Waarom en hoe je als onderneming moet inzetten op engagement

Door Annelies Rottiers - 4 december 2019 - Leestijd: 4 minuten

Motiveren & engageren

Medewerkers die zich gelukkig voelen op het werk zijn 13% productiever. Dat blijkt uit recente studie van de Universiteit van Oxford en is een bevestiging van ons eigen onderzoek naar engagement. Naast de productiviteit levert het je als bedrijf nog mooie voordelen op. Maar het vraagt meer dan een jaarlijkse teambuilding, daarom zetten we enkele nuttige tips op een rij.

Productiviteit geluk engagement

Het is een torenhoog cliché: wie zich goed voelt in zijn vel, presteert beter. En daar wordt gretig op ingespeeld. Workshops rond geluk op het werk verkopen als zoete broodjes en bedrijven kunnen terecht bij allerhande consultancybureaus die er hun handelsmerk van hebben gemaakt. En dat loont: wetenschappers van de Universiteit van Oxford slaagden erin om een positief verband te leggen tussen geluk en productiviteit.

Tevreden versus geëngageerd

Een tevreden werknemer houdt van zijn job en voelt zich goed op de werkvloer. Het is de droom van elke zaakvoerder. Maar in deze competitieve bedrijfswereld waarbinnen de war for talent brutaal woedt, heeft je organisatie nood aan een overtreffende trap van tevredenheid: engagement.

Gemiddeld telt een organisatie 23% eerder ontevreden werknemers, 62,5% is tevreden en 14,5% is geëngageerd, zo blijkt herhaaldelijk uit eerder onderzoek van SD Worx. Het is die laatste groep bevlogen medewerkers die je productiviteit omhoogstuwt. Geëngageerde medewerkers leggen immers de lat hoger en zijn bereid tot een extra inspanning om hun persoonlijke doelstellingen en die van de organisatie te realiseren. Dus hoewel er een nauwe samenhang is tussen tevredenheid enerzijds en engagement anderzijds, is de impact op je organisatie en businessresultaten erg verschillend.

Het rendement van engagement

Slaag je erin om het aandeel geëngageerde medewerkers binnen je onderneming op te trekken, dan leidt dit tot 13% meer productiviteit en 34% minder verloop.

Maar dat is niet alles. Ook je klanten winnen erbij, want betrokken medewerkers bouwen hechtere klantenrelaties op. En – belangrijk in de huidige stijgende trend van langdurig verzuim – in een team met hoge betrokkenheid ligt het ziekteverzuim 41% lager. Laat het engagement van je medewerkers dus een van je prioriteiten zijn.

Drijfveren van engagement

Elke persoon is anders en dat vertaalt zich ook naar zijn drijfveren. Toch zijn er aantal universele factoren die bijdragen tot een hogere betrokkenheid. Hieronder bespreken we er enkele en verpakken ze meteen in een tip:

  • Geef medewerkers voldoende autonomie over hun takenpakket. Zo zullen ze zich bewuster worden van hun bijdrage aan het team en de hele organisatie.
  • Spreek waardering en erkenning voor je werknemers uit. De impact ervan op de betrokkenheid wordt onderschat. Wie zich erkend voelt door zijn team en leidinggevenden, hecht meer waarde aan zijn job en put er meer voldoening uit. Wat zich vervolgens vertaalt in een grotere gedrevenheid.
  • Bied voldoende groeikansen aan. Ruimte creëren voor groei en ontwikkeling zijn cruciaal om je medewerkers aan boord te houden.
  • Zorg voor een sterke missie en visie. Medewerkers die zich daarmee kunnen vereenzelvigen, voelen zich meer betrokken en kunnen zich zelfs ontpoppen tot gedroomde bedrijfsambassadeurs.

Engagement meten

Wil je weten hoezeer je werknemers geëngageerd zijn? Vertrouw daarvoor niet op je buikgevoel, maar bevraag hen op een consistente en onderbouwde manier.

Is je honger naar hr-inzichten rond productiviteit en engagement aangewakkerd? In ons e-book reiken we je nog meer concrete tips en instrumenten aan om het engagement op je werkvloer te verhogen.

engagement

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen