Hoe je bedrijf groeit door hr-data optimaal in te zetten

Door Frederik Somers - 10 januari 2019 - Leestijd: 3 minuten

Strategische HR

Hr-afdelingen beschikken over ontzettend veel gegevens. Met die data kun je onder andere toekomstige personeelsbehoeften vaststellen of verzuim aanpakken. Het resultaat: niet alleen bezetting staat op punt, je verhoogt ook het engagement op de werkvloer. Rest alleen de vraag: hoe pak je het aan?

hr analytics data optimaal inzetten

Apps die de weg voor jou uitstippelen zijn niet meer weg te denken van onze smartphone. Je voert een adres in op Google of Apple Maps en in enkele seconden verschijnen de mogelijke routes. De verkeersapp Waze gaat zelfs nog een stap verder: achter de applicatie schuilt een community van honderden mensen die actuele informatie delen over weer- en verkeersomstandigheden. Zo omzeil je ongelukken, files en wegomleidingen en bereik je het snelst je bestemming.

Voor welke uitdagingen staat jouw hr-afdeling?

Net zoals files en ongelukken een vlotte rit verhinderen, ervaart ook je hr-team enkele struikelblokken die een goede werking van je organisatie kunnen belemmeren. Enkele voorbeelden:

Snel schakelen bij de vraag naar nieuwe medewerkers

De nodige personeelscapaciteit kan snel veranderen. Een nieuw project vraagt om een uitbreiding van het team, maar nieuwe medewerkers laten zich niet altijd even snel vinden of binden. Vanuit hr moet je op die veranderingen anticiperen, zodat nieuwe talenten de extra werklast kunnen opvangen en huidige werknemers niet overbelast raken.

Medewerkers willen zich blijven ontwikkelen

(Startende) werknemers willen doorgaans groeien in hun job. Naarmate ze hun kennis en vaardigheden bijschaven, zou ook hun takenpakket, verantwoordelijkheden en salaris moeten evolueren. Is dat niet het geval, gaan ze op zoek naar een bedrijf dat hen wél naar waarde schat.

Hoe is je hr-team die obstakels te slim af?

Je hr-afdeling kan fungeren als een routeplanner: door data slim in te zetten, brengt ze mogelijke hindernissen in kaart en kan ze die tijdig ontwijken. Deze drie stappen helpen je daarbij.

Neem je cijfers onder de loep

De hr-data die je vandaag voorhanden hebt, bevatten een schat aan informatie. Als je die optimaal analyseert en interpreteert, helpen ze je om verbeteringen door te voeren, zoals het vaststellen van toekomstige personeelsbehoeften.

Voorbeeld: uit hr-data blijkt dat bepaalde periodes elke keer opnieuw een drukte van jewelste met zich mee meebrengen. Door (tijdelijke) versterking te voorzien, vermijd je dat het vele werk over weinig schouders moet worden verdeeld.

Verzamel data over afdelingen heen en stel dashboards samen

Wanneer je databronnen uit verschillende afdelingen combineert en in dashboards bundelt, krijg je veel sneller inzicht voor welke hindernissen je organisatie staat en hoe je die kunt opvangen.

Voorbeeld: Als uit cijfers van de financiële afdeling blijkt dat nieuwe projecten extra winst opleveren, kan hr nu alvast gaan werven.

Breng de invloeden van verzuim in kaart

In 2017 kostte ziekteverzuim een Belgische bedrijf gemiddeld 1.010 euro per voltijdse werknemer. De oorzaken van kort verzuim blootleggen is dan ook geen overbodige luxe. Daarbij is engagement cruciaal: hoe hoger het aantal korte afwezigheden, hoe lager doorgaans de betrokkenheid van die medewerker.

Aan de hand van een grondige tevredenheidsenquête bij je werknemers, peil je naar de verschillende invloeden van engagement. Daardoor weet je welke factoren in de toekomst prioriteit verdienen om kort verzuim in je organisatie te doen dalen.

Voorbeeld: een tevredenheidsenquête toont dat een afwisselend takenpakket een belangrijk effect heeft op de betrokkenheid van je medewerkers. Door repetitieve taken zoveel mogelijk te verdelen, voorkom je dat het engagement bij je werknemers een flinke duik neemt en kort verzuim de pan uit swingt.

Zo pak je het aan

Sta je te popelen om zelf aan de slag te gaan? In de whitepaper ‘Hr als motor van de digitale transformatie – op weg naar een flexibele organisatie’ vind je meer ideeën en voorstellen die je hr-afdeling op goede weg zetten.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen