De sociale inspecteurs zijn terug op pad. Naast de klassieke controles op de naleving van de arbeidswetten en de collectieve arbeidsovereenkomsten, kun je je deze dagen ook verwachten aan specifieke checks van de opgelegde coronamaatregelen. Wat moet je voorzien en hoe verloopt zo’n controle in tijden van social distancing? We lijsten vier aandachtspunten op.
Bij een bezoek van de sociale inspectie moet je een rits correcte, up-to-date en juridisch waterdichte documenten kunnen voorleggen. De kans is ook reëel dat je personeel bevraagd wordt. Zeker zijn dat je volledig in orde bent met de sociale wetgeving? Dan is een goede voorbereiding een must.
Dat je vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer krijgt in je horecazaak, daar mag je donder op zeggen. En zelfs al is het bezoek aangekondigd, zo’n controle zorgt altijd voor gespannen zenuwen. Wil je niet voor onaangename verrassingen staan? Hou dan zeker deze vier zaken op orde, want inspecteurs pluizen ze steevast uit.
Naast klamme handen roept het bezoek van een sociale inspectiedienst heel wat vragen op. Want waarom wordt jouw zaak geviseerd? Hoe moet je je gedragen tijdens zo’n inspectieronde? En mag de inspecteur zomaar je werkagenda in beslag nemen? We legden vijf prangende vragen voor aan Luk Somers en Hilaire Willems, beiden sociaal inspecteur bij de dienst Toezicht op de Sociale Wetten.
Elke werkgever krijgt vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer. Of het nu een aangekondigde controle is of een onverwacht bezoek, zo’n inspectieronde brengt flink wat stress met zich mee. Onze kmo-consultants zijn gewoon om zaakvoerders voor, tijdens en na te begeleiden en klappen voor één keer uit de biecht. Dit zijn vijf zaken waar arbeidsinspecteurs hun loep over leggen, maar waar je misschien nog de puntjes op de i moet zetten.