Sociale verkiezingen: 5 tips voor na de stembusgang

Door Jan Vanthournout - 3 september 2020 - Leestijd: 5 minuten

Intussen is de eindsprint naar de – uitgestelde – sociale verkiezingen ingezet. Maar wat na de stembusgang? Ook dan maken goede afspraken goede vrienden, weet Jan Vanthournout, Senior Legal Manager bij SD Worx. Hij geeft vijf tips voor een vlotte opstart van de nieuwe ondernemingsraad en het nieuwe comité voor preventie en bescherming (CPBW).

“Een socialeverkiezingsprocedure kan zenuwslopend zijn. Logisch dus dat veel werkgevers en hr-diensten eind november even opgelucht adem zullen halen. Toch is dan het moment nog niet aangebroken om achterover te leunen. Want ten laatste 45 dagen na de verkiezingsdag (Y+45) moeten je nieuwe raden voor het eerst rond de vergadertafel. Een belangrijk momentum, waarmee je de toon zet voor vier jaar samenwerking met de nieuwe ploegen.”

Tip 1: bepaal heldere spelregels

“De opstart van de nieuwe raden is het moment bij uitstek om het huishoudelijk reglement onder de loep te nemen. Daarin kun je als werkgever uitstippelen hoeveel tijd de afgevaardigden aan hun mandaat mogen besteden, hoe en wanneer agendapunten moeten worden ingediend, of hoe de verslaggeving moet verlopen. Zo zorg je ervoor dat iedereen zich grondig kan voorbereiden op de maandelijkse vergaderingen en dat eerder gemaakte afspraken ook over mandaten heen overeind blijven.”

Tip 2: leg alle kaarten op tafel

“Hoe staan de zaken ervoor? Zijn er bedreigingen voor de business? Tegen welke obstakels kijkt het management aan? Hoe beter je je afgevaardigden informeert over het reilen en zeilen binnen het bedrijf en de bredere context, hoe kwalitatiever en volwassener het sociaal overleg. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat er altijd harde pasmunt aan te pas moet komen. Ook in een eventuele crisissituatie, waarin dat eigenlijk niet veroorloofd is en het algemene belang van de onderneming vooropstaat.”

Tip 3: baken de inhoudelijke scope af

“Niet elk issue hoort thuis op de agenda van de ondernemingsraad of het comité. In de eerste plaats zijn de leidinggevenden en hr aan zet om hun voelsprieten uit te steken. Zij moeten weten wat er leeft op de werkvloer én in staat zijn om medewerkers te antwoorden op de meest courante hr-vragen. Is dat niet het geval, dan riskeer je dat elke vraag uitmondt in een syndicaal probleem. Erger nog: je medewerkers zullen het gevoel krijgen dat oplossingen er alleen komen dankzij de waakzaamheid van hun afgevaardigden.”

Tip 4: gun iedereen de tijd om te wennen

“Raden of comités die net in het zadel zitten, durven weleens last te hebben van profileringsdrang. Tijdens de eerste vergaderingen lopen de kersverse afgevaardigden soms te hard van stapel. Hen gewoon wat tijd geven om te wennen aan hun nieuwe rol is dan ook de boodschap. Jaag je er niet in op en laat je in geen geval meeslepen.”

Tip 5: trek de kaart van werkbaarheid

“Tot slot nog dit: de wetgeving rond het sociaal overleg is erg complex en uitgebreid, voor elk detail bestaat er wel een regel. Tegelijk is er juridisch geen vuiltje aan de lucht wanneer er consensus is over een afwijking. Zo zegt de wet dat alle mandatarissen ‘ten zetel’ moeten vergaderen. Maar soms is het gewoon handiger – en in de huidige omstandigheden veiliger – om een videoconference te organiseren. Kortom, sociaal overleg moet in de eerste plaats werkbaar zijn en met gezond verstand gebeuren. Met andere woorden: komen de wetboeken op tafel, dan zit er meestal een haar in de boter.”

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen