De externe preventiedienst: geen controleur, maar coach

Door Inge Tuteleers - 30 augustus 2018 - Leestijd: 3 minuten

Horeca

Als horeca-uitbater heb je je handen meer dan vol. Reden te meer dus om andere partijen, zoals de verplichte externe preventiedienst, slim in te schakelen. Je preventieadviseur is namelijk je uitgelezen partner en coach om veilige werkomstandigheden te creëren en je medewerkers gezond en energiek te houden. Bovendien hoef je hier geen extra kosten voor te maken, want in je verplichte jaarlijkse bijdrage zitten flink wat diensten vervat. Je preventiedienst kan je op verschillende manieren ondersteunen.

externe preventiedienst horeca ongevallen vermijden

1. Veilige werkomstandigheden creëren

In de horeca gebeuren er elke dag vijf arbeidsongevallen. Omdat voorkomen nog altijd beter is dan genezen, stel je verplicht om de vijf jaar samen met je Externe Dienst Preventie en Bescherming op het Werk – kortweg EDPBW – een risicoanalyse op. Daarin spoor je potentieel gevaarlijke situaties op, zodat je ongevallen vermijdt en je medewerkers veilig aan de slag zijn. Daarnaast analyseert je preventiedienst bijna-ongevallen om zo de oorzaken bloot te leggen en zinvolle aanpassingen voor te stellen. Vaak gaat het om kleine ingrepen die een groot verschil maken.

Van brandveiligheid tot voedselhygiëne: in de horeca gelden strikte regels. De preventieadviseur helpt je de verschillende procedures uit te stippelen en brengt je op de hoogte van de regels op het vlak van analyses en opleidingen. Zo vermijd je sancties bij een controle door de sociale inspectie, het federaal voedselagentschap (FAVV) of de brandweer.


2. Je medewerkers gezond houden

Je personeel voert vaak dezelfde handelingen uit, waardoor overbelasting om de hoek loert. Je kent de klachten wellicht: rug- en nekklachten en pijn aan de schouder, elleboog en pols. Met je externe preventiedienst breng je via een ergonomisch onderzoek de pijnpunten in kaart. Het resultaat van die analyse zet je samen met je adviseur om in oplossingen. Zo verminder je de fysieke belasting van je medewerkers, vermijd je afwezigheden en verhoog je de productiviteit.

Ook voor de nodige medische attesten kun je bij je preventieadviseur terecht. En met al je vragen daarrond: heeft enkel je keukenploeg zo’n attest nodig, of ook iedereen in de zaal? En wat met tijdelijke krachten, zoals jobstudenten en flexi-jobbers? Zo ben je wettelijk in orde en riskeer je geen boetes. Bovendien heb je de zekerheid dat je medewerkers geschikt zijn om hun job uit te voeren, zonder risico’s voor de gezondheid.

3. Productiviteit en motivatie boosten

Uitdagende werkomstandigheden, zoals onregelmatige uren of een hoge werklast, kunnen stress creëren en wegen op de mentale gezondheid van je medewerkers. Met psychische gezondheidsproblemen als gevolg, zoals een burn-out of depressie.

Dat het druk is in je zaak, kun je natuurlijk niet vermijden. Maar met de juiste motivatie hou je je equipe energiek. Met je preventiedienst kun je bijvoorbeeld inzetten op stresspreventie. Samen met de adviseur maak je een concreet actieplan op. Daarnaast heeft de EDPBW heel wat opleidingen en workshops in huis om stress te herkennen en aan te pakken.

Engagement van personeel loont

Hoe hoger het welzijn op de werkvloer, hoe groter de kans op een sterk engagement van je medewerkers. Die betrokkenheid van je personeel laat je horecazaak groeien. Hoe dat concreet in zijn werk gaat en welke rol je daarin kunt spelen, lees je in ons gratis e-book.


Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen