SD Worx 75: the full story

25 januari 2021 - Leestijd: 10 minuten

SD Worx mag 75 kaarsjes uitblazen

Een verjaardag vieren is altijd leuk, maar je 75e verjaardag vieren, dat mag zeker niet ongemerkt voorbijgaan. “Dat moeten we vieren met een heleboel leuke initiatieven, het hele jaar door, zowel voor onze medewerkers, alsook voor onze klanten”, zo klonk het in het begin van het jaar 2020. En dus staken we de handen uit de mouwen en gingen we aan de tekentafel zitten: de campagne “SD Worx 75 – Let’s Make Sparks Fly” was geboren!

75.000 sparks voor 75 goede doelen

Gedurende heel 2020 werden de 4.600 medewerkers en 68.000 klanten van SD Worx wereldwijd opgeroepen om ‘sparks’ – toffe samenwerkingen, warme initiatieven en sterke verhalen – te verzamelen voor het goede doel. Werden er 75.000 sparks verzameld? Dan zou SD Worx 150.000 euro verspreid over 75 goede doelen schenken.

Michael Custers, Chief Marketing Officer bij SD Worx: “Waarom we sparks gekozen hebben? Omdat ze dingen doen schitteren. Ze brengen mensen samen, verbinden, zorgen voor chemie en warmte en geven uiteindelijk vuurwerk. En daar gaan we bij SD Worx al 75 jaar voor – binnen onze eigen organisatie en bij onze klanten. Want wie bij ons komt werken, krijgt de ruimte om te leren, de flexibiliteit om zich te ontplooien en de kans om zich goed te amuseren. Die bagage – passie, kennis en werkplezier – dragen we over op onze klanten en hun medewerkers, wat ook in hun bedrijf tot inspirerende resultaten leidt. Zo laten we elkaar groeien. Laten we elkaar door dik en dun steunen, let’s make sparks fly.”

En dat wij bij SD Worx kunnen ‘sparken’ dat staat buiten kijf. Klik hier voor het bewijs

www.sdworx75.com

Om te beginnen hebben we een platform gebouwd www.sdworx75.com om alle initiatieven te promoten en uiteraard de sparks te tellen. Dit platform was de basis van de hele campagne. Ten allen tijde wisten we hoeveel sparks er op de teller stonden. Daarnaast kon iedereen die een warm verhaal wilde delen dit doen op het platform, volgens hetzelfde principe als op Instagram en Facebook. En elk verhaal zorgde uiteraard ook voor extra sparks.

Je verjaardag vieren in tijden van Corona

Na het concept en het platform, het logo en de branding, volgden de verschillende initiatieven, die we zouden organiseren gedurende het hele jaar om onze verjaardag te vieren en sparks te verzamelen. En dat waren best straffe plannen: couch surfen bij de collega’s, after worx parties organiseren voor onze SME klanten, een exclusief klantenevent in Parijs voor onze LE klanten, … We zagen het heel groot.

 

De lancering van dit alles stond gepland begin maart. Maar in de loop van februari sijpelden de berichten binnen over contacten mijden, feesten afschaffen, mogelijke lockdowns, … Wat voordien de ‘ver-van-je-bed’ show leek te zijn, werd plotseling werkelijkheid: Corona teisterde heel de wereld en we moesten onze hele campagne herbekijken, niet wetende hoelang die situatie zou duren. De initiatieven met fysiek contact werden tijdelijk opgeborgen in de hoop dat we die nog zouden kunnen lanceren op een later tijdstip. En vanaf dan draaide alles rond digitale acties. We bliezen nieuwe adem in de campagne en gaven er een digitale lap op.

Laten we een e-card sturen

Eén van onze meest succesvolle acties was de e-card tool. Via het platform kon je een leuke kaart kiezen met een warme boodschap en deze digitaal versturen naar een collega, een klant, een familielid of vriend. Regelmatig werden er ook nieuwe ontwerpen toegevoegd aan de lijst van e-cards en elke e-card die verstuurd werd, zorgde voor 3 sparks. Er werd massaal veel gebruik gemaakt van deze tool: collega’s stuurden elkaar mooie boodschappen, klanten werden digitaal in de bloemetjes gezet en maakten zelf ook gebruik van de tool, want deze was toegankelijk voor iedereen, kortom een zeer geslaag initiatief. Maar liefst 10.516 e-cards hebben iemand verblijd.

Laten we goede doelen steunen

Op het platform konden de SD Worx medewerkers ook goede doelen nomineren, organisaties die hen nauw aan het hart lagen. Dat mochten goede doelen zijn uit de hele wereld en voor allerlei doeleinden: instellingen die zich inzetten voor de zieken, minderbedeelden, dieren in nood, kindjes die extra zorgen nodig hebben, ouderen, de wetenschap en uiteraard ook goede doelen gerelateerd aan Covid-19. Iedereen die een goed doel nomineerde, had daar zijn eigen redenen voor en dat maakt dit initiatief dan ook zo uniek. Uiteindelijk zouden we uit alle nominaties 75 organisaties selecteren en dan volop sparks verzamelen om hen te kunnen ondersteunen.

Laten we op digitale speeddate gaan

We zijn bij SD Worx ondertussen met zo’n 4.600 collega’s, verspreid over meer dan 10 landen. Collega’s leren kennen op een informele manier is dan niet altijd eenvoudig, maar wel heel belangrijk en waardevol. Daarom organiseerden we enkele digitale speeddates. Iedereen kon zich via het platform inschrijven en werd lukraak aan 2 andere collega’s gelinkt om gezellig te babbelen en elkaar te leren kennen. Na 10 minuten ging de bel en kon je naar jouw volgende chatroom gaan waar je weer 2 nieuwe collega’s kon leren kennen. Een inschrijving voor één van de speeddate-sessies leverde ook 50 sparks op! En dat dit initiatief gepruimd werd, was duidelijk: meer dan 670 collega’s namen deel aan één of meerdere speeddate-sessies en regelmatig krijgen we de vraag om dit in de toekomst te blijven organiseren.

Wat een prestatie

Einddoel van dit alles was het verzamelen van 75.000 sparks zodat we de 75 geselecteerde goede doelen konden verblijden met elk 2.000€. We hoopten om tegen eind december dat magische aantal te kunnen bereiken, maar al snel werd duidelijk dat Covid-19 ons het hele jaar niet meer zou loslaten en dat het zou blijven bij de digitale initiatieven. Onze andere ideeën werden zonder pardon geschrapt. Zouden we het dan wel halen? De twijfel sloeg zwaar toe. Maar SD Worx is niet zomaar een bedrijf. Al 75 jaar staan wij klaar voor onze klanten en voor elkaar! Ook in deze onzekere en donkere tijden konden wij rekenen op het enthousiasme en de steun van onze medewerkers en klanten: begin oktober verscheen plots de 75.000ste spark op de teller. We hebben het gehaald! En dat 3 maanden sneller dan verwacht. Wat een topprestatie!

Slotfeest

Een verjaardagsfeest kon uiteraard niet doorgaan. Dat hebben we nog tegoed. Maar zo’n straffe campagne mag niet zomaar in de vergetelheid verdwijnen. En dus hebben we op 15 januari 2021, de dag dat onze groot verjaardagsfeest zou plaatsgevonden hebben, er een laatste digitale lap op gegeven, met een hele dag SD Worx Radio en als kers op de taart een mooie en warme webcast voor al onze medewerkers. Tijdens deze webcast mochten we o.a. filmpjes tonen van de goede doelen, die zij speciaal voor ons gemaakt hebben als bedanking voor de financiële steun, steun die uitgerekend dit jaar heel erg van pas kwam. Een mooi gebaar in een heel uniek jaar.

SD Worx, 75 jaar jong, is een fijn en warm bedrijf, waar mensen altijd klaar staan om elkaar en de klanten te helpen en te steunen. In 2020 zijn we nog een stapje verdergegaan en moet het nog gezegd worden: wij staan klaar voor de volgende 75 jaar. We made sparks fly in 2020 and beyond…

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen