Zorg en ziekenhuizen gaan hand in hand, maar meestal wordt daarbij aan patiëntenzorg gedacht. Bij het Oostendse Az Damiaan trekken ze die zorg met evenveel focus door tot bij de medewerkers. Zo haalt Az Damiaan geregeld de pers met originele employer branding-campagnes. Uiteraard moet er meer zijn dan alleen het imago van zorgzame, creatieve werkgever met ‘een hoek af’. Zonder ondersteunend en uitgebouwd hr-beleid staat die reputatie op losse schroeven. Tijdens de eerste coronagolf toonde het ziekenhuis dat ze beschikken over een stevige grondslag op dat vlak. Directeur HR, Dirk Van de Velde, doet zijn relaas:
Het Corona-virus is begin dit jaar uit China overgewaaid naar Europa en heeft in een mum van tijd zowel ons privéleven als het bedrijfsleven overhoop gegooid.
Wellicht draait je business in de heropstartfase nog niet zoals voor de coronacrisis. Dus sla je aan het puzzelen met uurroosters en werkschema’s. Maar mag dat eigenlijk wel? Met wat goede wil van alle partijen is er veel mogelijk. Al is er natuurlijk een wettelijk kader waar je maar beter niet buiten kleurt.
Veel mensen nemen een langere vakantie tijdens de zomermaanden. Op de hr-dienst is dat niet anders. Maar veel van je workload blijft gewoon doorlopen. Daarom is het belangrijk om je degelijk voor te bereiden. Enkel zo kan je frustratie en stress voorkomen.
Een wisselende workload, vereiste specifieke expertise of de wens naar een gevarieerde loopbaan: steeds meer bedrijven zijn vragende partij om medewerkers te delen met collega-ondernemers. Een ‘multiwerkgeversovereenkomst’ biedt de oplossing. Al blijft het zaak om enkele valkuilen te omzeilen.