenprocedé in ons softwarepakket en we werken met Finbox.”

              In die digitaliseringsbeweging vinden Crowe Spark en SD Worx elkaar duidelijk. “Met de tools van SD Worx kunnen wij vlot zelf aan de slag. Bovendien worden onze suggesties rond nieuwe functionaliteiten ter harte genomen”, vertelt Tom. “Zo werken we al jaren goed en graag samen. Dat SD Worx net als wij internationaal verankerd is, is mooi meegenomen. Zo kunnen we ook klanten met activiteiten in het buitenland snel en efficiënt op weg zetten.”

                Niet digitaliseerbaar: hechte klantenrelaties

                Digitale facturatie zou hét sluitstuk zijn van een volledig papierloos boekhoudingsproces, aldus de vennoot: “Onder meer in Italië, Spanje en Polen is digitaal factureren al verplicht en het e-invoicingplatform Peppol breekt Europees door. Wij kijken naar het ITAA om bij de bevoegde instanties te blijven hameren op het belang ervan. Overal hebben accountants handen te kort, door manueel routinewerk uit te schakelen komt er kostbare tijd vrij voor ondernemersadvies.”

                Want als er een iets is dat ze bij Crowe Spark niet graag digitaliseren, dan is het wel hun adviseursrol. Die steunt op een hechte klantenrelatie. Tom: “Afspreken met onze klanten doen we fysiek, en dan nog liefst bij hen op de bedrijfsvloer, waar ze zich het best op hun gemak voelen. Wij begeleiden ondernemers van a tot z, professioneel en voor hun privévermogen. Dus wij kunnen pas advies leveren als we hun business en leefwereld helemaal doorgronden.”

                  Het hebben van een accountant: een luxe?

                  “Maar door het nijpende personeelstekort voel je dat de druk binnen de sector oploopt”, stipt Tom aan. “Verwelkom je een nieuwe klant, dan wil je er eerst zeker van zijn dat je hem de allerbeste adviesverlening en ondersteuning kunt bieden. 

                  Voor eenmanszaken en bijberoepers bieden online accountancydiensten vandaag al steeds vaker een alternatief voor het klassieke accountancykantoor. Mijn prognose: het hebben van een accountant zal over vijf à tien jaar een luxe zijn.”

                  We kunnen alleen maar hopen dat de instroom in de accountancyopleidingen stijgt”, besluit Tom. “Maar daarvoor moet het beroep eerst af van zijn saaie, grijze imago. De verdere digitalisering van het boekhoudproces is daarvoor een van de sleutels. Inboeken en cijfers controleren maakt nog maar een kleine fractie uit van ons dagelijks werk. De échte corebusiness van een accountant is: mensen begeleiden om hun ondernemersdroom waar te maken.”

                    Partner je met ons?

                    Net zoals jij zijn we klankbord en vertrouwenspersoon van onze klanten. Benieuwd wat we voor elkaar kunnen betekenen? Lees meer of kom meteen kennismaken.