Werkzoekenden vinden tegenwoordig hun baan online. Een markt waar ook Google in is gesprongen door Google for Jobs te introduceren. Veel mensen krijgen bij het horen van de naam ‘google for jobs’ het gevoel dat dit dé oplossing voor hun werving gaat zijn. En veel consultancy bedrijven doen er alles aan om dit te verkopen aan werkgevers. Maar is dat wel terecht? Verandert alles wat Google aanraakt in goud of zijn er ook kanttekeningen voor ‘Google for Jobs’? SD Worx- Employer Branding-expert Mathias Haentjens legt uit hoe het zit. Want je kunt je recruitmenteuro’s maar één keer uitgeven en is Google for Jobs dan wel de beste investering?
Daar waar je als sollicitant vroeger op zoek ging naar een baan via advertenties in de krant of een bezoek aan het uitzendkantoor, gebeurt dat anno 2021 vrijwel volledig online.
Werkzoekenden kunnen zich vanuit hun veilige thuisomgeving gemakkelijk oriënteren, ze vergelijken hierbij verschillende banen en werkgevers met elkaar. Online moet je nog meer je best doen om jezelf als werkgever goed te positioneren, want de keuze is enorm.
Door de krappe arbeidsmarkt hebben kandidaten veel keuze tussen verschillende vacatures. ‘The War of Talents’ is losgebarsten.
Recruitmentplatforms spelen daar handig op in. Maar de vraag daarbij blijft, moet je investeren in al die verschillende platforms en welke kanalen maken nu écht het verschil voor werkgevers?