Van telewerken een succes maken: menselijke factor doorslaggevend

Door Katleen Jacobs - 24 september 2020 - Leestijd: 2 minuten

HR Trends

Hoewel sommigen er nog steeds koele minnaars van zijn, de voorbije maanden kwam telewerken in een stroomversnelling terecht. Hoe evalueren Belgische werkgevers hun huidige telewerksysteem? Zijn ze van plan om op de ingeslagen weg verder te gaan? We legden ons oor te luisteren bij ruim 500 Vlaamse, Waalse en Brusselse werkgevers. Katleen Jacobs, managing consultant bij SD Worx: “Dé sleutel tot succes zijn je medewerkers en leidinggevenden”.

telewerk

Voor veel bedrijven kwam telewerken pas dit voorjaar op de radar, maar nieuw is het allerminst. Ruim de helft van de bedrijven liet zijn medewerkers ook vóór de coronacrisis al (deels) zijn werkplek flexibel invullen. Vooral opvallend is dat vandaag ook de overige bedrijven – ondanks de beperkte aanpassingstijd – heil zien in deze vorm van werken. Bijna 9 op 10 (88%) van de werkgevers plant om in de toekomst telewerken te blijven aanbieden.

Telewerken maakt gelukkige werknemers

Telewerken wordt dus een blijver, met een gezond en gelukkig team als richtpunt. Welzijn, tevredenheid, work-lifebalans, stressvermindering, motivatie en tijdswinst kleuren dan ook de top 5 van de drijfveren. Daarna komen de directe voordelen voor de organisatie zelf of voor de maatschappij: het mobiliteitsprobleem, continuïteit van de bedrijfsactiviteiten, employer branding, kostenvermindering en/of klimaatactie.

85% van de Belgische bedrijven geeft trouwens aan dat het telewerksysteem momenteel al vlot tot zelfs perfect verloopt. Ze zijn vooral gelukkig over de vooruitgang op het vlak van medewerkerstevredenheid, -autonomie en -welzijn.

Zorgen over vlotte teamwerking

Toch is het niet al goud wat blinkt: ‘samenwerken in teams’ en ‘leidinggeven op afstand’ krijgen minder goede tevredenheidsscores van respectievelijk 59% en 56% van de werkgevers. 1 op 10 geeft zelfs aan dat telewerkers aansturen ronduit slecht verloopt.

Wie de boot voorlopig afhoudt, klopt op dezelfde nagel. Veeleer dan technologische hordes halen ook die werkgevers gebrek aan autonomie bij hun medewerkers aan als drempel, net als koudwatervrees voor ‘management by objectives’ bij leidinggevenden.

“In het begin kwamen vooral de voordelen van telewerken in beeld”, beaamt ook Katleen Jacobs, managing consultant bij SD Worx. “Nu krijgen werkgevers te maken met de andere kant van de medaille, zoals de verminderde betrokkenheid tussen medewerkers onderling en met de organisatie.”

Leidinggevenden coachen en opleiden

Specifiek bij werkgevers met maximaal 49 medewerkers blijkt die nood aan betrokkenheid, samenwerking en teamspirit groot – iets waar grotere bedrijven minder van wakker liggen volgens de cijfers. Telewerken zou die band met elkaar en het bedrijf kunnen verstoren, waardoor heel wat kmo’s verkiezen om het (voorlopig) niet in te voeren.

Hier is dus nog veel ruimte voor verbetering, zoals het engageren, coachen en opleiden van leidinggevenden en het creëren van een vertrouwenscultuur. Katleen Jacobs: “De sleutel tot een succesvol telewerksysteem zijn je medewerkers en leidinggevenden. Betrek hen daarom bij je beslissingen. Wie erin slaagt om de weerstanden en interesses op de werkvloer te vertalen naar een slim telewerkbeleid heeft niet één maar twee streepjes voor.”

Kortom: bedrijven beseffen maar al te goed dat de menselijke factor nóg zwaarder doorweegt dan de technologische om van telewerk een succes te maken. Medewerkers én leidinggevenden maken het verschil. Het goede nieuws: je kunt hier als werkgever in groeien. Zo bestaan er opleidingen rond leidinggeven en samenwerken op afstand, of kun je je laten coachen door experten. Want hoe vlotter het telewerken verloopt, hoe meer je kunt genieten van alle voordelen die deze nieuwe vorm van werken biedt.

Meer lezen over deze studie?

Download het e-book ‘Telewerken in België: Vlaamse, Waalse en Brusselse werkgevers maken balans op’.

Over deze studie

  • Wat? Online enquête van marktonderzoeksbureau iVOX in opdracht van SD Worx.
  • Waarom? Een evaluatie van telewerk tijdens COVID-19 vanuit werkgeversoogpunt
  • Wanneer? Van 1 juni tot 3 juli 2020
  • Wie? 510 Belgische werkgevers

Alles weten over telewerken

We wijzen je ook graag de weg naar onze themapagina, waar we alle info rond telewerk verzamelen. 

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen