In mei 2018, lang voor het coronavirus het bedrijfsleven in rep en roer zette, lagen ondernemers wakker van de GDPR. De nieuwe Europese privacyregels voor de verwerking van persoonsgegevens zijn intussen verteerd. Maar wat te doen wanneer een wereldwijde pandemie conflicteert met de praktische toepassing van je privacybeleid uit 2018? Zijn de tegengestelde belangen verzoenbaar?
De General Data Protection Regulation – beter bekend als GDPR – gaat in op 25 mei. Grote én kleine bedrijven moeten dan voldoen aan deze verstrengde Europese privacyregels. Maar die regels roepen nog steeds heel wat vragen op. Wij zetten de vijf belangrijkste op een rij.
Op 25 mei is het zover: dan treedt de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – in werking. Vanaf dat moment moeten grote én kleine bedrijven aan de verstrengde privacyregels voldoen die bij deze nieuwe Europese wet komen kijken. Veel kmo’s zijn nog volop in de weer om tegen de deadline GDPR-compliant te werken. Jij ook? Laat je inspireren door de aanpak van producent van intelligente sensoren en sensorsystemen SICK.
Binnen enkele weken is het zover. Op 25 mei treedt de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – in werking. Europese bedrijven en organisaties moeten vanaf dan aan een aantal strenge privacyregels voldoen. Vooral op hr- en payrolldepartementen van multinationals zal de impact groot zijn. Hoe je organisatie in regel kan blijven? Farmagigant PAREXEL geeft het goede voorbeeld met een concreet stappenplan.
GDPR komt eraan, en binnen een bedrijf speelt de payrollafdeling een cruciale rol in de naleving ervan. Als organisatie kun je je blindstaren of laten afschrikken door de omvang en complexiteit van de nieuwe regelgeving. Maar evengoed kun je je die kopzorgen besparen, en de komst van GDPR zelfs tegemoet kijken.