Nike brengt inspiratie en innovatie – bij atleten én medewerkers

28 oktober 2020 - Leestijd: 7 minuten

Customer case

De Amerikaanse sportgigant Nike heeft ook in België een stevige voet aan de grond met vijf distributiecentra in Ham, Laakdal en Meerhout. Samen vormen ze de Nike European Logistics Campus (ELC). Vandaar vertrekken de klok rond sportartikelen naar groothandelaars, eigen winkels en e-consumenten in Europa. Een logistiek huzarenstuk waarbij flexibiliteit een cruciale vereiste is. Persoonlijk, mobiel en innovatief zijn dan ook sleutelwoorden in het hr-beleid.

Nike

Toen Nike midden jaren 90 in de Kempen neerstreek, was dat nog op zeer bescheiden schaal. Verwacht werd dat het sportbedrijf tegen de eeuwwisseling er ongeveer 500 medewerkers zou tellen. Vandaag zijn dat er liefst ruim 4000. Reken daarbij nog een 1000-tal tijdelijke werknemers en de vele interimkrachten om de pieken op te vangen en je kijkt naar een van de grootste werkgevers in de regio. Filip Peeters, HR directeur bij Nike ELC, was er al van de start bij. 

De missie van Nike luidt ‘To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world.’ Daarbij geldt iedereen met een lichaam – iedereen, dus – als een atleet. Die gedachte zit verweven in alles wat de sportreus doet. Met zijn hr-beleid wil Nike ELC alle medewerkers inspireren met innovatieve initiatieven, zodat hun werkervaring bij Nike de best mogelijke is. Voorbeelden zijn een digitaal platform, het onderhouden van een culture of belonging, sterk leiderschap en doorgroeimogelijkheden.

Grotere bedrijven komen met grotere vragen

“Onze business fluctueert enorm, waardoor een grote flexibiliteit, een efficiënte planning en een sterke aansturing van onze ploeg altijd al cruciaal waren. Naarmate we groeiden – in aantal medewerkers, verkoopkanalen, klanten en locaties – botsten we logischerwijs alsmaar vaker op beperkingen”, begint Filip.

“Zo had mijn voorganger geopteerd voor een bediendenstatuut van onze vaste medewerkers. Toen was het eenheidsstatuut immers een hot topic. Dankzij de annualisering van de arbeid, waardoor de gemiddelde wekelijke arbeidstijd nu berekend wordt op jaarbasis, wonnen we aan flexibiliteit. Maar elke maand één correcte loonbrief bezorgen, werd hierdoor alsmaar moeilijker.

Opdat onze medewerkers tijdig hun rekeningen kunnen betalen, storten we namelijk vóór het einde van de maand een voorlopig loon. Nadien volgt een correctie, als er nog verlof is genomen, bijvoorbeeld. Ook de dagvergoeding voor carpoolen of fietsen naar het werk – in ons uitgebreide pakket benefits zetten we immers extra in op mobiliteit – kennen we pas finaal op het einde van de maand. Allemaal factoren die het loon doen variëren, intensieve manuele interventies doen stijgen en bijgevolg ook de foutenmarge verhogen.”

Get better, faster!

Nike - FilipFilip: “Samen met onze HR partner SD Worx zochten we naar de beste methode om die onbekende infogap te dichten. Een veel performanter tijdsregistratiesysteem bleek een essentiële volgende stap. We lanceerden een digitaal platform met verschillende modules, zoals een tijdsregistratiesysteem, dat is gekoppeld aan ons badgesysteem. Mobiel, zodat iedereen er altijd en overal persoonlijke gegevens zoals zijn verlofsaldo kan bekijken en info zoals fiets- of carpoolgebruik van de dag kan ingeven. Ook ziekteattesten kunnen erin worden opgeladen volgens een geautomatiseerde template. Zo weten we meteen of het een verlenging betreft, tot wanneer de ziekteperiode geldt enzovoort.”

SD Worx zorgde voor een maximaal geautomatiseerde vertaling van al die data naar zijn loonmotor. Daardoor krijgen de medewerkers nu maandelijks één correcte loonbrief én hebben we de workload bij ons payrollteam aanzienlijk verlaagd.”

In het DNA

Het payrollteam boekt flinke tijdswinst, maar de grote winnaars bij deze verbetering zijn uiteraard de medewerkers. En dat is finaal de doelstelling van het hr-beleid. Filip: “De missie van Nike luidt ‘To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world.’ Daarbij is iedereen met een lichaam een atleet. Die gedachte zit verweven in alles wat we doen. Ook met ons hr-beleid willen we alle medewerkers inspireren en helpen met initiatieven, zodat hun werkervaring bij Nike de best mogelijke is.”

“Met ons hr-beleid willen we alle medewerkers inspireren met innovatieve initiatieven, zodat hun werkervaring bij Nike de best mogelijke is.”
Filip Peeters, HR directeur bij Nike ELC

Talent moet zich thuisvoelen

Die ambitie om iedereen maximaal persoonlijk te ondersteunen, realiseer je niet zomaar. Dat beseft Filip maar al te goed. “Vanuit hr moeten we daarvoor stappen blijven zetten, we mogen niet op onze lauweren rusten. Zo lanceren we om de drie maanden nieuwe modules op ons digitale platform: we blijven de lat hoog leggen en zoeken constant naar verbetering. Niet elke digitale innovatie wordt trouwens even sterk opgepikt. Alleen als we onze medewerkers voldoende meerwaarde kunnen tonen, springen ze op de kar. ‘Slechts’ 80% kiest voor een digitale loonbrief, bijvoorbeeld, voor andere modules zoals dagvergoeding voor fiets- en carpoolgebruik of de tijdsregistratie noteren we een participatiegraad tot wel 99%.”

Filip: “Naast innovatieve en performante tools, zetten we ook sterk in op programma’s rond onder meer sterk leiderschap, doorgroeien binnen het bedrijf en een culture of belonging. We willen immers dat alle medewerkers – vast en flexibel, jong en oud, ervaren rot en nieuwkomer – zich snel thuisvoelen en volwaardig deel uitmaken van de Nike-familie. Jaarlijks meten we hoezeer we hierin slagen met een engagementsurvey. Die wordt globaal aangestuurd en geeft ons onder meer scores op diversiteit, hoe ze zich voelen en of ze hun mening goed en oprecht kunnen uiten. Daarnaast polsen we ook geregeld informeel naar hoe medewerkers zich voelen, hoe de week is verlopen enzovoort.”

Nike gym

Welwillend klankbord, ook en vooral in ongeziene tijden

Nike is duidelijk een voorstander van dialoog. Toen in maart 2020 de coronamaatregelen van kracht werden, moesten overnachts zo’n 900 werknemers thuiswerken. “Enkele jaren geleden was dat technisch al mogelijk gemaakt, dus konden we snel schakelen. Voor de collega’s in de distributiecentra was de impact een pak groter. De retail en onze eigen winkels werden stilgelegd in heel Europa. Ons e-commercekanaal bleef weliswaar draaien, maar individuele bestellingen betekenen ook een arbeidsintensievere handling. Algemeen was de workload ferm gedaald”, deelt Filip.

In nauw overleg met SD Worx implementeerden we alle maatregelen. Ook op juridisch vlak bleken ze een grote hulp. Samen hebben we ons klaargestoomd om tegen 1 april 2020 een beroep te kunnen doen op de soms complexe coronasteunmaatregelen. Uiteindelijk hebben we dan toch beslist om ervan af te zien, maar we stonden wel tijdig paraat. Intussen zitten we ongeveer terug op hetzelfde niveau qua workload als in dezelfde periode vorig jaar.”

“Als je een échte hr-oplossing wilt voor je bedrijf, moet je op zoek naar een partnership.”
Filip Peeters, HR directeur bij Nike ELC

Partnership is tweerichtingsverhaal

Voor Filip kwam die dringende ondersteuning niet als een verrassing, Nike en SD Worx werken al bijna drie decennia samen: “Als je een échte hr-oplossing wilt voor je bedrijf, moet je op zoek naar een partnership. Zo is payroll geen commodity waarbij je om de drie jaar of zo van leverancier wijzigt. Belangrijk is dat een partnerschap waarde oplevert. Daarom is het ook een tweerichtingsverhaal.”

Filip: “Onze samenwerking met SD Worx is doorgaans prima. Net zoals in een lange relatie zijn er momenten waarin de ene de andere wat meer aandacht mag schenken – dat geldt voor beide partijen. En net zoals in een hechte verbintenis tasten we soms af waar de grenzen liggen. Maar die uitdagingen hebben altijd maar één doel: blijven groeien en verbeteren.”

Wil jij ook de best mogelijke hr-partner die meedenkt met je?

Ontdek hoe SD Worx je kan helpen.

Gerelateerde artikelen