1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Telewerken>
backtooffice

Straks terug naar kantoor: wat moet je weten?

Op 9 juni 2021 wordt het telewerk versoepeld. Werknemers mogen vanaf dan 1 dag per week terugkeren naar de werkvloer. Vanaf 1 juli is telewerk niet langer verplicht, maar wel nog sterk aanbevolen. Wat betekent dit voor je werkorganisatie? Wij beantwoorden enkele prangende vragen.

    Opgelet!

    Onderstaande antwoorden zijn gebaseerd op de huidige wetgeving. Die evolueert voortdurend. Hou rekening met mogelijke aanpassingen op korte of middellange termijn.

      Q1: Kan ik mijn werknemers verplichten om vanaf 9 juni opnieuw naar kantoor te komen?

      A: Nee, dat kun je niet. Telewerk blijft in juni nog verplicht en ook in juli is het nog altijd sterk aanbevolen. Staan je medewerkers nog niet te springen voor een terugkeer, omdat ze bijvoorbeeld nog niet gevaccineerd zijn, dan kun je dit niet eisen.

      Je kunt een werknemer enkel verplichten om naar kantoor te komen als telewerk onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering. Bij zo’n weigering is hij of zij ongewettigd afwezig.

      Sowieso moet je de nodige maatregelen nemen om de veiligheid binnen de onderneming te garanderen. Zo moeten de regels rond social distancing nog altijd gerespecteerd worden, ook tijdens de terugkeerdagen.

      Q2: Ik organiseer vanaf 9 juni een terugkeerdag. Moet ik mijn telewerkpolicy aanpassen?  

      A: Je doet er goed aan te checken wat je policy vermeldt over de frequentie en het aantal dagen telewerk en pas aan indien nodig. Bovendien is dit het uitgelezen moment om je telewerkpolicy grondig tegen het licht te houden en na te gaan of alle andere gemaakte afspraken nog wel duidelijk en up-to-date zijn. Vul ook aan hoe je de terugkeerdagen zult organiseren. Kies je voor vaste dagen of een reservatiesysteem?

      Q3: Mijn werknemers komen vanaf 9 juni 1 dag per week terug naar kantoor. Kan ik een onkostenvergoeding blijven toekennen?

      A: Ja, dat kan. Volgens de RSZ en fiscus is er sprake van regelmatig en structureel thuiswerk als je werknemer het equivalent van één werkdag per week – op maandbasis bekeken – van thuis uit werkt. Als je vandaag al een bureauvergoeding voor structureel en regelmatig thuiswerk toekent (max. 129,48 euro per maand) kun je dit blijven doen, ook als je werknemer wekelijks een dag terug naar kantoor komt. Deze vergoeding is bovendien vrij van RSZ en belastingen.

      Q4: Moeten medewerkers op een terugkeerdag een attest ‘onmogelijkheid telewerk’ bij zich hebben?

      A: Het is op dit moment nog onduidelijk of er voor deze geleidelijke terugkeer een specifiek attest wordt voorzien en zo ja, hoe dit er dan zal uitzien. Van zodra we hierover meer info hebben, brengen we je op de hoogte.

      Q5: Mijn werknemers willen terug naar kantoor komen omdat hun mentale welzijn lijdt onder het lange telewerk. Kan ik dit toestaan? 

      A: Voorlopig is telewerk nog verplicht en kan dit niet. Vanaf 9 juni mogen werknemers die dat willen 1 dag per week terugkeren naar de werkvloer. Zo’n terugkeerdag wordt vooral ingevoerd om het psychosociale welzijn van werknemers en de teamgeest te bevorderen. Het is nog wachten op het ministerieel besluit om het precieze wettelijke kader voor de terugkeerdagen te kennen.

      Q6: Moet ik elke maand een nieuwe telewerkregistratie doen, ook al is de situatie identiek aan de vorige maand? 

      A: Nee, dat hoeft niet. De regering besliste dat ondernemers die de aangifte voor de eerdere maanden op ernstige wijze deden, geen nieuwe maandelijkse aangifte moeten verrichten. Op voorwaarde uiteraard dat er op de eerste werkdag van de kalendermaand niets is veranderd in het aantal medewerkers én niet-telewerkbare functies in vergelijking met de laatste aangifte. Zodra een aantal wijzigt, moet je een nieuwe aangifte doen, uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand.

      Voorlopig is de verplichte telewerkregistratie voor de maand juni de laatste. Of je nadien nog moet registreren en hoe het dan zit met de terugkeerdagen is momenteel nog onduidelijk.

      Q7: Moet ik ook extern personeel, zoals bewakingsagenten of poetshulpen, meetellen in de verplichte telewerkregistratie? 

      A: Dat hangt ervan af. Als het gaat om punctuele aanwezigheden – zoals voor herstellingen, schoonmaak of onderhoud – dan tellen zij niet mee bij het totale aantal medewerkers in je onderneming. Maak je structureel gebruik van uitzendkrachten of personeel van een andere werkgever (bv. onderaannemers, gedetacheerden of bewakingspersoneel), dan voeg je het aantal, dat op vermelde data bij jou actief is, wel toe aan het totaal.

        Alles wat er te weten valt over telewerk gebundeld

        We hebben onze corona FAQ-pagina aangevuld met de meest gestelde vragen rond telewerk. Check regelmatig voor de meest recente updates. We wijzen je ook graag de weg naar onze themapagina, waar we alle info rond telewerk verzamelen en regelmatig updaten.

          Isabelle Cornelis

          Isabelle Cornelis

          Consultant KMO

          Isabelle Cornelis werkt sinds 2014 bij SD Worx. Als KMO Consultant geeft zij advies op maat in allerhande sociaaljuridische materies