Google for Jobs voor ondernemingen, een go of no go

25 augustus 2021 - Leestijd: 6 minuten

Andere

Werkzoekenden vinden tegenwoordig hun baan online. Een markt waar ook Google in is gesprongen door Google for Jobs te introduceren. Veel mensen krijgen bij het horen van de naam ‘google for jobs’ het gevoel dat dit dé oplossing voor hun werving gaat zijn. En veel consultancy bedrijven doen er alles aan om dit te verkopen aan werkgevers. Maar is dat wel terecht? Verandert alles wat Google aanraakt in goud of zijn er ook kanttekeningen voor ‘Google for Jobs’? SD Worx- Employer Branding-expert Mathias Haentjens legt uit hoe het zit. Want je kunt je recruitmenteuro’s maar één keer uitgeven en is Google for Jobs dan wel de beste investering?

Daar waar je als sollicitant vroeger op zoek ging naar een baan via advertenties in de krant of een bezoek aan het uitzendkantoor, gebeurt dat anno 2021 vrijwel volledig online.

Werkzoekenden kunnen zich vanuit hun veilige thuisomgeving gemakkelijk oriënteren, ze vergelijken hierbij verschillende banen en werkgevers met elkaar. Online moet je nog meer je best doen om jezelf als werkgever goed te positioneren, want de keuze is enorm. 

Door de krappe arbeidsmarkt hebben kandidaten veel keuze tussen verschillende vacatures. ‘The War of Talents’ is losgebarsten. 

Recruitmentplatforms spelen daar handig op in. Maar de vraag daarbij blijft, moet je investeren in al die verschillende platforms en welke kanalen maken nu écht het verschil voor werkgevers? 

Wat is Google for Jobs?

Eerst even naar de basis, wat is Google for Jobs eigenlijk? Google kent iedereen wel. Het is de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Sinds de Hummingbird update van het Google algoritme (ja Google verbetert zijn algoritme meerdere keren per jaar) in 2013 wil Google direct antwoord geven op de vragen die mensen stellen op het platform. Sinds die update hebben we rich snippets.

Hoor je het in Keulen donderen? Wel… Rich snippets zijn de normale zoekresultaten in Google, waar extra informatie aan wordt toegevoegd, naast je meta titel, meta description en URL. Er bestaan dan ook verschillende soorten rich snippets, maar de meest gebruikte zijn reviews, recepten en FAQ items. 

Google for Jobs is zo’n nieuwe rich snippet (en dus geen vacaturesite) die bovenaan de zoekresultaten verschijnt en mogelijks interessante vacatures toont die bij jouw zoekopdracht passen. 

Waarom Google for Jobs niet voor iedereen gaat werken…

Hoewel Google for Jobs dé oplossing lijkt voor alle wervingsproblemen van werkgevers, blijkt dit toch niet het ei van Columbus te zijn voor iedereen. 

Als je een zoekmotor succesvol wil gebruiken dan zijn er enkele dingen die je moet begrijpen. 

  • Je moet er voor zorgen dat je vindbaar bent en dat je dus aanwezig bent op Google for Jobs. 
  • Daarnaast moet je vacature ook effectief gezocht worden. Stel deze dus op met woorden waar mensen op zoeken. Dus niet salestijger maar vertegenwoordiger of verkoper.
  • Je moet zo hoog mogelijk in de ranking komen voor deze zoekwoorden.

Dit laatste punt kun je beïnvloeden door je domein en pagina autoriteit te versterken.  Dat is echter geen gemakkelijke opgave, zeker niet voor kleinere bedrijven. Het is namelijk voor kleine bedrijven moeilijk om op dit vlak te concurreren met grote bedrijven die grote teams en veel financiële middelen tot hun beschikking hebben om dit te bewerkstelligen. Daarnaast beoordeelt Google jouw website op de laadsneldheid, mobielvriendelijkheid, meta tags (elementen van je pagina die enkel een developer kan zien), structuur van je website…. 

Daarnaast zijn de kwaliteit en betrouwbaarheid van de website van jouw organisatie voor Google belangrijk bij het bepalen van de volgorde van jouw vacature in Google for Jobs. Dat is een ingewikkelde berekening die google doet op basis van verschillende factoren. De waarde van de content die op je website staat, het aantal links die je krijgt van andere website, de betrouwbaarheid van die links, de traffic van social die je ontvangt. 

Wil je weten hoe jouw website ervoor staat? Gebruik dan de tool Light House! Hiermee kun je via de Chrome-browser een gratis SEO-audit doen en ontvang je aanbevelingen om jouw strategie verder te verbeteren. Heel technisch allemaal, maar de webdevelopers en marketing afdeling van jouw bedrijf weten hier wel raad mee!

Google for Jobs, baadt het niet schaadt het niet

Wij schatten dat voornamelijk de recruitmentsector (lees uitzendbureaus, jobboards zoals Jobat) en grote bedrijven met veel naamsbekendheid en perfect functionerende website baat zullen hebben en gebruikmaken van Google for Jobs. 

Is dit bij jou niet het geval? Dan is het beter om op zoek te gaan naar andere manieren om de juiste kandidaten te vinden. Denk daarbij aan het proactief zoeken en benaderen van kandidaten via CV Search op jobboards zoals Indeed of LinkedIn. Een zeer effectieve manier van het zoeken naar kandidaten want je hebt het profiel van de kandidaat al gescand voordat je daadwerkelijk een bericht verstuurd. Maar ook het posten van je vacatures op Jobboards of via een recruitmentbureau en deze promoten geeft vaak ook goede resultaten. Deze oplossingen gaan je zeker op weg helpen bij het vinden van de juiste kandidaten.

Overtuigd van Google for Jobs? Klik hier om onze uitgebreide instructie te downloaden waarmee je Google for Jobs op je website kunt plaatsen. 

Conclusie

Er zijn genoeg middelen op de markt beschikbaar die je helpen bij het vinden van de juiste kandidaten. Tools maken recruitment gemakkelijk maar het is en blijft ook voor een groot deel mensenwerk wat gewoonweg tijd, geld en veel geduld kost.  Want juist in een krappe arbeidsmarkt zal je als werkgever ook wel eens achter het net vissen, ongeacht de middelen die je inzet. Kun je wel wat hulp gebruiken bij de werving van nieuwe medewerkers? Via onze recruitmentscan kom je snel te weten hoe wij je kunnen ondersteunen. 

Door Mathias Haentjens, Marketing Manager & Employer Branding Expert  bij SD Worx Staffing & Career Solutions.

Gerelateerde artikelen