Groter aanbod werkzoekenden door corona: 3 tips voor slimme werving en selectie

29 oktober 2020 - Leestijd: 5 minuten

Ontslag door corona. Het is veel mensen de afgelopen maanden overkomen. Tegelijkertijd heeft het gezorgd voor een omwenteling in de krappe arbeidsmarkt. Waar we voor de uitbraak van het coronavirus te maken hadden met meer vacatures dan werkzoekenden, is dit nu in sommige branches volledig omgekeerd.

werkzoekenden

Als jij als werkgever vacatures in te vullen hebt, kan je best deze kans benutten en werkzoekenden naar je toetrekken.

Hoe pak je dit slim aan? Als er niet meer tijd (of capaciteit) op jouw HR-afdeling is, maar het aantal sollicitaties wel hard toeneemt, is het goed om na te denken over een werving- en selectieplan. Je wil tenslotte toenemende sollicitaties kunnen verwerken en elke kandidaat beantwoorden en behandelen tijdens de procedure. Uiteraard wil je ook de beste match realiseren. Hoe maak je jouw HR-proces efficiënter en effectief? In dit artikel lees je 3 tips voor slimme werving en selectie.

1. Wees transparant: voorkom mismatch!

Helaas komt het al te vaak voor dat medewerkers kort na hun start op een nieuwe job afhaken. Vaak is een mismatch tussen de verwachtingen van de kandidaat en de daadwerkelijke werkzaamheden de oorzaak. Zonde! En voor niemand prettig. Want als een medewerker besluit op te stappen, is iedereen weer terug bij af. Bovendien is de investering in het werven, selecteren en inwerken van de medewerker verloren. Voorkomen dus, die mismatch. Maar hoe?

Wees duidelijk over de functie-inhoud

Het is van belang om al tijdens het sollicitatieproces de werkzaamheden en dagindeling duidelijk over te brengen, waardoor de kandidaat een goed beeld krijgt van de job. Dat begint vaak al bij een duidelijke vacaturetekst. Maar heb je ook al eens gedacht aan een (vacature)video? Hierin kan een collega of leidinggevende informatie geven over de precieze werkzaamheden en meer vertellen over de werksfeer en waarden van jouw organisatie. Het beeld bij een job wordt levendig, waardoor een kandidaat goed kan inschatten of de job bij hem past.

werkzoekenden

Geef de mogelijkheid aan kandidaten om een sollicitatievideo in te sturen als reactie op een vacature(video). Een digitale sollicitatie past perfect in dit coronatijdperk, en is bovendien tijdbesparend. Een sollicitant kan zijn antwoorden, motivatie en vaardigheden opnemen wanneer het hem uitkomt, zonder dat het reistijd kost of hij vrij moet nemen voor het sollicitatiegesprek. Ook recruiters besparen op die manier veel tijd.

Wees eerlijk over de arbeidsvoorwaarden

Het salaris vermelden is een slimme zet. Het draagt bij aan het managen van verwachtingen. Kandidaten die met kennis van het salaris solliciteren, kunnen zich in de vergoeding vinden. Wees gedurende de hele werving- en selectieprocedure ook eerlijk over verantwoordelijkheden en toekomstperspectieven. Maak geen valse beloftes over groeimogelijkheden of taakverdeling, want daar schiet je niks mee op.

2. Automatiseer selectieproces kandidaten

Werving en selectie van medewerkers is tijdrovend en arbeidsintensief. Moeten er (in korte tijd veel) mensen aangenomen en ingewerkt worden? Denk er dan eens aan om processtappen in je recruitment te automatiseren.

Online vragenlijst of chatbots inzetten

Sollicitanten vanuit alle wervingskanalen screenen op harde selectiecriteria, is prima te automatiseren. Criteria als een geldig rijbewijs, een diploma of specifieke kennis of ervaring zijn digitaal te verwerken. Door in het sollicitatieproces op de website een formulier te integreren, kan de sollicitant antwoord geven op de selectievragen. Alleen sollicitanten die voldoen aan de criteria, stromen door naar de volgende fase in het sollicitatieproces.

werkzoekenden

Het (voor)selectieproces is ook te automatiseren met een chatbot, die sollicitanten met gerichte vragen door de eerste selectie heen loodst. Een bijkomend voordeel is dat de sollicitant ook in de gelegenheid is om meteen vragen te stellen. Een chatbot is bovendien altijd beschikbaar, ook ‘s avonds. Zelfs ’s nachts en in het weekend. Precies wanneer een sollicitant bezig wil zijn met oriënteren en solliciteren, kan hij in contact komen met jouw organisatie als potentiële werkgever. En dat is gunstig voor het creëren van een positieve candidate experience.

3. Digitaliseer jouw inwerkproces

Eenmaal je de juiste kandidaten geselecteerd hebt, is het werk uiteraard nog niet gedaan. Ook het inwerken van nieuwe collega’s kost veel tijd, die er vaak niet altijd is. Toch is het overslaan van deze stap onverstandig. Een goed inwerkproces zorgt tenslotte dat een nieuwe medewerker weet wat er verwacht wordt en zich welkom voelt. Dat betaalt zich terug, want een nieuwe medewerker is dan veel gemotiveerder het beste uit zichzelf te halen. Een goed inwerktraject verlaagt het personeelsverloop en verhoogt de productiviteit.

Digitale tests en trainingen

Gelukkig zijn er manieren om het inwerkproces op korte termijn goed te regelen. Zo kunnen online tests of trainingen ervoor zorgen dat een nieuwe medewerker goed voorbereid aan de nieuwe job start. Denk hierbij aan een test om specifieke regels aan te leren, over veiligheid of hygiëne bijvoorbeeld. Of om specifieke onderdelen van een werkproces of specifieke kennis eigen te maken. Elke nieuwe medewerker kan met online programma’s helemaal zelfstandig aan de slag.

werkzoekenden

E-mail welkomstcampagne

Ook een welkomstcampagne per mail draagt ertoe bij dat een nieuwe medewerker jouw organisatie goed leert kennen en weet met welke vragen hij waar terecht kan. Met een e-mailmarketingsysteem is zo’n campagne eenvoudig op te zetten. Elke nieuwe medewerker ontvangt dan op geplande tijden een introductiemail vanuit relevante afdelingen met belangrijke zaken en contactpersonen. Informatie die ook later nog terug te vinden is. En dat is, gezien er vaak veel (informatie) op nieuwe medewerkers afkomt tijdens de eerste werkdagen, erg handig! De juiste weg vinden in de organisatie is zo een stuk makkelijker. En het bespaart veel collega’s tijd. Een kosteneffectieve oplossing dus.

Werving en selectie uitbesteden?

Met het inrichten van een goed werving- en selectieproces, bouw je een goede basis op voor langdurige samenwerkingen met nieuwe medewerkers. Het stimuleert een goede match en betrokkenheid. En het versterkt jouw employer brand.

Heb je weinig tijd, onvoldoende kennis van personeelswerving of wil je een specifieke vacature invullen? Dan is het uitbesteden van werving en selectie vaak een goede optie. Externe ondersteuning om het personeelsbestand uit te breiden helpt jouw organisatie groeien. Wil je meer werving- en selectietips, sparren over een professioneel en modern HR- proces of advies over het uitbesteden van jouw werving en selectie? Contacteer een consultant.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen