ASAP: van ‘enjoy’ naar ‘engage’

25 maart 2021 - Leestijd: 5 minuten

Customer case

Anno 2021 staat de teller van ASAP op 80 kantoren verspreid over het land en een 280-koppige vaste equipe. Bovendien broedt de Limburgse hr-dienstverlener op verdere internationaliseringsplannen. Toch is ASAP na vier decennia nog altijd een op en top familiebedrijf. Human Engagement Director Ann Doucet stond drie jaar geleden voor de pittige uitdaging om een voor de groeiende organisatie een hr-strategie uit te dokteren. “Een betrokken team was mijn streefdoel”. 

Het verhaal van Ann Doucet bij ASAP start in 2018. Van het management krijgt ze carte blanche om voor de groeiende organisatie een overkoepelend hr-beleid uit te rollen. Ze had op dat moment al flink wat hr-watertjes doorzwommen. “Nog veel te vaak blijven we met hr hangen in operationele processen en taken”, blikt ze daarop terug. “Maar eigenlijk missen we een strategisch kader en vooral richting. Een betrokken team moet het streefdoel zijn, en dat was meteen ook mijn inzet als Human Engagement Director bij ASAP.”

“Nog veel te vaak blijven we met hr hangen in operationele processen en taken, maar eigenlijk missen we een strategisch kader en vooral richting.”

Uitzendconsulent als springplankjob

Bij een bedrijf met ‘enjoy’ in zijn baseline zit het wel snor met de betrokkenheid? Ann Doucet: “Op de werkvloer hangt een ongedwongen, familiale werksfeer. Onze mensen komen met plezier werken en we hanteren een opendeurpolitiek: alles is hier altijd bespreekbaar.”

“De job van uitzendconsulent is erg intensief; velen beschouwen het als een springplank naar een functie op een hr-afdeling.”

 “Toch kunnen we niet vermijden dat veel jonge medewerkers de functie van uitzendconsulent na pakweg drie jaar vaarwel zeggen. Het is een heel intensieve job en velen beschouwen het als een springplank naar een functie op een hr-afdeling. Onze eigen sector kent een groot verloop.”

“Om een lang verhaal kort te maken: ‘enjoy’ dragen we hoog in het vaandel in dit huis en dat zullen we blijven doen. Maar om onze mensen ook na die kaap van drie jaar gemotiveerd aan onze organisatie te binden, moeten we hun motivatie en engagement op peil zien te houden.

Groeikansen als motor voor engagement

Het belang van groei- en loopbaanperspectieven weerklonk keer op keer tijdens exitgesprekken, maar bleek ook steeds vaker uit de jaarlijkse medewerkersbevraging. “Voor nieuwkomers in de uitzendkantoren investeren we stevig in interne trainingsprogramma’s, externe opleidingen en zoveel mogelijk coaching on the job”, licht Ann Doucet toe. “Vele nieuwelingen komen recht van school en hebben dus nul werkervaring.”

“Onze anciens gaven in de medewerkersbevraging aan dat zij al te weinig getriggerd werden tot groei en ontwikkeling.”

“In de ondersteunende functies hebben we dan weer veel anciens. In de medewerkersbevraging gaven zij aan dat zij maar weinig kansen hadden gekregen voor groei en ontwikkeling, in tegenstelling tot hun jongere collega’s. Eigenlijk hadden ze gelijk.”

ASAP Academy covert employee journey

Het was voor de Human Engagement Director dus glashelder dat een stevige Learning & Development-pijler niet mocht ontbreken in het hr-beleid van ASAP. Daarom lanceerde het uitzendbedrijf vier verschillende opleidingsmodules onder de gemeenschappelijke vlag ‘ASAP Academy’

Ann Doucet: “Met ‘well-coming’ begeleiden we onze nieuwkomers, terwijl ‘well-being’ na de eigenlijke onboarding mikt op coaching en competentieontwikkeling om nog performanter te worden in de job. Het derde luik, ‘well-feeling’, ondersteunt onze medewerkers die hun welbevinden ter harte nemen en hun werk-privébalans bewaken.” 

 
“Wie langer dan vijf jaar aan boord is, willen we uit hun comfortzone trekken en uitdagen om over hun volgende carrièrestap na te denken.”

Via de module ‘well-dreaming’, tot slot, mikt ASAP op de ontplooiing en talentontwikkeling van wie langer dan vijf jaar aan boord is. Ann Doucet: “Die medewerkers willen we uit hun comfortzone trekken en uitdagen om over hun volgende carrièrestap na te denken. Ze krijgen daarvoor een individueel opleidingsbudget volgens hun anciënniteit. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld hun competenties laten screenen, leren kijken naar hun leiderschapsstijl of ingewijd worden in financiële basics.”

Comp&ben-strategie als sluitstuk

De opleidingstrajecten van de ASAP Academy gaan hand in hand met groeipaden die doorheen de organisatie werden getrokken, na het uitwerken van de functieclassificatie. 

Ann Doucet: “Een uitzendconsulent, bijvoorbeeld, weet vanaf zijn eerste werkdag dat hij kan doorgroeien. Tot commercieel of administratief consulent, en vervolgens tot accountmanager, businessdevelopmentmanager of zelfs businessmanager. Zodra onze ambities in het buitenland verder vorm krijgen, komen daar mogelijk ook een aantal internationale functies bij, telkens met bijbehorende opleidingstrajecten.”

“De aanpak van SD Worx was pragmatisch, altijd met de voeten op de grond en dicht bij de medewerker.”

En naast opleiding bieden we uiteraard ook marktconforme verloningspakketten. Voor de uitwerking van het comp&ben-beleid – het sluitstuk van de strategie – ging ASAP een jaar geleden aan de slag met de experts van zijn payrollpartner SD Worx. Ann Doucet: “Hun aanpak is pragmatisch, altijd met de voeten op de grond en dicht bij de medewerker. Kortom, het was zo’n positieve ervaring dat we onlangs beslisten om de ASAP Academy op hun learningmodule te laten draaien.”

Weinig verloop in ongeziene omstandigheden

Rest nog de vraag of het engagementbeleid van ASAP al eerste vruchten afwerpt. Ann Doucet: “In 2020 hadden we heel weinig verloop, maar de omstandigheden waren dan ook ongezien. Dit resultaat helemaal toeschrijven aan de frisse wind die door personeelsbeleid waait, zou wat kort door de bocht zijn. Misschien blijven mensen op hun stoel zitten tot er betere tijden aanbreken? Het is te vroeg om conclusies te trekken.”

“Misschien blijven mensen op hun stoel zitten tot er betere tijden aanbreken? Het is nog te vroeg om conclusies te trekken.”

Intussen blijft de Human Engagement Director sleutelen aan de engagementprocessen om ze verder te stroomlijnen en efficiënter te maken. “We beseffen dat we hiervoor nog veel meer de digitale kaart moeten trekken”, besluit ze. “Zonder afbreuk te doen aan het familiegevoel van ASAP, dat spreekt voor zich. Op dat vlak zitten we zeker op één lijn met SD Worx.”

Wil jij ook de best mogelijke hr-partner die met je meedenkt?

Ontdek hoe SD Worx je kan helpen.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen