Hoeveel kost een medewerker?

Door Raf Janssen - 5 juli 2017 - Leestijd: 2 minuten

Starten met personeel

Wie ondernemers aan het woord hoort, weet dat de hoge loonkosten in België een boosdoener zijn. Staat je net zelf op het punt om iemand aan te werven? Dan kan een exacte inschatting van hoeveel je medewerker je zal kosten, geruststelling bieden. Dat een werknemer netto minder overhoudt dan wat je hem bruto aanbiedt, wist je al. Maar lees vooral verder, want een gewaarschuwd werkgever is er twee waard.

Totale loonkost

Het brutoloon vormt de basis. Daarop betaalt de werknemer socialezekerheidsbijdragen en een bedrijfsvoorheffing, een vorm van belasting. Wat overblijft, is het nettoloon. Als werkgever betaal je bovenop dat brutoloon ook een bijdrage aan de sociale zekerheid: de zogeheten patronale RSZ-bijdragen. Die som is je totale loonkost.

Voor vakantie en eindejaarsfeesten

Zal ik mijn werknemer wel kunnen blijven betalen? Het blijft een kopzorg bij tal van startende werkgevers. Goed budgetteren is het antwoord, en op de lange termijn. Maar om je jaarlijkse personeelsbudget op te stellen, kun je niet zomaar die totale loonkost met twaalf vermenigvuldigen. Want daar komt nog vakantiegeld bovenop en vaak ook nog een eindejaarspremie of dertiende maand.

Extra’s bij voordelen

Bovendien hoeft een salarispakket niet alleen uit loon te bestaan. Zo trek je een kandidaat-werknemer misschien wel over de streep met een bedrijfswagen, gsm of groepsverzekering. Je geeft je werknemer dan meer, zonder zijn brutoloon te verhogen. Maar ook op deze zogeheten extralegale voordelen moeten bijdragen worden betaald. En dat merkt je werknemer aan zijn nettoloon, net zoals jij aan je totale loonkost.

Verborgen kosten

Om ten slotte de werkelijke totale kost van je medewerker te berekenen, moet je ook de kosten incalculeren die de leverancier van bijvoorbeeld de maaltijdcheque of die van het autoleasebedrijf met zich mee brengen. Ook de verplichte ongevallenverzekering, je aansluiting bij een externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en een erkend sociaal secretariaat zijn niet kosteloos. Pas als je al deze elementen optelt, ken je de kost van je werknemer.

Nog meer handige tips bij je eerste aanwerving? Download gratis onze brochure ‘Start u als werkgever? 10 vragen vóór u uw eerste medewerker aanwerft’

banner starten als werkgever NL

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen