Straks heropstart horeca: deze checks kun je nu al doen

Door Steven Rosseel - 23 april 2021 - Leestijd: 2 minuten

Horeca

Open jij op 8 mei je terras of kijk je nog even de kat uit de boom? Hoe dan ook, dit is wat je nu al kunt doen om je personeelszaken op orde te brengen. Zodat je je vanaf dag één volledig kunt concentreren op je vak: klanten ontvangen in je zaak.

banner 

1. Verzamel je team

Bleef je contact houden met je voltallige ploeg, of ben je ondertussen toch een paar vaste of tijdelijke medewerkers uit het oog verloren? Bouw in elk geval je contactenlijst opnieuw op. Blijf connecteren met je team zodat ze bereid zijn om samen met jou gemotiveerd te starten.

Tip: maak van die contactmomenten gebruik om alvast ook de statuten te checken. Want misschien is die jobstudent intussen al afgestudeerd. En mag je flexi-jobber nog wel onder dat statuut werken? Hij of zij kan dat makkelijk zelf checken via www.mycareer.be.


2. Maak je planning op

Werk je met een planningstool (bv. Strobbo), laat je medewerkers dan zo snel mogelijk hun beschikbaarheidsdagen registreren. Zo krijg jij al een zicht op de samenstelling van je ploeg voor de heropstart.

Let op: op dagen dat je vast personeel nog in tijdelijke werkloosheid is, mag je geen voordeliger statuten (bv. extra’s, flexi-jobbers, jobstudenten) tewerkstellen.


3. Screen je arbeidsovereenkomsten

Een verandering van locatie, bijsturing van je uurroosters of verloning, aanpassing van contracten … De kans bestaat dat je arbeidsovereenkomsten niet langer up-to-date zijn. Neem ze zelf eens grondig onder de loep of schakel je sociaal secretariaat in.

Belangrijk: contracten bij delivery/takeaway
Lever je aan huis of heb je een afhaalservice op poten gezet? Zorg ervoor dat je studenten hun arbeidsovereenkomst altijd op zak hebben.


4. Hou je kosten in de gaten

Je personeelsbezetting – en de bijbehorende loonkosten – flexibel aanpassen aan de omzet die je draait: een absolute must tijdens de heropstart. Heb je een planningstool (bv. Strobbo), dan kun je daarin heel wat handige loonkostenrapporten en -dashboards opvragen. Door de uurkosten in je planningstool aan te passen, maak je de kostenprognose nog realistischer.


Wist je dat we bij SD Worx maar liefst 3500 horecazaken begeleiden? Al de hele coronacrisis lang staat onze horecaploeg van ervaren payrollconsulenten, juristen en consultants paraat om hen gericht advies en de nodige ondersteuning te bieden. Nu gaan we samen voor een succesvolle heropstart.

Klop met vragen over de heropstart van je zaak zeker aan bij je SD Worx-kantoordirecteur of payrollconsulent. Nog geen klant en nieuwsgierig naar onze horeca-ervaring en -aanpak? Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen