1. Home
  2. Eerste medewerker aanwerven
collega's fistbumping

Hoe vind je de ideale medewerker?

Of je nu voor een vaste aanwerving of tijdelijke versterking gaat, het is een uitdaging om de geschikte medewerker te vinden. Je wilt de juiste vaardigheden en ervaring in huis halen, maar een persoonlijke ‘klik’ is minstens zo belangrijk. Ofwel ga je zelf aan de slag, of je besteedt het volledige wervingsproces uit aan onze experts van SD Worx Staffing. Jij kiest, sowieso staan we paraat om je te helpen en je vragen te beantwoorden. 

collega's fistbumping
Personeel-payroll

Je eerste aanwerving zelf aanpakken

Als je versterking overweegt – een vaste of tijdelijke medewerker – ga je niet over een nacht ijs. Is het antwoord ‘ja’, dan dan doorloop je in grote lijnen deze stappen: 

  • je stelt een helder functieprofiel op
  • je schrijft een wervende vacature
  • je selecteert de passende wervingskanalen

Laat je de zoektocht naar een vaste of tijdelijke medewerker toch liever over aan ons? Dan bezorg je ons het gezochte functieprofiel. Op basis daarvan stellen wij enkele geschikte kandidaten voor.
 

Meer info? Laat het ons weten
BE_illustratie_sparkright

Een helder functieprofiel opstellen

Vraag je eerst en vooral af welk profiel je precies nodig hebt. Uiteraard wat skills en expertise betreft, maar net zo goed qua persoonlijkheid. Stel vervolgens een gedetailleerde takenlijst op en met wat de geknipte medewerker daarvoor moet kennen en kunnen. En last but not least: wees realistisch in je verwachtingen. Want de zoektocht naar het schaap met de vijf poten is doorgaans lang en frustrerend.
 

Hulp nodig om je functiebeschrijving op te stellen?
Zelfstandige

Een wervende vacature schrijven

Elke individuele taak opsommen heeft geen zin en schrikt sollicitanten zelfs af. Al willen kandidaten natuurlijk wel weten wat hen te wachten staat en of er een match is. Schets zeker ook het grotere plaatje: wat is je visie als ondernemer? Waar wil je met je bedrijf naartoe? Waarmee maak je het verschil? Want naast jobinhoud en marktconforme verloning kiezen mensen voor een werkgever met een gezicht.

Tip: de titel van de vacature is het eerste wat een kandidaat te zien krijgt. Op basis daarvan klikt hij door – of net niet. Maak er geen opsomming van buzzwords van, maar maak je titel zo concreet en herkenbaar mogelijk.

Kun je nog tips gebruiken?
BE_illustratie_sparkright

De passende wervingskanalen selecteren

Je vacature mag nog zo overtuigend zijn, het succes ervan staat of valt met de kanalen waarmee je hem aan de man brengt. De website van de VDAB en jobsites (bv. Jobat, Indeed) zijn de klassiekers, aangevuld met sociale media en je eigen online en offline netwerk. Wil je hier ondersteuning bij? Onze experts staan voor je klaar! 

Ook een optie: je vacature verspreiden via de website van een uitzendkantoor. Na een geslaagde proefperiode van 6 maanden mag je je interimkracht vast in dienst nemen. 

Tip: waar publiceren je concurrenten hun vacatures? Misschien haal je er wel inspiratie uit voor jouw rekruteringscampagne.

Start je als werkgever?

10 vragen vóór je jouw eerste medewerker aanwerft

Download hier het gratis e-book