Heropening van de horeca: slaan en zalven tegelijk

Door Geert Vermeir - 9 juni 2020 - Leestijd: 5 minuten

Corona

De heropstart van de Belgische horeca is een feit, mits enkele strenge regels. Maar niet alle horeca-uitbaters kunnen de deuren zomaar opnieuw openen. Onder meer voor hen legt de superkern een rits steunmaatregelen op tafel.

opstart horeca corona

Horeca 2.0

De heropstart van de horeca gaat gepaard met strikte richtlijnen waaronder maximaal 10 gasten per tafel én niet aan de toog, bediening met mondmaskers en een verplicht sluitingsuur om 1 uur. De horecasector stelde een sectorgids op, die geldt als leidraad bij de heropstart. Meer informatie vind je ook op de website van Horeca Vlaanderen. Zij lijstten per subsector richtlijnen voor ondernemers, personeel, gasten en leveranciers op.

Naast alle opgelegde veiligheids- en preventiemaatregelen moet je wellicht ook het werk anders organiseren. Misschien kan (of wil) je vast personeel niet meteen terug aan de slag, omdat er nog te weinig werk is of uit vrees om besmet te raken. Of je wil deeltijds werk met tijdelijke werkloosheid combineren, maar mag dat wel? En hoe zit het nu met studenten of flexi-jobbers inschakelen? Hoe je dit allemaal in goede banen leidt, staat in onze digitale FAQ specifiek voor horeca. We bieden er heldere antwoorden op de meest gestelde vragen.

Livestream infosessie: heropstarten in de horecasector

Samen met partner Mensura organiseerden we op 26 mei een interactieve livestreamsessie over de heropstart van de horeca. Er bereikten ons heel wat boeiende vragen. Hier liggen horeca-uitbaters vooral van wakker:

  • Kan ik flexi-jobbers of jobstudenten tewerkstellen tijdens de periode tijdelijke werkloosheid van mijn vaste medewerkers? 
  • Wat als mijn werknemers niet reageren op mijn oproep om terug aan de slag te gaan? 
  • Moet ik tijdelijke werkloosheid of aanpassingen in de werkplanning op voorhand communiceren naar mijn personeel? 
  • Hoe organiseer ik een veilige heropstart?

Raadpleeg de handige heropstartgids van Mensura om veilig en gezond weer aan het werk te gaan.

Opgelet: de opname dateert van eind mei. Maatregelen en wijzigingen die toen nog niet gekend waren, zijn hierin nog niet opgenomen. Informeer je voortdurend op onze website voor een laatste stand van zaken. 

Steunmaatregelen voor horeca en andere sectoren in moeilijkheden

Niet alle horeca-uitbaters kunnen zomaar opnieuw de deuren openen. Voor sommige uitbaters brengen de maatregelen te hoge kosten met zich mee, is er nog te weinig werk of is een heropening door de opgelegde afstandsregels gewoon niet rendabel. Daarom voorziet de regering in een extra steunpakket voor deze en andere sectoren in moeilijkheden. Op basis van wat we nu weten, omvat dit pakket alvast: 

  • verlenging van eenvoudige procedure tijdelijke werkloosheid wegens overmacht tot 31 december 2020; 
  • gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing gedurende drie maanden. Er is sprake van een toepassing in juni, juli en augustus voor bedrijven die vanaf half maart tot eind mei minstens één ononderbroken maand een beroep hebben gedaan op tijdelijke werkloosheid. Zo daalt de loonlast voor deze ondernemingen die hun personeel nu terug aan het werk kunnen zetten; 
  • verlenging en verbetering van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen, mogelijk tot 31 december 2020;
  • daling van btw-tarief van 21% naar 6% in de horeca, behalve op alcoholische dranken.

Voorlopig is het nog te vaag hoe een ‘sector in moeilijkheden’ wordt gedefinieerd. Dat horeca erbij zal horen, is voor zowat iedereen evident. De meesten zien ook de evenementensector bij de zwaar gedupeerden, maar die bundelt werknemers uit uiteenlopende sectoren. Naast artiesten zijn dat ook geluidstechnici, bouwvakkers, standhouders van eetkramen, beursexposanten, art directors enzovoort. Ook zitten niet alle bedrijven in de horecasector in de problemen – komt er een onderscheid en hoe wordt dit gemaakt? Wordt vervolgd! 

De heropstart van je café of restaurant in goede banen leiden?

Reken op SD Worx als je vertrouwde partner. We staan je bij met raad en daad en heldere antwoorden op de meest gestelde vragen in onze digitale FAQ specifiek voor horeca. Voor de optimalisatie van je loonkost of ondersteuning in het personeelsprocessen, neem contact op met je payrollconsulent.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen