17 november 2020 - Leestijd: 5 minuten
COVID-19 heeft een grote impact op de werknemers, met massaal thuiswerk als een van de meest opmerkelijke gevolgen. Veel bedrijven doen er alles aan om een leefbaar thuiswerkbeleid op te zetten, digitale hulpmiddelen te implementeren en een vernieuwde organisatiecultuur te creëren. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de fysieke werkplek. Hoewel traditionele kantoren op hun retour zijn, kunnen ze opnieuw aan belang winnen als ontmoetingshub voor de werknemersbeleving.
In het licht van de coronapandemie hebben Europese bedrijven hun werknemers (opnieuw) centraal gesteld. Uit een internationaal onderzoek van SD Worx blijkt dat bijna 6 op de 10 werkgevers actief bezig zijn met het verbeteren van de werknemersbeleving hetzij met lopende projecten, hetzij met projecten die in de komende twaalf maanden moeten worden uitgevoerd. Nog eens 20% heeft plannen op middellange of lange termijn om dit probleem aan te pakken.
Bij het aanpakken van de werknemerbeleving hebben we het eigenlijk over drie componenten:
Op het eerste gezicht is het volkomen normaal dat bedrijven zich concentreren op de culturele en technologische aspecten als tegengewicht voor de plotselinge verschuiving die COVID-19 heeft teweeggebracht. Want uiteindelijk zullen fysieke kantoren binnenkort overbodig worden. Of niet? Wij zijn zo vrij om daar anders over te denken.
Thuiswerk is een blijvertje. En ja, het biedt ongetwijfeld heel wat voordelen, zowel voor de werkgever als voor de werknemers. Maar laten we eerlijk zijn, we willen niet alle dagen de hele dag van thuis uit werken. Echt sociaal contact op fysieke werkplekken blijft een belangrijk onderdeel van de werknemersbeleving.
Werknemersbeleving gaat over het creëren van een ruimte waar uw medewerkers zelf graag naartoe komen in plaats van zich daartoe gedwongen te voelen.
Kortom, de fysieke werkpost is nog steeds belangrijk – misschien meer dan ooit! Het is de plek die de werknemers stimuleert en inspireert. De plek waar mensen zich creatiever, meer betrokken en verbonden voelen met de bedrijven waarvoor ze werken, terwijl fysieke werkplekken ook fungeren als symbool voor de organisatie en onze keuze om daar te werken – iets wat werknemers misschien wel vergeten wanneer ze aan hun keukentafel werken.
Bedrijven moeten hun werkplekechter aanpassen aan de tijdsgeest waarin we leven. Pas dan kunnen ze echte centra voor de werknemersbeleving worden. Hierna vijf ideeën:
Download ons e-book 'Een diepgaande blik op digitale HR en werknemerservaring'