Door Peter Beeusaert - 24 augustus 2017 - Leestijd: 3 minuten
Start-ups waren zelden zo hot. Op de arbeidsmarkt oefenen ze een haast exotische aantrekkingskracht aan. Voor een groot deel ligt dat aan de medewerkers, die fungeren als heuse ambassadeurs: niet zelden weten zij de passie van hun founding fathers enthousiasmerend over te brengen. En dat heeft alles te maken met hun opvallend hoge motivatie, betrokkenheid en engagement.
De tijd dat de gevestigde bedrijfswereld start-ups bekeek als sympathieke maar schadeloze underdogs, is voorgoed voorbij. Niet alleen hebben nieuwkomers de businessmodellen in tal van sectoren grondig door elkaar geschud, ze weten ook steeds meer getalenteerde mensen aan te trekken en te behouden. Misschien denk je als grote organisatie dat je hierop weinig impact hebt. Toch zijn er een aantal lessen te trekken uit de start-up-aanpak die élke hr-professional kan toepassen.
Heel wat onderzoek, zoals deze studie van LinkedIn is het sluitend eens: in een klein bedrijf hebben werknemers meer kans om tevreden te zijn. De redenen daarvoor zijn, niet geheel verwonderlijk, parallel aan de manier van werken die intrinsiek is aan start-ups:
Hr-afdelingen doen er goed aan voor het personeel genoeg start-upelementen te laten doorsijpelen. En aangezien verloning, in al zijn facetten, een essentiële pijler is van en doorheen het hr-beleid, kun je hier ook de nodige flexibiliteit inbouwen.
Dat verlonen op maat in opmars is bij Belgische bedrijven, hoeft dan ook niet te verwonderen. Bij flexibele loonpakketten krijgen medewerkers naast hun vaste loon, een keuzebudget, samengesteld op basis van specifieke extralegale voordelen die omgeruild zijn in virtuele geldwaarde. Met dat budget kunnen ze kiezen uit een waaier aan voordelen, zoals een groepsverzekering, een bedrijfswagen etc. Die individuele keuze speelt in op de verschillende aspecten van engagement:
Door Peter Beeusaert - HR Consultant
Peter heeft een Master in Arbeids- & Organisatiepsychologie. Sinds 2005 is hij actief als HR Consultant voor diverse bedrijven en sectoren. Zijn jarenlange ervaring omtrent thema's als performance management, motivation management, leadership en HR strategie, maken hem de specialist die hij vandaag is. Naast zijn passie voor het ‘motivationele’ heeft Peter ook zijn passie voor ‘data’ geïntegreerd in zijn job. Zo maakt hij deel uit van het data consultancy team waarbij klanten begeleid worden in het opzetten en uitvoeren van een hr beleid ondersteund door data gedreven inzichten en voorspellingen.