Workforce Management en de war for talent

23 augustus 2021 - Leestijd: 4 minuten

HR Trends

Waarom heb je een oplossing voor Workforce Management nodig?

Door de snelle en onomkeerbare veranderingen in de afgelopen achttien maanden hebben bedrijven zich aan een ongeziene snelheid moeten aanpassen. Terwijl zich al enige tijd fundamentele veranderingen opdrongen, is de noodzaak tot verandering nu wel erg dringend geworden, zegt hr-expert Luc Bossaert van Adessa (onderdeel van de SD Worx-groep).

Workforce Management

We merken vier evoluties op bij de bedrijven waarmee we dagelijks communiceren:

  • Digitalisering, wat een grote impact heeft op hr, omdat organisaties belangrijke veranderingen willen doorvoeren in hun operationele activiteiten.
  • De behoefte aan een betere werknemersbeleving, in een concurrerende markt waar organisaties hard moeten werken om talent aan te trekken en te behouden.
  • Een evoluerend operationeel model dat een groeiend aantal flexibele medewerkers, die thuis of hybride werken en een grotere internationale samenwerking moet beheren.
  • Een stijgende vraag naar operationele wendbaarheid om snel en intelligent in te spelen op de behoeften van de klant.

Permanente veranderingen zullen een onvermijdelijk gevolg zijn van al die factoren, en als we erin slagen om ze met robuuste en geautomatiseerde processen op te vangen, kunnen organisaties groeien in de meest uitdagende contexten.

Digitalisering in hr

Volgens onze nieuwste survey Future of Work and People in Europe 2021 is operationele efficiëntie momenteel de grootste prioriteit voor hr. Organisaties zijn op zoek naar meer automatisering, een betere toewijzing van middelen, verbeteringen in processen en governance en een vermindering van verspilling en inefficiënties.

Human resources had vroeger de reputatie dat het zeer manueel en verouderd  was, het niet in staat was om snel genoeg oplossingen te bieden en er niet in slaagde om voldoende gebruik te maken van gegevens om het bedrijf vooruit te helpen. Bovendien werd er bij de herziening van processen niet altijd gekeken naar de digitale mogelijkheden. In plaats daarvan zien we dat papieren processen digitaal worden herhaald, wat een aanzienlijke gemiste kans is.

Werknemersbeleving

Ons recente onderzoek bracht de top vijf prioriteiten aan het licht die bedrijven nu hebben na een postpandemische evaluatie. Ze zijn er allemaal op gericht om ervoor te zorgen dat werknemers, inclusief flexwerkers, zich ervan bewust zijn dat werkgevers hun welzijn hoog in het vaandel dragen. De uitdagingen op het gebied van personeelsretentie, het welzijn en de veerkracht van werknemers, de personeelsplanning en het aantrekken en aanwerven van nieuw talent zijn groot voor de werkgevers die te maken hebben met hiaten in vaardigheden en een tekort aan hoogkwalitatieve kandidaten voor sleutelfuncties. 

De verwachtingen van werknemers groeien in hetzelfde tempo als die van klanten – werknemers zijn immers ook klanten van andere diensten.

Maar processen worden nog niet geanalyseerd en verbeterd voordat ze naar de cloud gaan. De kloof tussen zondag en maandag is er nog steeds: werknemers kunnen op zondag gemakkelijk dingen regelen op hun smartphone – van vluchten boeken tot familiediners bereiden of spelletjes spelen – maar dan werpen de vaak onhandige technologie en slechte gebruikerservaring van arbeidssystemen ons op maandag weer bruusk in de werkelijkheid.

Als het gaat om simpele, duidelijke processen – wat betekent dat werknemers nauwkeurig en op tijd worden betaald, dat ze dingen zoals het vastleggen van vakantie of ziekteverlof online kunnen regelen – is het belangrijk om de best mogelijke ervaring te bieden om werknemers te behouden en aan te trekken in een landschap waar er concurrentie heerst voor geschoolde werknemers.

Operationeel model

Het tijdelijke personeelsbestand – een groep flexibele werknemers die geen deel uitmaken van het eigen personeel – groeit in veel organisaties. Zo wordt in het Verenigd Koninkrijk tot 30% van het personeelsbestand flexibel tewerkgesteld. 

Tegelijkertijd werken voordien kantoorgebonden medewerkers thuis of op afstand samen met collega's op andere locaties, waar ook ter wereld. 

Nu organisaties steeds vaker de voorkeur geven aan telewerken voor zowel vaste als flexibele werknemers is het nog belangrijker om een robuust operationeel model te hebben dat correct is opgezet om deze aanzienlijke verschuiving op lange termijn naar meer flexibiliteit te ondersteunen.

Agility

Meer dan de helft van de bedrijven die we hebben bevraagd, zegt een geoptimaliseerde monitoring te hebben van de prestaties van werknemers als gevolg van COVID-19 en thuiswerk, en heeft geprobeerd om flexwerkers in die monitoring op te nemen. 70% was het erover eens dat het in staat zijn om de productiviteit en effectiviteit van medewerkers te beheren cruciaal is voor succes.

Om in te spelen op de toenemende vraag van klanten is het belangrijk om te optimaliseren hoe werknemers worden ondersteund om voorbeeldige klantervaringen te bieden.

Bedrijven met 100 medewerkers en 50 winkels zetten bijvoorbeeld niet gewoon in elke winkel twee werknemers. In plaats daarvan plannen ze het personeelsbestand op basis van de dag, tijd en locatie – maar ook op basis van gegevens uit het verleden over het koopgedrag. 
 
Dat varieert voor elke sector, maar het komt allemaal neer op fundamenteel zakelijk 'gezond verstand': werknemers en hun vaardigheden afstemmen op de vraag van de klant.

Als je eenvoudig toegang hebt tot gegevens om belangrijke zakelijke beslissingen te nemen, kan dat de brandstof zijn die je nodig hebt om de groei van je bedrijf te stimuleren.

Ben je klaar om nu actie te ondernemen?

Deze vier trends komen nu samen en versterken elkaar. Dit is het ideale moment om ervoor te zorgen dat je klaar bent om te reageren op het nieuwe normaal in Workforce Management – zo niet word je ingehaald door concurrenten die je digitaal een stap voor zijn.

Graag meer weten over Workforce Management?

Praat erover met ons team

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen