Inspectie in je zaak? Deze 4 klassiekers bekijken ze gegarandeerd

Door Inge Tuteleers - 16 mei 2019 - Leestijd: 3 minuten

Horeca

Dat je vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer krijgt in je horecazaak, daar mag je donder op zeggen. En zelfs al is het bezoek aangekondigd, zo’n controle zorgt altijd voor gespannen zenuwen. Wil je niet voor onaangename verrassingen staan? Hou dan zeker deze vier zaken op orde, want inspecteurs pluizen ze steevast uit.

horeca

1. Tussenkomst in verplaatsingskosten

Als horecawerkgever moet je tussenkomen in de verplaatsingskosten van je medewerkers naar je zaak. Die vergoeding is verplicht en hangt af van de afstand en het gebruikte vervoermiddel. Bovendien geldt de regel niet alleen voor vaste krachten, maar ook voor alle medewerkers met een dagcontract, zoals extra’s, flexijobbers en studenten.

2. Toeslagen voor nachtprestaties

In ons land is er een verbod op nachtarbeid, maar de horeca kreeg daar om evidente redenen een uitzondering op. Je personeel mag tot in de vroege uurtjes werken, op voorwaarde dat je hen tussen middernacht en vijf uur ’s ochtends een nachttoeslag van 1,2886 euro per uur betaalt bovenop hun uurloon. Ook voor zon- en feestdagen zijn er toeslagen. Die bedragen 2 euro per gepresteerde uur, maar zijn wel geplafonneerd op 12 euro per dag.

Hoe waterdicht zijn jouw sociale afspraken?

Klopt je arbeidsreglement tot in de details? Heb je er ook zaken zoals opzegtermijnen, alcohol op de werkvloer, glijdende uren of ziektemeldingen in opgenomen? Doe zelf de test en kom in 2 minuten te weten hoe je risico’s bij een sociale inspectie vermijdt.

3. Vergoeding voor werkkledij

Zijn je medewerkers verplicht om specifieke werkkledij – van een hemd met het logo van de zaak tot een volledig uniform – te dragen tijdens het werk, dan voorzie je die zelf en staat u ook in voor het onderhoud. Je kunt dat evenzeer aan je werknemers overlaten, maar dan betaal je een kledijvergoeding. Die bedraagt 1,74 euro per gewerkte dag voor het werkuniform zelf en nog eens datzelfde bedrag voor het wassen en strijken ervan.

Heb je geen vaste uniformen maar vraag je je medewerkers om gewoon deftig voor de dag te komen, dan biedt een risicoanalyse van je externe dienst voor preventie op het werk uitsluitsel over de kledijvergoeding. Voor jobs die in de analyse als vervuilend bestempeld worden, moet je de vergoeding betalen, voor de andere niet. Let wel: je moet de risicoanalyse als bewijs kunnen voorleggen aan de sociale inspectie.

4. (Vervangende) feestdagen

Al krijgt horecapersoneel een toeslag om te werken op feestdagen, hun recht op een rustdag vervalt er niet mee. Zo krijgen voltijdse werknemers tien betaalde feestdagen per jaar, deeltijdse werknemers met een vast werkschema hebben recht op de (vervangende) feestdag wanneer ze op die dag ingepland staan. Hetzelfde geldt voor deeltijdse werknemers met een wisselend uurrooster. Maar de laatste categorie heeft daarbovenop recht op een ‘supplementaire feestdagenvergoeding’ – het gemiddelde dagloon van de laatste vier weken voor de feestdag – wanneer de feestdag buiten hun uurrooster valt. Feestdagen (of de recup ervoor) moet je altijd inboeken onder de code BF in je payrollsysteem, dus niet gewoon als vakantie.

Tot slot nog dit: naast een controle van een aantal documenten en de loonbrieven van je werknemers mag elke sociaal inspecteur jou en je personeel een aantal vragen stellen. Zeker wanneer het erg druk is in je zaak, is dat geen pretje. Je hebt er dus alle belang bij om vlot mee te werken, en om je personeel te motiveren om hetzelfde te doen.

Sociale inspectie

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen