Hoeveel kost een medewerker?

Door Raf Janssen - 5 juli 2017 - Leestijd: 2 minuten

Loonoptimalisatie

Wie ondernemers aan het woord hoort, weet dat de hoge loonkosten in België een boosdoener zijn. Staat u net zelf op het punt om iemand aan te werven? Dan kan een exacte inschatting van hoeveel uw medewerker u zal kosten, geruststelling bieden. Dat een werknemer netto minder overhoudt dan wat u hem bruto aanbiedt, wist u al. Maar lees vooral verder, want een gewaarschuwd werkgever is er twee waard.

Totale loonkost

Het brutoloon vormt de basis. Daarop betaalt de werknemer socialezekerheidsbijdragen en een bedrijfsvoorheffing, een vorm van belasting. Wat overblijft, is het nettoloon. U, als werkgever, betaalt bovenop dat brutoloon ook een bijdrage aan de sociale zekerheid: de zogeheten patronale RSZ-bijdragen. Die som is uw totale loonkost.

Voor vakantie en eindejaarsfeesten

Zal ik mijn werknemer wel kunnen blijven betalen? Het blijft een kopzorg bij tal van startende werkgevers. Goed budgetteren is het antwoord, en op de lange termijn. Maar om uw jaarlijkse personeelsbudget op te stellen, kunt u niet zomaar die totale loonkost met twaalf vermenigvuldigen. Want daar komt nog vakantiegeld bovenop en vaak ook nog een eindejaarspremie of dertiende maand.

Extra’s bij voordelen

Bovendien hoeft een salarispakket niet alleen uit loon te bestaan. Zo trekt u kandidaat-werknemers misschien wel over de streep met een bedrijfswagen, gsm of groepsverzekering. U geeft uw werknemer dan meer, zonder zijn brutoloon te verhogen. Maar ook op deze zogeheten extralegale voordelen moeten bijdragen worden betaald. En dat merkt uw werknemer aan zijn nettoloon, net zoals u aan uw totale loonkost.

Verborgen kosten

Om ten slotte de werkelijke totale kost van uw medewerker te berekenen, moet u ook de kosten incalculeren die de leverancier van bijvoorbeeld de maaltijdcheque of die van het autoleasebedrijf met zich mee brengen. Ook de verplichte ongevallenverzekering, uw aansluiting bij een externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en een erkend sociaal secretariaat zijn niet kosteloos. Pas als u al deze elementen optelt, kent u de kost van uw werknemer.

Nog meer handige tips bij uw eerste aanwerving? Download gratis onze brochure ‘Start u als werkgever? 10 vragen vóór u uw eerste medewerker aanwerft’

banner starten als werkgever NL

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen