Werknemers werken massaal van op afstand. Maar ook als bedrijfsleider of zelfstandige ben je waarschijnlijk minder op de baan om klanten of leveranciers te bezoeken. Dat heeft zo zijn impact op je onkostenvergoedingen. Bovendien komt de fiscus in deze coronatijden met enkele nieuwigheden op de proppen.
Het verhaal rond de mobiliteitsvergoeding – beter bekend als cash for car – leest als de kroniek van een aangekondigde dood. Op 31 december 2020 valt het doek definitief, tenzij de regering nog een poging tot reanimatie onderneemt. Maar die kans is erg klein. Is het mobiliteitsbudget dan een optie? En hoe implementeer je het?
Lagere fiscale aftrekbaarheid, stijgende kosten voor zogeheten valse plug-in-hybrides en richting strengere emissienormen … In 2020 verandert er aardig wat voor bedrijfswagens. Het gevolg: wie met zijn huidige wagenpark verder rijdt, zal een stuk dieper in de buidel moeten tasten. Hoe wapen je je tegen die toekomstige belastingverhogingen? En is de bedrijfswagen wel nog een interessant voordeel? Reken even mee.
Voor je werknemers wordt het steeds lastiger om met de auto naar het werk te pendelen. De fiets is een interessant alternatief: naast minder stress en een gezonde portie lichaamsbeweging zijn er ook flink wat fiscale voordelen.
Behoort een duurzaam verkeersbeleid tot het hart van je organisatie? Dan kent het mobiliteitsbudget vast en zeker geen geheimen meer voor jou. Of jij een expert bent, ontdek je hier.