Aantrekkelijk en motiverend verlonen: meer dan ooit een must in de war for talent

Door Isabelle Cornelis - 6 mei 2022 - Leestijd: 12 minuten

Loonoptimalisatie

Vind je maar moeilijk nieuwe medewerkers? Je bent niet alleen: 65% van de Belgische werkgevers worstelt ermee. Verloning gooit mogelijk roet in het eten. Uit ons recente onderzoek blijkt namelijk dat het loonpakket sterk mee bepaalt of medewerkers bij een werkgever aan de slag gaan én blijven. Wil je je onderscheiden op de competitieve arbeidsmarkt? Kijk dan verder dan een grote som op de bankrekening. Met flexibele verloning blink je uit in de war for talent.

Laat ons eerst een grote misvatting uit de wereld helpen: loon is meer dan geld op de bankrekening. Het brutoloon vormt de basis. Dat bedrag kan vast of variabel zijn of een combinatie van beide. In België bevat het beloningspakket naast het brutoloon vaak ook maaltijdcheques, een forfaitaire onkostenvergoeding, een groepsverzekering, een bedrijfswagen, de loonbonus cao 90, aandelenopties enzovoort. Een gezonde mix van al deze elementen draagt bij tot het financieel welzijn van medewerkers.

De basiscomponenten van een loonpakket

Basissalaris: het geld op de bankrekening
+
Extralegale voordelen: fiscale voordelen zoals een bedrijfswagen, fiets, maaltijdcheques, groeps- of hospitalisatieverzekering of mobiliteitsbudget
+
Variabele verloning: prestatiegerichte bonussen, premies en commissies zoals de collectieve loonbonus cao nr. 90, winstpremie of warrants

=totale loonpakket
+
niet-financiële voordelen, zoals opleidingsdagen, fruit op het werk, teambuildingactiviteiten

= total reward

Eén begrip, verschillende invullingen

Een aantrekkelijk loon betekent voor iedereen iets anders. Die individualisering en vraag naar meer flexibilisering trekken zich vandaag ook door in de loonpolitiek. Loon is niet langer een zaak van werkgevers alleen. Meer dan ooit willen medewerkers dat hun loonpakket rekening houdt met hun persoonlijke situatie en ambities.

Voor elk wat wils

Steeds meer werkgevers onderzoeken vandaag de mogelijkheid van flexibel verlonen. Een hele uitdaging, met 4 werkende generaties samen op de werkvloer, elk met hun eigen wensen en noden. Zo zijn jongere werkkrachten vandaag veel minder te vinden voor een salariswagen en tankkaart. Een thuiswerker wil misschien zijn salariswagen liever inruilen voor een geldbedrag in cash of een groenere mobiliteitsoplossing. Hoe flexibel ben jij in zo’n situatie?

Wat is flexibel verlonen?

Aantrekkelijke werkgevers hebben het al begrepen: flexibel verlonen is the way to go. Binnen een flexibel verloningssysteem kan een bonus, eindejaarspremie of het recht op bestaande extralegale voordelen worden omgezet in een persoonlijk budget per werknemer. Daarmee kan elke individuele medewerker die hierop intekent, een deel van zijn loonpakket zelf samenstellen met die extralegale voordelen die hij of zij wil. Meer keuzevrijheid dus voor je werknemer én zonder dat jouw loonkosten de hoogte inschieten.

Loon staat hoog in top 10 van Belgische werknemer

Je medewerkers zijn vast tevreden met je sterke focus op welzijn op het werk, flexibele uren of thuiswerk. Maar in de krappe arbeidsmarkt van vandaag volstaan die elementen niet langer om kandidaten over de streep te trekken en je team aan je organisatie te binden. Een aantrekkelijk loon blijft de basis, dat blijkt ook uit ons onderzoek.

Werknemers in België zetten loon steevast in de top 10 van hun prioriteitenlijst:

  • voor 50,5% geeft het loon mee de doorslag om voor een werkgever te kiezen.
  • voor 44,3% is het loon een extra motivator om bij een bedrijf te blijven.
  • 34,7% zou een bedrijf verlaten omwille van ontevredenheid over het loon.

Conclusie: loon bepaalt in zeer sterke mate of medewerkers bij je bedrijf willen starten of blijven. Om talent aan te trekken én te behouden in de war for talent, schotel je hen dan maar beter een aantrekkelijk loonpakket voor, dat bijdraagt tot het financieel welzijn van je medewerkers.

Maandlonen verhogen dan maar?

Om op te boksen tegen de aanwervingspolitiek van concurrerende bedrijven, klinkt het als een logische next step: je lonen opdrijven. Enerzijds om die witte raaf binnen te rijven en anderzijds om je huidige medewerkers niet te verliezen. Op de dun bezaaide arbeidsmarkt betalen bedrijven al lang niet meer het gemiddelde salaris, maar merken we een tendens op richting 75% van de benchmark. Doeltreffend? Voor even misschien. Een opslag is maar een korte motivator. Beter is om in te spelen op de juiste mix van variabel en flexibel verlonen en verder in te zetten op andere motivatoren zoals welzijn en een flexibele arbeidsorganisatie. Zo verhoog je het engagement langdurig en anticipeer je ook op de toekomstige groei van je bedrijf.

De do’s en dont’s van zo’n aantrekkelijk loonbeleid hebben we alvast voor je opgelijst.

Samen werk maken van je loonbeleid?

Aantrekkelijk en motiverend verlonen is maatwerk. Er bestaat geen standaardoplossing. Neem contact met ons op, we leggen samen de puzzel.

Gerelateerde artikelen

Verloning
Communiquer sur la rémunération

Communiceren over verloning: 5 tips

Verloning: belangrijke driver van geluk of – bij gebrek eraan – stress. Uit recent onderzoek van HR-dienstenleverancier SD Worx blijkt dan ook dat het verloningspakket in de meeste Europese landen op één staat om bij een werkgever te blijven (of starten). Tegelijk is praten over je loon nog vaak taboe. Nochtans beïnvloeden kennis over en waardering van het loonpakket in sterke mate het financiële welzijn.

10 maart 2022
refresh Meer artikelen