Verloning en loonkosten
Je medewerkers optimaal verlonen via de loonbonus
Wat zijn de voordelen van de collectieve loonbonus en wat is de grootste valkuil?
Ruimere informatieplicht bij aangifte 'kosten eigen aan de werkgever' vanaf 1 januari 2022
Heel wat werkgevers geven vandaag een onkostenvergoeding. Deze vergoedingen zijn voor jou aftrekbaar, dus moet je ze vermelden op de fiscale fiche 281.10. We herhalen dat er vanaf 1 januari 2022 ruimere regels gelden voor de aangifte van onkostenvergoedingen op de fiscale fiche. Meer transparantie! Hoog tijd dus om ook in jouw onderneming werk te maken van een doordacht beleid voor de terugbetaling van onkosten aan werknemers.
Auteursrechten, een aantrekkelijke vergoedingswijze voor creatieve werknemers en bedrijfsleiders: 6 vragen uit de praktijk beantwoord
Komen je creatieve klanten al eens aankloppen met vragen over de behandeling van auteursrechten? De regeling is complex maar wél fiscaal interessant. In deze FAQ lichten SD Worx-consultants Stijn Gebruers en Bart Hollebekkers de krachtlijnen toe.
Loonkosten besparen zonder ontslag: meer mogelijkheden dan je denkt
Tijdens de coronacrisis zagen heel wat maatregelen het licht om onmiddellijke kostenbesparingen te realiseren. De tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is daar de bekendste van. Maar nu het economische leven zich terug op gang trekt, wordt het zaak om je structurele kosten te drukken. En daar zijn meer mogelijkheden voor dan je denkt. Een praktijkvoorbeeld.
Personeelskosten budgetteren: hoe ga je te werk?
Voor elke onderneming is het belangrijk om een zicht te krijgen op de uitgaven in het volgende jaar. Alleen zo kun je de nodige budgetten van tevoren vrijmaken. Denk bijvoorbeeld aan onderhoud van machines, aankoop van apparatuur en last but not least: de personeelskosten. Een post die bedrijven vaak over het hoofd zien. We leggen je hieronder uit waarom en hoe je ze makkelijk berekent.
Collectieve hospitalisatieverzekering 2.0: op maat van kmo's
Bijna de helft van de kmo's biedt haar medewerkers in 2019 (nog) geen hospitalisatieverzekering aan. Vraag aan 10 van die bedrijven wat daarvoor de hoofdreden is en 'administratieve rompslomp' staat vast in de top 3. Maar is die bekommernis ook gegrond? We vroegen het aan expert Marc Van kerckhoven, Director Employee Benefits bij verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits.