1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Studenten>
afgestudeerd

Pas afgestudeerde jongeren aanwerven: 5 tips

De zonovergoten zomer loopt op zijn laatste benen. Enerzijds ontwaken pas afgestudeerde studenten uit hun zomerslaap. Anderzijds schakelen veel werkgevers over van zomerregime naar full-on najaarsdrukte. Daardoor gaan bedrijven op zoek naar nieuw talent, terwijl eerstewerkzoekenden de arbeidsmarkt beginnen te verkennen. Neem je een starter onder je vleugels? Dan is dit alvast wat je moet weten.

1. Voordelig aanwerven

De overheid geeft pas afgestudeerde jongeren een duwtje in de rug. Kijk dus zeker na of je recht hebt op een doelgroepvermindering. Ze geldt voor laag- of middengeschoolde jongeren – jonger dan 25 jaar. Vanaf 1 januari 2019  krijgt dat beleid een update:

  • Laaggeschoolde (= geen diploma secundair onderwijs) jongeren: een volledige vrijstelling van (basis)werkgeversbijdragen gedurende 2 jaar.
  • Middengeschoolde (= hoogstens een diploma secundair onderwijs)  jongeren: de doelgroepenvermindering van 2016 blijft behouden.

Het besluit voorziet in een overgangsregeling.

Ben je een startende werkgever in de privésector, dan doet de overheid er nog een schepje bovenop met een verhoogde doelgroepenvermindering:

  • 1e werknemer: bij indiensttreding vóór 1 januari 2021 ben je als werkgever volledig vrijgesteld van de patronale basisbijdragen voor de sociale zekerheid. En dat voor onbepaalde tijd!
  • 2e tot en met 6e werknemer: gedurende het kwartaal van aanwerving en de 13 kwartalen die daarop volgen, heb je recht op een forfaitaire verlaging. Het bedrag vermindert na verloop van tijd.

Een volledig overzicht van deze regeling overtuigt jou misschien om personeelsuitbreiding te overwegen.

2. Val op als werkgever

Heb je beslist om een jongere aan te werven, dan is het tijd om je als werkgever in de picture te zetten. Want enerzijds daalt het aantal kandidaten en anderzijds gaan steeds meer werkgevers op zoek naar gelijksoortige profielen. Met andere woorden: profilering is van levensbelang om alsnog het juiste talent aan te trekken.

Ook pas afgestudeerde jongeren vormen zich al snel een beeld over mogelijke werkgevers. Hoe duurzaam is een bedrijf? Kan ik een flexibel loonpakket samenstellen? Hoe is de bedrijfscultuur? Deze en tal van andere vragen bepalen welke kandidaturen er in je inbox belanden. Door het volgen van enkele raadgevingen heeft je onderneming een streepje voor.

3. Een warm welkom

Zodra je een arbeidscontract getekend hebt met de kandidaat van jouw keuze, kun je starten met de verwelkoming van je kersverse medewerker. Zo voelt de starter zich meteen thuis op de werkvloer én is hij snel operationeel. Zo’n verwelkoming hoeft trouwens niet complex te zijn: met een handige checklist bereid je de eerste werkdag(en) voor. Eens je nieuwe medewerker door de deur wandelt, doorloop je een vast traject.

  • Aankondiging: de collega’s en directe manager(s) zijn natuurlijk op de hoogte vóór de eerste werkdag. Geef ook wat persoonlijke info mee, dat levert meteen raakvlakken op. Het zorgt voor een snellere integratie op de werkvloer.
  • Rondleiding: uiteraard de nieuwe werkplaats, maar bijvoorbeeld ook de fietsenstalling of toiletten. Maak zeker tijd om hier en daar een praatje te slaan met medewerkers. Zo snuift  de nieuwe medewerker de cultuur van de werkomgeving op.
  • Smoelenboek: ontwerp een (digitaal) document waar alle medewerkers mét foto worden beschreven: naam, functie, achtergrond, een leuk weetje… Vermeld zeker wat de rol van de (nieuwe) medewerker is. Dat zorgt namelijk voor duidelijkheid: waarvoor kunnen anderen bij de persoon terecht en wat is zijn rol binnen de organisatie?
  • Meterpeterschap: duid een collega aan om je starter in de eerste weken wegwijs te maken en feedback te geven. Zorg voor een meter of peter die de opdrachten van de nieuwe medewerker van dichtbij kan meevolgen. Concrete feedback en een vast aanspreekpunt doen wonderen voor de integratie en het prestatievermogen.
  • Leesvoer: stel een eigen intranetpagina op waar de bedrijfsprocessen, do’s-and-don’ts, vakantieregelingen … centraal beschikbaar zijn. Zo hoeft je nieuwe kracht niet met elke praktische vraag te rade bij zijn meter of peter.

4. Talent vasthouden

Allicht behoort je starter tot de ruim 2 miljoen Belgen geboren tussen 1994 en 2000. De zogenaamde Generation Z, of ook wel: de ongrijpbare generatie. Onderzoek leert dat het verloop van afstudeerders het hoogste is tijdens het eerste jaar van tewerkstelling. Dus het loont de moeite om je starter met een gepaste strategie te binden aan je bedrijf en de kosten van een nieuwe aanwerving te vermijden.

Zorg voor een goede work-lifebalans, groeiperspectief, een toffe werkomgeving en een bedrijfsstructuur die open communicatie en continue feedback stimuleert. Met deze 5 eenvoudige tips ga je goed van start.

5. De boog kan niet altijd gespannen staan

Vakantie, het hoort erbij. Ook een nieuwe medewerker heeft recht op betaalde vakantie. In de privésector hangt het aantal vakantiedagen af van de prestaties in het voorgaande jaar. Zo hebben afgestudeerde studenten die op 1 oktober 2018 aan de slag gaan in een 5 dagenwerkweek recht op 5 betaalde vakantiedagen (3/12 van 20 wettelijke vakantiedagen) in 2019.

Twee uitzonderingen:

Jeugdvakantiedagen – bezoldigd door de RVA – vullen die wettelijke vakantiedagen aan tot maximum 20 dagen. Zo kan een schoolverlater van 4 weken betaalde vakantie genieten, als

  • hij of zij op 31 december jonger is dan 25 jaar;
  • hij of zij na de studies minstens een maand in dienst was bij een of meerdere werkgevers.

Aanvullende vakantie biedt niet alleen een uitweg voor schoolverlaters, maar ook voor werknemers die na lange tijd starten in een nieuwe job of de overstap maken van de publieke naar de privésector. Na een aanloopperiode (de eerste 3 maanden) bouwen ze aanvullende vakantiedagen op: 5 dagen per drie maanden in een 5 dagenwerkweek.

Let wel: jeugdvakantie en aanvullende vakantie zijn niet cumuleerbaar.

    Wil je automatisch op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen voor het aanwerven van jongeren? Onze nieuwsbrief houdt de vinger aan de pols.

      Schrijf je in op onze nieuwsbrief
      BE_Annelies-Rottiers_-Manager-KMO-Consultancy_-SD-Worx_300x300

      Annelies Rottiers

      kmo-adviseur

      Annelies Rottiers is 10 jaar werkzaam bij SD Worx. Ze is manager van een team Legal- & HR-experts met een passie voor KMO. Samen met haar team inspireert én begeleidt ze bedrijven bij het uitbouwen van een 'werkend en wervend' personeelsbeleid. Want mensen maken nu eenmaal het verschil, zeker als ze met 'goesting en passie' in hun job staan!