Tijdelijke werkloosheid door corona voor horecamedewerkers

30 maart 2020 - Leestijd: 4 minuten

Horeca

Tijdens COVID-19 worden ondernemers overspoeld met informatie en oplossingen die door de overheid worden aangeboden. Wat zijn de mogelijkheden? Waar begint u? 

Tijdelijke werkloosheid door corona voor horecamedewerkers

Lightspeed organiseerde een webinar voor horeca ondernemers om een beter inzicht te geven in overheidsmaatregelen en arbeidsrecht. Experts Stephanie Vervoort (SD Worx), Nick Geys (Onlinewerkrooster) en Rozemie Defrancq (Lightspeed) voorzagen kijkers van de nodige informatie en beantwoordden vragen over het uitvoeren van de noodzakelijke administratieve procedures. 

We zetten de vragen en antwoorden uit de webinar voor u op een rijtje. Wilt u de webinar op uw gemak terugkijken? Klik dan op de video hieronder.

Komen mijn medewerkers in aanmerking voor tijdelijke werkloosheid?

Als gevolg van het coronavirus is de procedure voor tijdelijke werkloosheid versoepeld. Alle gevallen van tijdelijke werkloosheid gelinkt aan het virus, gelden nu als overmacht. In dit nieuwe systeem kun je werkloosheidsdagen afwisselen met arbeidsdagen. Ook hoef je als werkgever geen controlekaarten meer af te leveren aan je werknemers. Je kunt deze regeling inroepen met terugwerkende kracht vanaf 13 maart en ze geldt tot 30 juni 2020.

Onder de nieuwe regeling krijgen je werknemers 70% van hun loon, tot een maximaal bedrag van € 2.754. Ze moeten de uitkering wel zelf aanvragen via de vakbond. Jij moet hierop geen sociale zekerheidsbijdrage betalen, maar wel een bedrijfsvoorheffing van 26,75%. Moest je verplicht de deuren sluiten door de gevolgen van het coronavirus, dan krijg je automatisch uitstel van betaling van twee maanden voor de btw en bedrijfsvoorheffing zonder boetes of interesten. Je moet hiervoor wel een verklaring indienen bij de RSZ.

Kan mijn flexi-jobber of interim medewerker op tijdelijke werkloosheid?

Ja, dat kan. Is het contract al getekend, dan vallen de arbeidsprestaties van de flexi-jobber ook onder de toepassing van de werkloosheidsverzekering. Werk je met dagcontracten, dan geldt dit niet.

Voor uitzendkrachten gelden dezelfde regels. De start van de coronacrisis op 12 maart is hierbij de bepalende datum. Alle interim contracten die je nadien sloot geven geen recht op een uitkering.

Heb ik recht op de Vlaamse Hinderpremie en hoe vraag ik die aan?

Om aanspraak te maken op de Vlaamse hinderpremie moet je zaak:

  • gelegen zijn in het Vlaams gewest;
  • ingeschreven zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO);
  • vallen onder de verplichte sluitingsmaatregelen (categorie 1) van de overheid.
Deze premie omvat een eenmalig bedrag van € 4.000 voor de periode tot 5 april. Nadien ontvang je € 160 per extra sluitingsdag. Deze premie geldt per onderneming. Heb je meer dan 1 locatie, dan kun je in een enkele aanvraag meerdere premies aanvragen, tot maximaal 5 vestigingen. Voorwaarde is wel dat je per vestiging minstens 1 voltijds personeelslid tewerkstelt en dat deze persoon ook staat ingeschreven bij de RSZ.

De premie vraag je elektronisch aan via de website www.aanvraagcoronapremie.be. Doe dat binnen de 30 dagen na afloop van de verplichte sluiting. De sluitingsmaatregel werd ondertussen verlengd tot 19 april, dus je hebt nog tot 19 mei om je aanvraag te doen. Hou rekening met een behandelingstijd van ongeveer 2 weken.

Er gelden wel enkele uitzonderingen op deze regel. Hieronder sommen we de voornaamste op.

Heb ik recht op de hinderpremie als…?

  • alleen mijn winkel moet sluiten, maar mijn webshop nog draait?

    Ja. Zodra de fysieke locatie sluit, maak je aanspraak op de premie.

  • mijn restaurant moet sluiten, maar ik wel gebruik maak van maaltijdbezorging?

    Ja. Ook hier is de fysieke locatie gesloten.

  • ik een bakkerij met tearoom run en alleen de tearoom moet sluiten?

    Hierover bestaat geen eensgezindheid. Ons advies: het is het proberen waard.

  • ik een zelfstandige in bijberoep bent en door de sluitingsmatregel dit bijberoep niet meer kan uitoefenen?

    Nee. Tenzij je sociale zekerheid betaalt als ware het een hoofdberoep.

  • ik een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) ben?

    Ja, mits de fysieke locatie gesloten is. Ook hier geldt de voorwaarde dat je minstens één voltijds personeelslid tewerkstelt en dat deze persoon ingeschreven is bij de RSZ.

  • ik de opening van mijn zaak moest uitstellen als gevolg van COVID-19?

    Waarschijnlijk niet. Voor deze regeling moest u al een actieve exploitatie hebben. Toch is het advies: onderbouw je zaak en neem de proef op de som.

Ons advies: probeer ook zelf in overleg te gaan over andere lopende kosten. Zo staan verhuurders mogelijks open voor een tijdelijk huuruitstel. Zij maken ook de afweging: ben ik nu flexibel en krijg ik mijn huur later, of hou ik het been stijf met het risico dat mijn huurder failliet gaat en ik niets meer krijg?

Welke fiscale maatregelen vaardigde de overheid uit om ondernemingen te helpen?

Zowel op federaal als Vlaams niveau werden een aantal maatregelen getroffen:

  • Op federaal niveau krijg je als ondernemer meer tijd voor je belastingaangifte, en ook voor de betaling van je belastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting, btw en bedrijfsvoorheffing) krijg je uitstel. Meer informatie over deze regeling vind je hier. Tot eind juni kun je bovendien een afbetalingsplan aanvragen, als je de noodzaak aantoont.
  • Op Vlaams niveau biedt de fiscus bedrijven ook uitstel van betaling. Lees meer hierover.

Zijn er nog andere steunmaatregelen waar ik als ondernemer een beroep kan op doen?

Lijdt de impact van de coronamaatregelen tot een betalingsachterstand, dan kan je bank tot zes maanden uitstel van betaling toestaan. Dit uitstel geldt niet alleen voor het kapitaaldeel, maar ook voor de rente. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je nog geen openstaande schuld had vóór de coronacrisis. Voor de praktische details neem je het best contact op met je bank.

Een andere maatregel is het overbruggingskrediet, een soort van vervangingsinkomen voor zelfstandigen. Deze regeling zorgt ervoor dat banken soepeler bijkomend krediet toekennen aan ondernemers. De overheid staat in dat geval garant. Het moet wel gaan om bestaande, en niet-bancaire schulden. Voor die laatste geldt de eerder genoemde regeling.

Als zelfstandige kun je aanspraak maken op het overbruggingsrecht:

  • Als je valt in categorie 1 (verplichte sluiting), waarbij een minimumduur niet noodzakelijk is;
  • Als je valt in categorie 2 (niet verplicht, wel genoodzaakt), mits je minstens 7 dagen volledig bent gesloten.

Ook starters kunnen een overbruggingskrediet aanvragen, op voorwaarde dat ze geen vervangend inkomen hebben. Deze uitkering gaat over maart en april, en bedraagt € 1.291,69 voor alleenstaanden en € 1.614,10 voor iemand met een gezin. Dit vraag je aan via je sociaal secretariaat.

Tot slot, je kunt de hinderpremie en het overbruggingsrecht ook combineren. Neem contact op met je bank om je correct te informeren.

Kan ik de sluitingsperiode overbruggen door mijn werknemers vakantiedagen te laten opnemen?

Je kunt je werknemers niet verplichten om vakantie op te nemen, maar je kunt hen wel vragen om solidair te zijn en enkele vakantiedagen op te nemen, maar dat is steeds uit eigen wil.

Let op: had je werknemer reeds voor de coronacrisis verlofdagen aangevraagd en had jij die al goedgekeurd? Dan mag je die niet zomaar terugdraaien.

Tips om productief te blijven

  • Neem je menu onder de loep: herbekijk de gerechten op je menu en herbereken de prijzen. Bereken de marges van je meest verkochte gerechten, en bekijk of je bij andere leveranciers goedkoper kunt inkopen.
  • Blijf actief op sociale media: deel initiatieven, zoals cadeaubonnen, of deel foto’s van nieuwe gerechten zodat klanten nu al zin hebben om bij je te komen eten van zodra het weer kan.
  • Verdiep je in marketing: gebruik de tijd om je marketingstrategie op orde te stellen. Veel marketingbureaus geven nu gratis tips en tricks weg.
  • Bekijk de mogelijkheden van een Loyalty programma: hiermee kun je je vaste klanten belonen en trek je meer volk naar je restaurant zodra dit weer mogelijk is. Doe een gratis demo om te zien of dit ook interessant is voor je restaurant.
  • Schaaf je kennis bij: haal meer uit je tools, zoals je kassa- en reserveringssysteem door nieuwe cursussen of gratis webinars te volgen.

  • Heb je een vraag over de impact van de coronacrisis op je tewerkstelling?

    Neem een kijkje in onze corona-FAQ.

    Gerelateerde artikelen

    refresh Meer artikelen