MEDIAGENIX: zelfleiderschap als basis voor innovatieve werkorganisatie

17 februari 2021 - Leestijd: 7 minuten

Customer case

Bijbenen in de razendsnel evoluerende mediawereld is het adagium van technologiebedrijf MEDIAGENIX. En daar slaag je pas in wanneer je de allerbeste profielen aan je kunt binden. In Groot-Bijgaarden trekken ze daarvoor niet alle verloningsregisters open. Wél zetten ze in op een vlakke werkorganisatie waarin medewerkers op basis van zelfleiderschap hun parcours uitstippelen.

Voor elk stukje voorgeprogrammeerde content op tv, radio of welk ander device ook, draaien er in de backoffice softwareprogramma’s die de planning feiloos aansturen. Een van die krachtige toepassingen luistert naar de naam WHATS’ON en komt uit de koker van MEDIAGENIX. De techspeler uit Groot-Bijgaarden staat aan de spits van mediatechnologie. Mediahuizen uit alle uithoeken van de wereld behoren tot zijn indrukwekkende klantenportefeuille. 

Zichzelf in vraag stellen

“De term hr zul je hier niet snel horen vallen”, steekt Mireille Coudron van wal. Op haar visitekaartje staat VP People, haar team werd enkele jaren geleden omgedoopt tot People2 – voluit People Squared. Hoe dat zo gekomen is? “We begonnen onszelf als hr-team steeds meer in vraag te stellen: wie zijn onze stakeholders? En wat verwachten zij eigenlijk van ons? Met andere woorden: wat is onze bestaansreden? Dat moet toch meer zijn dan de gewoonte dat een organisatie vanaf een zekere taille een personeelsdienst heeft.” 

“Naarmate we onze doelen en drijfveren steeds scherper stelden, stelden we vast dat onze mensen zoveel meer zijn dan de noodzakelijke ‘human resources’ om de groeiambities van MEDIAGENIX waar te maken. De kiemen van People2 waren gelegd: mensen in het kwadraat, omdat we hen willen ondersteunen in hun groei en omdat ze de motor zijn van de groei van het bedrijf. Maar tegelijk: het centrale plein of kruispunt waar alles samenkomt wat met onze medewerkers te maken heeft.”

“Wat is onze bestaansreden? Dat moet toch meer zijn dan de gewoonte dat een organisatie vanaf een zekere taille een personeelsdienst heeft.”

Mireille Coudron,
VP People bij MEDIAGENIX

Keukentafelgevoel bewaren

Intussen bleef MEDIAGENIX groeien en ook internationaal sloeg het bedrijf zijn vleugels uit. “In 1992 zijn we gestart als de kleine spin-off van de VUB die voor VTM programmatiesoftware mocht ontwikkelen. Dat keukentafelgevoel van de beginjaren – iedereen wist altijd alles en werd overal bij betrokken – hebben we lang vastgehouden. Maar dan was plots de kaap van 100 medewerkers in zicht en openden we hubs in de Verenigde Staten, Singapore en Thailand. Dus botste dit model tegen zijn limieten aan.”

“De start-up van weleer was een groeibedrijf geworden, dus we konden niet langer wachten op volledige consensus voor elke volgende stap die we zetten. Bovendien moesten er meer formele afspraken komen, regels en procedures. Tegelijk beseften we dat bepaalde elementen van dat keukentafelgevoel – mits professionalisering – net de sleutel konden zijn om de betrokkenheid binnen MEDIAGENIX hoog te houden.

In een kennisintensief bedrijf zijn de mensen je kapitaal. Cocreatie is een absolute must om onszelf te blijven heruitvinden in de snel evoluerende branche waarin we opereren. Die spirit van samenwerking en collectieve verantwoordelijkheid verzoenen met effectieve besluitvorming was de pittige uitdaging waar we voor stonden.” 

“Die spirit van samenwerking en collectieve verantwoordelijkheid verzoenen met effectieve besluitvorming was de pittige uitdaging waar we voor stonden.”

Mireille Coudron,
VP People bij MEDIAGENIX

Sociocracy als leidraad

Dat de werkorganisatie vlak moest blijven, stond buiten kijf. Het team van People2 haalde de mosterd bij sociocracy 3.0, een framework voor zelforganisatie en gelijkwaardige besluitvorming binnen teams. Mireille: “Mijn team, bijvoorbeeld, werkt zelforganiserend. Het telt verschillende subcirkels, zoals payroll, recruitment en people journey. Mensen kunnen zonder problemen rollen opnemen binnen verschillende cirkels. Dat is verrijkend en ze blijven uitgedaagd.”

Toch geeft ze toe dat er nog continu wordt bijgestuurd om die slimme, wendbare organisatie in de praktijk te brengen: “Aanvankelijk was zelforganisatie ons hoogste doel, maar dat idee hebben we losgelaten. Niet ieder team heeft er op elk moment baat bij om zelforganiserend te zijn. Veel hangt af van de doelstellingen, wat er bereikt moet worden en de fase waarin het team zich bevindt.”

Employee journey uitstippelen

Daarnaast draagt MEDIAGENIX zelfleiderschap hoog in het vaandel. Mireille: “Het is onze ambitie om onze medewerkers zoveel mogelijk inzicht te geven in de koers die de organisatie vaart. Het is hun verantwoordelijkheid – met ondersteuning van People² en de Business Circle leads – om zich te aligneren met die doelstellingen en op basis daarvan hun parcours binnen de organisatie uit te stippelen. Om zich verder te verdiepen in hun rol of om nieuwe rollen op te nemen, formuleren ze zelf hun ontwikkelvragen.”

Uiteraard staan de medewerkers er niet alleen voor tijdens die employee journey. Mireille: “Peoplemanagement zit ook in de business stevig ingebed. Daarvoor beschikt elk team over een zogeheten connector. Twee keer per jaar zitten we met hen en onze rolspecialisten rond de tafel om specifieke noden en ambities te bespreken. Met die learnings gaan we vervolgens aan de slag: welke skills moeten verder ontwikkeld worden? Hoe valt dat te matchen met de individuele groeiambities? En hoe vertalen we dit naar een concreet leertraject, intern of extern? We werken erg à la carte.”

Onderscheidende positie loont

“En nog vrij artisanaal”, vult ze aan, al komt daar stilaan verandering in: “Er staat een feedbacktool in de steigers om het talentmanagementproces te ondersteunen. Via het platform zal iedere medewerker op elk moment feedback kunnen verzamelen over zijn prestaties. De business leads zullen op hun beurt meer inzicht krijgen in het talent binnen hun teams, zodat ze eventueel tussentijdse gesprekken kunnen aanknopen of acties opzetten. Wel geeft de VP People toe dat ook de automatisering van talentmanagement een delicate evenwichtsoefening is: “Hoe zorg je voor voldoende schaalbaarheid via digitalisering en blijf je toch dicht bij je mensen staan?” 
 

“Peoplemanagement zit ook in de business stevig ingebed”

Mireille Coudron,
VP People bij MEDIAGENIX

Software Engineer Wannes Nijs:

“Ik kan mijn steentje bijdragen aan een vlotte werkorganisatie zonder mijn rol als Software Engineer op te geven”

“In veel andere bedrijven in de sector groei je verticaal. Ik ben Software Engineer, dus dat zou betekenen dat ik evolueer naar teamlead en vervolgens een managementrol. Maar is dat logisch? Niet per se. Bij MEDIAGENIX word ik expert in mijn rol als Software Engineer. Ik zal op termijn complexere opdrachten aannemen en meer verantwoordelijkheid opnemen. Maar daarnaast kan ik extra rollen opnemen binnen de organisatie. Zo engageer ik me al enkele jaren om ons collaboration framework verder uit te bouwen: hoe gaan we verder met de zelforganiserende teams? Zo kan ik mijn steentje bijdragen aan een vlotte werkorganisatie zonder mijn rol als Software Engineer op te geven.”

Ontzorging voor de basics

Maatwerk in groei, rollen combineren en zelfleiderschap: MEDIAGENIX neemt er een onderscheidende positie mee in binnen de sector. Dat laat zich voelen op rekruteringsvlak. Mireille: “De juiste profielen aantrekken en werven vergt veel inspanningen in de krappe kandidatenmarkt van ontwikkelaars, projectmanagers en analisten. Maar we slaagden er de voorbije 3 jaar in om op jaarbasis telkens 50 aanwervingen te doen, met een bovengemiddeld retentiecijfer voor onze sector. Het lukt ons om de tribe samen te houden. En exuberante loonpakketten zitten daar voor niets tussen.”

 

“Het lukt ons om de tribe samen te houden. En exuberante loonpakketten zitten daar voor niets tussen.”

Mireille Coudron,
VP People bij MEDIAGENIX

Voor payroll en reward steunt MEDIAGENIX op de expertise van SD Worx. Mireille: “Bij de start van onze internationalisering werd snel duidelijk dat we onze lokale payrollleverancier ontgroeid waren. We hadden een partner nodig die ons in de eerste plaats maximaal kon ontzorgen. Want wil je je focussen op de groei van je organisatie, dan moet je voor de ‘basics’ op beide oren kunnen slapen. Bij SD Worx vinden we die geruststelling. Verder zijn ze in staat om heel snel te schakelen. Dat hebben we vorig jaar nog ervaren toen we samen een systeem op de rails hebben gezet om auteursrechten te vergoeden.”

Vandaag neemt SD Worx de payroll voor België en het VK voor zijn rekening. Mireille: “Maar vanuit hun uitgebreide expertise nemen ze ook geregeld de tijd om als evenwaardige partner met ons mee te denken op strategisch niveau. In SD Worx hebben wij een partner gevonden die ons tempo aankan.”

Wil jij ook de best mogelijke hr-partner die met je meedenkt?

Ontdek hoe SD Worx je kan helpen.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen