Het mobiliteitsbudget: de spelregels op een rij

Door Veerle Michiels - 7 augustus 2018 - Leestijd: 5 minuten

Mobiliteit

Als alles goed gaat, is op 1 oktober 2018 het mobiliteitsbudget een feit. Dat laat werknemers toe om een geldsom vrij te verdelen over verschillende vervoersmiddelen, om vlotter en milieubewuster op het werk te raken.

mobiliteitsbudget regels voordelen

Met de maatregel hoopt de regering het fileleed een halt toe te roepen en het mobiliteitskluwen te ontwarren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een betere mobiliteitsaanpak:

  • leidt tot een betere work-life-balance voor medewerkers,
  • bijdraagt tot een aangename, moderne bedrijfscultuur,
  • je imago als werkgever boost.

Het budget heeft overigens geen impact op de loonkosten voor de werkgever. Maar hoe werkt het plan concreet? Hoog tijd om de details op een rij te zetten.

Wie krijgt een mobiliteitsbudget?

Aan de basis van het mobiliteitsbudget ligt een dubbele keuzevrijheid: jij beslist of je het budget al dan niet aanbiedt en verbindt er eventueel concrete voorwaarden aan. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld pas laten instappen wanneer hun huidige leasecontract afloopt. De werknemer kiest zelf of hij op het aanbod ingaat.

Let wel: zowel werkgever als werknemer moeten aan een aantal voorwaarden voldoen, vooraleer het budget toegekend kan worden.

  • Als werkgever moet je op het moment dat de maatregel wordt ingevoerd al minstens 3 jaar ononderbroken bedrijfswagens aanbieden.
  • De werknemer moet bij de huidige werkgever:
  • op het moment van de aanvraag minstens 3 maanden ononderbroken over een bedrijfswagen beschikken of daarvoor in aanmerking komen;
  • en tijdens de 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag minstens 1 jaar over een bedrijfswagen beschikken of beschikt hebben of daarvoor in aanmerking komen of gekomen zijn.

Deze minimumtermijnen gelden niet bij aanwerving en evenmin wanneer een medewerker gepromoveerd werd of van functie veranderende vóór deze wet in werking trad.

Hoe wordt het budget berekend?

Niet alleen de bedrijfswagen zélf, maar ook de brandstofkosten, verzekeringspolis, CO2-bijdrage, niet-aftrekbare btw etc. bepalen de grootte van het budget. De total cost of ownership (TCO) dus.

Hoe kan een medewerker het budget besteden?

Medewerkers kunnen kiezen uit een waaier van vervoersoplossingen. Die zijn onderverdeeld in drie pijlers, elk met eigen sociale en fiscale regels. Slechts een of twee van de pijlers gebruiken, mag uiteraard ook.

 Pijler 
Sociale en fiscale regels   
1. Een bedrijfswagen die minstens even milieuvriendelijk is als de ingeleverde wagen, of de wagen waarvoor de werknemer in aanmerking kwam. 
Identiek als bij de klassieke bedrijfswagen.
2. Duurzame vervoermiddelen: openbaar vervoer, fiets, carpooldiensten … 
Volledig vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen. 
3. Restsaldo in cash, aan het einde van het jaar.  Vrijgesteld van belastingen, maar wel onderworpen aan een bijzondere socialezekerheidsbijdrage van 38,07%. Bijzonder, want dit valt volledig ten koste van de werknemer. 

Twee concrete voorbeelden:

  1. Dirk woont in Dendermonde en werkt in Brussel. Hij rijdt met een milieuvriendelijke bedrijfswagen (1) van zijn woning naar een park and ride aan de rand van de hoofdstad, en overbrugt de laatste kilometers met een plooifiets (2).
  2. Ann werkt vlakbij het station van Roeselare, maar woont in het afgelegen Wielsbeke. Dagelijks rijdt ze een tiental kilometer met haar elektrische fiets (2) tot aan het station van Harelbeke, waar ze de trein (2) neemt tot aan het werk.

“500 euro netto is interessanter dan 350 euro bruto”

Bij Gfk België ruilden twee medewerkers hun wagen in voor cash. “We stellen dit vanuit HR actief voor aan alle medewerkers met een bedrijfswagen waarvan de leasing einde contract is”, zegt Lore Berden, compensation & benefits specialist. “Er is met name interesse bij medewerkers die dichtbij het werk wonen, vaak van thuis uit werken of veel op internationale zakenreis zijn. Het inleveren van auto en tankkaart brengt hen ongeveer 500 euro netto in de maand op. Dit is veel interessanter dan het brutobedrag van 350 euro dat wij geven aan medewerkers die vroeger al aangaven geen bedrijfswagen nodig te hebben. Eigenlijk zouden ook zij beloond mogen worden, omdat zij al vroeger voor alternatieven kozen. Hopelijk brengt het mobiliteitsbudget voor hen de oplossing.”

Mobiliteitsvergoeding: het kleine broertje van het mobiliteitsbudget

Naast het mobiliteitsbudget bestaat ook de mobiliteitsvergoeding, ook gekend als ‘cash for car’. Hoewel beide systemen op elkaar lijken, zijn er toch belangrijke verschillen. Zo bant de mobiliteitsvergoeding bedrijfswagens volledig, terwijl die bij het mobiliteitsbudget als een mogelijke vervoersmiddelen blijft. Meer over de cash for car-regeling lees je in dit artikel.


Verloning op maat

Het mobiliteitsbudget is een concrete toepassing van flexibele verloning. Daarmee bundel je alle extralegale loonvoordelen van de werknemer in één totaalbudget, dat hij dan kan spenderen aan mobiliteit, tools om mobiel te werken (vb. een tablet), extralegale vakantiedagen etc.

Door het mobiliteitsbudget in te bedden in je organisatie, kunnen je mensen hun voordelenpakket nog beter laten aansluiten bij hun persoonlijke behoeften. Verloning op maat draagt op die manier bij tot geëngageerde en tevreden medewerkers, en die zijn goud waard in de war for talent.

flexibel verlonen

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen