Regering sleutelt aan vergroening van de mobiliteit: de nieuwigheden onder de loep

Door Veerle Michiels - 24 juni 2021 - Leestijd: 4 minuten

Mobiliteit

In het federale regeerakkoord stond al dat de regering versneld werk wil maken van de fiscale vergroening van het bedrijfswagenpark. De geplande uitbreiding van duurzame mobiliteitsmodi moet ook het mobiliteitsbudget een duw in de rug geven. Deze groene ambitie mondde uit in een voorontwerp waar de Raad van State zich nu over buigt.

Met de nieuwe maatregelen wil de regering elektrische bedrijfswagens fiscaal stimuleren of duurzame vervoersmodi als alternatief aanbieden. Volgens minister van Financiën, Vincent Van Peteghem moet dit bijdragen aan een betere lucht- en levenskwaliteit.

Elektrische wagen wordt de norm vanaf 2026

Vanaf 2026 zullen enkel elektrische voertuigen (wagens, lichte vrachtauto’s, motorfietsen, …) nog fiscaal aftrekbaar zijn. Bedrijfswagens op fossiele brandstof worden niet verboden, maar wel fiscaal minder interessant. Voor wagens aangeschaft in de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 komt er een uitdoofscenario waarbij de aftrekbaarheid stelselmatig wordt afgebouwd.

Fiscale stimulans voor laadpunten

Er komt een verhoogde kostenaftrek voor de plaatsing van laadpunten, zowel thuis als op het werk. Werkgevers die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2022 investeren in publiek toegankelijke laadstations, kunnen rekenen op een aftrekpercentage van 200%. Voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 is dat nog 150%. Particulieren mogen gedurende die periode rekenen op een belastingvermindering van respectievelijk 45, 30 of 15%. Het bedrag dat in aanmerking komt is beperkt tot 1500 euro per laadpaal per belastingplichtige.

Uitbreiding van het mobiliteitsbudget

Sinds 1 maart 2019 kunnen werknemers hun eigen mobiliteitspakket samenstellen op basis van 3 pijlers:

  • een milieuvriendelijke bedrijfswagen
  • meer duurzame mobiliteitsmodi
  • uitbetaling in cash tegen een fiscaal gunstig tarief

Het mobiliteitsbudget gaat gepaard met een aantal voorwaarden, waaronder een wachttermijn voor werknemers én werkgevers. Hierdoor kent de maatregel voorlopig weinig succes. Een rits versoepelingen is aangekondigd:

1. Ruimer toepassingsgebied en bestedingsmogelijkheden

Vanaf 1 september 2021 zou de toekenning van het mobiliteitsbudget niet langer voorbehouden zijn aan werknemers met recht op een bedrijfswagen. Er komt ook een uitbreiding van de bestedingsmogelijkheden in pijler 2 - duurzame mobiliteit. Hieronder vallen:

  • huur, leasing, onderhoud en verplichte uitrusting van fiets of ander voortbewegingstoestel;
  • gezinsabonnementen voor het openbaar vervoer en daaraan gekoppelde parkeerkosten;
  • financiering van de huisvestingskosten (kapitaalaflossingen + interesten) voor wie binnen een straal van 10 km (in plaats van 5) van het werk woont;
  • elektrische drie- en vierwielers geschikt voor personenvervoer;
  • een voetgangerspremie van maximaal 0,24 euro per kilometer;

2. Minstens een aanbod in pijler 2

Tot nu toe was een werkgever niet verplicht om elk van de 3 pijlers aan te bieden aan zijn werknemers. Daar zou verandering in komen. Om vooral de duurzame mobiliteit te promoten, zou je vanaf 1 september 2021 minstens een aanbod in pijler 2 moeten hebben.

Nog wijzigingen mogelijk

De Raad van State buigt zich nu over het voorontwerp, daarna is de Kamer aan zet. De regeling is dus nog niet in steen gebeiteld. Naar goede gewoonte volgen we dit van nabij op en informeren we je van zodra de teerling is geworpen.

Pistes voor een duurzaam beleid op maat van je organisatie

Slimmer woon-werkverkeer is een must, meer dan ooit. Maar hoe pak je dat concreet aan? Ons gratis e-book helpt je op weg. We duiken dieper in het duurzaam mobiliteitsbeleid en presenteren je interessante alternatieven voor de bedrijfswagen.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen